13 жовтня о 18:00 в галереї «КалитаАртКлуб» (Малопідвальна, 21/8) відбудеться презентація свіжого випуску журналу «Антиквар», а також вернісаж авторської графіки Олени Придувалової, яка з’явилася під час роботи над колекційною серією вкладних аркушів видання.
«Антиквар» №124: «Світ і світло Вільгельма Котарбінського» повністю присвячений дослідженню життя та творчості Вільгельма Котарбінського, чия творча біографія була пов’язана з Києвом понад 30 років. До масштабного проєкту долучились автори з п’яти країн, де жив та працював художник — Польщі, України, Італії, Білорусі, Росії. Це перше об’ємне видання про художника і найбільший за обсягом випуск (200 сторінок) за всю історію «Антиквара». Робота над номером тривала півтора роки. Попри повну відсутність архіву митця, який розсереджений у приватних колекціях та державних архівах різнизних держав, авторами проєкту зібрані унікальні матеріали про Вільгельма Котарбінського, більшість з яких будуть оприлюднені вперше.
Ініціаторкою створення тематичного номеру, запрошеним редактором випуску та меценаткою проєкту стала магістрант Інституту історії мистецтва Варшавського університету Олександра Пеліховська.
«Вільгельм Котарбінський – постать знакова і феноменальна досі. Католик, який розписував православний храм. Поляк за походженням і патріот незалежної Польщі, який з серця Європи приїхав до Російської імперії і налагоджував в Києві культуру художніх виставок та мистецького життя. Художник, який розписував особняки олігархів і не побоявся тиражувати маленькі чорно-білі поштівки для простих міщан, які любили і колекціонували їх. Він був і лишається символом, який доводить, що талант і творча пристрасть здатні перейти суспільні та політичні бар’єри і об’єднувати людей силою мистецтва» – наголошує Олександра Пеліховська.
Уперше партнером тематичного випуску «Антиквара» виступив Музей Ханенків, надавши безпрецедентну можливість фотозйомки стелі «Червоної вітальні», розписаної майстром. На замовлення Богдана Ханенка у 1890–1893 роках художник виконав 26 картин, що склали живописний декор «Червоної вітальні». З дослідженнями інтер’єрів цієї зали Музею Ханенків, також можна буде ознайомитись на сторінках видання.
«Дуже київський і дуже міжнародний, дуже меценатський і геть увесь у серафимах і херувимах, цей випуск знаменний ще одним піонерським починанням — омажем Котарбінському від київської художниці Олени Придувалової. Монохромна графічна алюзія на старовинне фотозображення серафимів у парусах малих куполів Володимирського собору римується з сучасним фото на нашій обкладинці. А розписані вручну друковані вкладні аркуші лімітованого накладу — своєрідне вітання не лише Котарбінському, а й авторові першої фотозйомки цих розписів Генріху Лазовському, знаменитому ще й тим, що він першим з київських фотографів почав розфарбовувати чорно-білі знімки», – зауважує головний редактор журналу Ганна Шерман.
На вернісажі Олени Придувалової будет представлена саме серія творів, що народилася під час роботи художниці над створенням омажу Вільгельму Котарбінському. Прообразом послугували зображення Серафимів у парусах малих куполів Володимирського кафедрального собору, які прикрасили й обкладинку свіжого номеру «Антиквара».
«Головною «точкою стикання» став Київ. З цим містом пов’язано все, чим я займаюся як художник, воно є темою переважної більшості моїх робіт. Щодо Котарбінського, то для мене це — київський міф. І мій особистий міф теж, бо в ньому поєдналися спогади про дитинство, про бабусю, котра жила на вулиці Франка навпроти Володимирського собору. Я приїздила до неї з Дарниці — зовсім іншого, промислового, району, і вона годинами розповідала про Київ, яким його знала: про тодішніх людей, церкви, базари, кафешантани… Це була якась інша реальність, анітрохи не схожа на сіре радянське буття. Завдяки тим розмовам я занурювалася в незнайомий дивний світ, у міф, де, мабуть, і залишилася на все життя», – розповіла Олена Придувалова.