«Ворота в сад». Офорт Олександра Аксініна

Аркуш 2 з графічної серії «Аліса в Країні Чудес»

Автори — Юрій Гіттік, Марія Щур.

У 1976-77 роках львівський художник-графік Олександр Аксінін створив серію із 8 офортів як своєрідний візуальний омаж книзі Льюїса Керрола «Аліса в Країні Чудес». 

У циклі публікацій «Антиквара» йдеться про художні особливості та наративи кожного з аркушів. Запропоновані авторами інтерпретації офортів також мають за мету спонукати глядача до власного «прочитання» візуально багатоскладових та семантично насичених зображень.

Зміст

Загальний огляд серії
Аркуш 1. «Божевільне чаювання»
Аркуш 2. «Ворота в сад»
Аркуш 3. «Б. Кролик»
Аркуш 4. «Стіна»
Аркуш 5. «Морська кадриль»
Аркуш 6. «Table of Contents (Зміст)»
Аркуш 7. «Розмова з Блакитною Гусінню»
Аркуш 8. «Пробудження»

Аркуш 2. «Ворота в сад», 1977

Другий аркуш серії ґрунтується на епізоді Розділу I «Униз і вглиб кролячою норою», в якому Аліса намагається увійти в сад.

Аркуш 2. Ворота в сад

Зображення офорта містить декілька елементів, які чітко вказують на цю пригоду: скляний триногий столик із ключиком, маленькі дверцята за завісочкою, показані як ворота (звідси й назва аркуша), та вузький прохід у сад.

У цьому епізоді книги, як і в кількох інших, зріст Аліси різко змінювався. Тому Аксінін знову застосовує прийом поєднання різних проєкцій, вже використаний в аркуші 1 серії, щоб одночасно показати напрямки погляду Аліси при її різному — крихітному та дуже високому — зрості. Але тут митець додає свого роду «мультиплікацію» для відображення ще й динаміки змін її зросту. Саме для позначення різних етапів її стану, зображення столика повторюється тричі в різних ракурсах: знизу вгору (ліворуч, погляд знизу), зверху вниз (у центрі, погляд зверху) і знову знизу вгору (праворуч). Така, не відразу помітна, візуальна історія схожа на «комікс» без чітко розділених кадрів. Вона виразно передає стрибки зросту Аліси.

Фрагмент аркуша 2. Ворота в сад

Композиція офорта створює ще декілька ефектів, пов’язаних із різними просторовими планами верхньої та нижньої частин зображення, розділених стіною. Відповідно до опису в книзі, верхня — менша — частина з її «синтетичною» перспективою показана як довга низька зала, в якій знаходяться і столик, і дверцята в сад. Нижня — велика — частина з ізометричною проєкцією, показує простір саду за стіною: глядач ніби відсторонено* спостерігає ледь зверху за всіма пригодами.

Сприйняття цієї картини змінюється, якщо погляд охоплює ще й рамку, створену подовженими ніжками столиків із прилеглими завісами. Зненацька все зображення нижньої частини парадоксальним чином перетворюється у вертикальну площинну структуру своєрідної театральної сцени з лаштунками обабіч. Гра структур, просвітів і текстур у нижній частині зображення постає як додаткова візуальна головоломка. Зображальний дисонанс багатозначної конструкції посилюється ефектом неможливої фігури — задня ніжка лівого столика суперечливо виходить на передній план.

До суто візуальних парадоксів Аксінін додав ще й логічне протиріччя: як розбіжність з однозначним поділом на зони саду та залу, садові кущі раптом опиняються у залі за стіною.

Фрагмент аркуша 2. Ворота в сад

У цьому аркуші Аксінін винятково вдало реалізує свій підхід до серії — не ілюструвати текст, а візуалізувати стани та відчуття Аліси в різноманітних ситуаціях її дивних пригод. Він послідовно вибудовує зображення з парадоксальним простором та оптичними ілюзіями, подібно до ефектів Мауріца Корнеліса Ешера**, і навіть порушує логіку наративу з метою відобразити сум’яття Аліси.

Незважаючи на насиченість візуальними ефектами, офорт вирізняє мінімалістична геометрична композиція з багатоманітною грою текстур. Діагональ широкої світлої смуги додає руху в її статичну, майже симетричну організацію: так динаміка вертикальної структури постає як символ змін зросту — провідного мотиву епізоду.

Як властиво всій серії, композиція аркуша містить і «наскрізні» образи книги. Серед них зменшувальне віяло Білого Кролика (дотепно показане трьома віялами різних розмірів), пляшечка, ледь помітні фрагменти зображень персонажів (Кролика, Миші, Чеширського Кота й Лакея-Жабуна), а також текстури цегляної кладки та сорочки гральних карт.

Фрагмент аркуша 2. Ворота в сад

Окремі візуальні елементи офорта Аксінін пізніше використав у двох роботах, створених одночасно із серією «Аліса в Країні Чудес». Зокрема, подібна цегляна стіна з прочиненими воротами та діагональною доріжкою стали центральним образом в Ex Libris Haniuk W. A., а мотив поєднання чіткої геометричної конструкції з аморфною органічною масою набув розвитку в офорті «Стіл».

Ex Libris W. Haniuk W. A.Офорт «Стіл»

————–

*Такий погляд глядача відображає важливий для Аксініна аспект книги Льюїса Керролла — «відстороненість» її автора. Він особливо цінував позицію письменника як «нейтрального» спостерігача, котрий завжди тільки відтворює події і констатує факти, але ніколи прямо не описує незручності й страждання Аліси в неприємних для неї ситуаціях. Прийом «відсторонення» і став основним для художника у створенні візуального омажа книзі.

**Для докладнішої інформації про подібності та відмінності у творчості Мауріца Корнеліса Ешера та Олександра Аксініна див: «Діалог майстрів: Ешер і Аксінін».

Літературна редакція Надії Пономаренко.