Він започаткував мистецьку династію: одеський художник Сергій Рябченко (1923-1992)

Сергій Васильович Рябченко (1923 — 1992) — одеський художник-графік. Його становлення випало на кінець сталінської доби — один з найтемніших періодів у вітчизняному мистецтві. Однак художник зумів зберегти дар бачити, відчувати і відтворювати на папері живий і справжній подих життя.

Про життя і творчість Сергія Васильовича Рябченка читайте у статті кандидатки мистецтвознавства Галини Скляренко.

Сергій Рябченко. Стара цитадель, 35 х 52 см, папір, кольорова ліногравюра, 1954 рік


Що більше ми розмірковуємо над мистецтвом пізньорадянської доби (кінець 1950 — 1980-ті роки), то уважніше вдивляємося у твори його авторів та й просто художників, яким випало жити в цю непросту епоху, то очевидніше розуміємо, що схема розділення його на «соцреалістичне» та «неофіційне» фіксує здебільшого лише їхній «соціальний статус», але дуже мало говорить про інтенції та особливості самої творчості. І хоча «тінь соцреалізму» продовжувала перекривати поступ мистецтва «пізніх радянських», у їхньому потоці варто розрізняти окремі струмені та голоси, часто притишені, неголосні, але такі, в яких присутня і своєрідність авторського бачення, і своя, власна образна інтонація. Серед таких художників — одеський графік Сергій Васильович Рябченко (1923 — 1992), сторіччя з дня народження якого відзначалося минулого року.

Сергій Рябченко. Міський сад взимку. Одеса. 29 х 41,5 см, папір, кольорова ліногравюра, 1954 рік

Це прізвище сьогодні добре відоме в Україні. Адже він започаткував цілу мистецьку династію, де його син — Василь Рябченко став одним з найяскравіших художників тої «нової хвилі» кінця 1980-х — початку 1990-х, яка повністю змінила спрямування вітчизняного живопису, залучивши його до образності та естетики постмодерну, а онук — Степан Рябченко є одним з найцікавіших сучасних митців, що працюють в царині нових технологій цифрового мистецтва. Отже, всі троє з династії Рябченків дуже різні. Проте є й спільне: вміння, як любить повторювати Василь, «за будь-яких обставин сприймати світ позитивно», а ще відданість рідному місту — Одесі, з яким міцно пов’язана доля кожного з них…

Сергій Рябченко. На Приморському бульварі (зліва внизу — маленький син Вася з санками). 29 х 21 см, папір, кольорова ліногравюра, 1957 рік

Однак, творчий шлях самого Сергія Васильовича розпочинався у чи не найдраматичніший період в житті нашої країни і чи не найскладніший — у мистецтві. Він народився в 1923 році у місті Олександрія Кіровоградської області. З дитинства малював. Ранні юнацькі роки випали на Другу світову війну. У 1943 році пішов на фронт рядовим солдатом, завершив службу старшим сержантом. Брав участь у боях, дійшов до Відня. Був нагороджений орденами Червоної Зірки та Вітчизняної війни, медалями «За відвагу», за взяття Будапешту та Відня… З фронту привіз альбоми з військовими малюнками та начерками, які пізніше використав для створення розгорнутих графічних аркушів на їхній основі. В них, як і в натурних замальовках, намагався зберегти правдиві переживання війни: важкий солдатський побут, сцени боїв, де головними діючими особами залишалися прості солдати, що на своїх плечах тягли всі страшні та жорстокі воєнні випробування… Після війни у 1947-1953 навчався на графічному факультеті Одеського художнього училища, в якому його викладачами були Леонід Мучник, Михайло Костянтинович Поплавський, Мойсей Муцельмахер.

Сергій Рябченко. Замальовка з фронту. 34,5 х 46 см, папір, вугільний олівець, кінець 1970-х
Сергій Рябченко. Замальовка з фронту. 34,5 х 46 см, папір, вугільний олівець, кінець 1970-х

Отже, становлення молодого художника випало на кінець сталінської доби — один з найтемніших періодів у вітчизняному мистецтві, позначений черговими ідеологічними компаніями, що мали на меті остаточно викреслити з нього не лише будь-які несоцреалістичні впливи, а й саму індивідуальність художника. Однак дар бачити, відчувати і відтворювати на папері навколишній світ належить до інших, поза ідеологічних, суто людських, особистих здібностей, які не можна (чи дуже важко) подолати або приховати. Невипадково такий широкий шар радянської графіки саме з 1950-х склали пейзажі та побутові замальовки, в яких знаходив прояв живий подих життя, справжній, непарадний бік епохи.

Роботи митця починають з’являтися на виставках з 1954 року, у 1959-му він був прийнятий до Спілки художників. Однак особливої кар’єри там не робив, лише у 1972 — 1976-му обіймав посаду відповідального секретаря одеської організації Спілки художників. Як згадує його син Василь, в майстерню батька часто заходили місцеві художники різних творчих спрямувань. Саме тут у 1975-му Василь познайомився з легендою одеського андеграунду Валентином Хрущем.

Показово, що у творчості самого Сергія Васильовича суто «офіційно-ідеологічних» сюжетів зовсім небагато. Головний же корпус спадщини складають різноманітні пейзажі у техніках малюнку, офорту, літографії, акварелі, де, як писала мистецтвознавиця Віра Савченко (чи не в єдиній на сьогодні статті про художника), «запрошують у співдружність річки, пагорби, похилі дерева, містки, сільські будиночки…», присутнє відчуття «свіжості та легкості», «живого дихання», а одночасно — і суто художньої гармонії (Савченко Віра. Справжнє мистецтво не старіє….ОМ., 2013. №3. С.148-149).

Сергій Рябченко. Мостик. Із серії Вилківські мотиви. 19,5 х 24,5 см, папір, офорт, 1979 рік.
Сергій Рябченко. Седнів. Зима, 40 х 49 см, папір, вугільний олівець, 1979.

Вже в ранніх роботах митця визначилися головні мотиви його творчості: вулиці рідної Одеси з людськими фігурами чи без них, здебільшого камерні, такі, що зображають і зберігають мальовничі сходи і мости, парки і провулки, морський краєвид, який так несподівано відкривається під час прогулянок цим надзвичайним містом. А ще — порт з його особливим життям, де звичне, побутове, щоденне межує з дивним і захоплюючим. Проте малював він і інші міста, які відвідував, — Петербург, тоді ще Ленінград, Москву, Марсель, болгарське узбережжя, Палангу, Карпати, фантастичне Вилкове («українську Венецію»), Седнів, села та містечка біля Одеси, де родина проводила літо… 

Сергій Рябченко. Строганівський міст, 30 х 42 см, ліногравюра, 1976.
Сергій Рябченко. Спуск Ласточкіна. 34,5 х 34 см, папір, ліногравюра, 1976.

Показово, що зостаючись усе життя вірним натурним, реалістичним мистецьким засадам та певній камерності образно-змістового діапазону, у своїх роботах художник не лише «йшов за натурою», а й, щоправда обережно та стримано, наділяв її власним сприйняттям — своїм захопленням природою та вмінням побачити у навколишньому дивність, навіть якусь казковість… 

Ось, як, наприклад, у гравюрі «Вогники» (1958), де у нічному небі та морі віддзеркалюються мерехтливі вогники кораблів на рейді; або перетворюються у захоплююче видовище у зовсім іншій за стилістикою чорно-білій ліногравюрі «Будні судноремонтного» (1974); чи у гравюрі «Вугільна гавань» (1958), де художник зумів побачити своєрідну красу, прихований драматизм і особливу енергію у роботі підйомного крана та в завалах вугілля; й нарешті — у «Весні на базі» (1960, акватинта), де до невеликого подвір’я на околиці приморського міста наближається величезний, як примара, корабель… Цікаво, що автор не зображає тут ані моря, ані самої набережної: вони існують десь за межами композиції. Автора ж цікавить інше: зіткнення «великого» та «малого», «гучного» (військового корабля) та «тихого» — повсякденного життя людей…

Сергій Рябченко. Вогники. 27 х 47 см, картон, гравюра, 1958
Сергій Рябченко. Одеса. Вугільна гавань. 34 х 48,5 см, картон, гравюра, 1958
Сергій Рябченко. Весна на базі. 58,5 х 38 см, папір, акватинта, 1960

«Художник міста», Сергій Васильович Рябченко, у своїх композиціях відтворює саме цей, властивий йому «міський погляд», скрізь, навіть у пейзажах природи та сільських краєвидах, характерний певною фрагментарністю, мінливістю, відокремленістю частини простору. Показово, що його наче не цікавили розлогі панорами ланів та пагорбів, якими захоплювалися і продовжують захоплюватися українські митці. Обрані ним мотиви зазвичай камерні, позбавлені зовнішньої ефектності та пафосу. Невипадково у доробку митця так багато олівцевих малюнків, начерків, часто зовсім легких, що лише накреслюють контури елементів пейзажу, чи навпаки — ретельно пророблені, де у самому накладанні штрихів проглядає рух авторського погляду… Окремі роботи митця позначені й певною «живописністю», як, наприклад, малюнок вугіллям «Док» (1959) злегка підфарбований вохрою, чи чорно-біла акватинта «Дорога в лісі» (1977), де складні тональні співвідношення дихають живописною просторовістю та рухливістю.

Сергій Рябченко. Док. 41,5 х 59,5 см, папір, вугілля, 1959.
Сергій Рябченко. Дорога в лісі. 32 х 24 см, папір, акватинта, 1977.

Переглядаючи сьогодні численний творчий доробок художника, що складається з кількох сотень робіт у різних графічних техніках та жанрах, можна виокремити й ще один, як здається, дуже важливий для нього і характерний сюжет: зображення одеського двору з вікна будинку, де мешкав автор. Зазвичай він малював його взимку, коли, напевно, більше часу проводив вдома: «Взимку» (1960), «Сніговий день» (1974)… Ці твори можна порівняти з невеликими новелами, в яких наче нічого не відбувається, але залишилося головне — людське життя, неповторність окремої його миті і цінність кожної з них…

Сергій Рябченко. Взимку, 32,5 х 19,5 см, папір, офорт, 1960

Позбавлені зовнішніх ефектів, малюнки Сергія Васильовича Рябченка розраховані на уважне і неспішне споглядання. Крізь їхню зовнішню простоту та образно-формальну «відкритість» проступає і захопленість художника самим процесом малювання, тими лініями, плямами, штрихами на папері, що здатні відтворювати навколишній світ. В них немає штучного пафосу та бажання сподобатися глядачеві, а є зовсім інше — чесний та відкритий погляд, прагнення наблизитися до дива природи, яке щоразу постає заново.

У своїй книзі «Пейзаж у мистецтві» дослідник Кеннет Кларк проникливо зазначав: «Реалістичний пейзаж, котрий люди неосвічені вважають одним з найпростіших видів малярства, насправді — один із найнезбагненніших, де успіх надзвичайно рідкісний і випадковий» (Кларк К. Пейзаж в искусстве. Пер. с анг. Спб., 2004, с.58). Тим більше це стосується графіки, де зазвичай небагато кольору з його емоційністю та виразністю, і такий важливий саме погляд художника, що обирає з навколишнього світу те, в чому бачить зміст і цінність. І тут твори одеського художника Сергія Васильовича Рябченка постають не лише частиною історії українського мистецтва другої половини ХХ століття, а й несуть у собі свою, власну тему — вміння бачити, яке переводить будь-який мотив у твір мистецтва. А ще — тою людяністю, що, як трава чи вода, здатна пробиватися крізь будь-які утиски, долати перепони, наповнювати звичні форми правдивістю та теплотою.