Світлана Яценко,
мистецтвознавець, художник-реставратор вищої категорії,
член експертної ради Національного науково-дослідного
реставраційного центру України
Матеріал із журналу “Антиквар” №121
Торік до Національного науково-дослідного реставраційного центру України надійшла на експертизу гравюра «Сцена полювання» з приватної колекції Понамарчуків. Її автором вважався Ян ван дер Страт, часом створення — 1570 рік. Роботи цього художника не дуже поширені в музейних і приватних зібраннях України, тож досвід дослідження, основною метою якого було підтвердження авторства й датування гравюри, здавався досить цікавим і корисним.
На першому етапі було проведено візуальний аналіз твору та порівняння його стилістичних ознак та особливостей техніки з іншими відомими роботами майстра, передусім графічними. Ян ван дер Страт (1523–1605), відомий також як Йоганнес Страданус і Джованні Страдано — фламандський та італійський художник епохи маньєризму. Більшу частину творчого життя він провів у Флоренції, де в 1566–1577 роках виконав підготовчі малюнки до серії шпалер, що призначалися для вілли Медічі в Поджо-а-Каяно. Його складні багатофігурні композиції зі сценами полювання мали неабиякий успіх, тож художник отримав замовлення відтворити їх у вигляді гравюр. Шість робіт майстра опублікував 1570 року відомий нідерландський гравер і видавець Ієронім Кок (1518–1570). У 1574 та 1576 роках, уже по смерті Кока, його вдова Дірікс Волксен видала дві серії гравюр, заснованих на тих же малюнках, але без орнаментальних рамок навколо основного зображення.
У цей час Страданус починає співпрацювати з гравером Філіпом Галле (1537–1620), який мав досвід роботи з Коком, а потім і його вдовою. Наслідком цієї співпраці стали нові серії гравюр на тему полювань. Перша, видана в 1578–1580 роках, налічувала 44 сюжети, друга, що побачила світ приблизно через 15 років, — 61. У 1596 році обидві серії було об’єднано в одну та надруковано під назвою «Venationes Ferarum, Avium, Piscium» («Полювання на диких тварин, птахів і риб»). На гравюрах розміром приблизно 20×26,5 см представлено різні види полювання, сцени риболовлі, поєдинки людей та звірів, історичні сюжети. Усі твори вирізняються насиченістю деталями, майстерністю в зображенні людей і тварин у русі та складних ракурсах. Композиції зазвичай побудовані так, щоб спрямувати погляд глядача вглиб. Найчастіше — завдяки фігурам, показаним зі спини, чи коням, повернутим до нас крупом.

Краєвиди на задньому плані та пейзажні куліси витримано в традиціях нідерландського та італійського мистецтва середини — другої половини XVI століття. Темою досліджуваної гравюри також є полювання. На передньому плані зображено групу мисливців, які, здається, от-от рушать з місця. У центрі композиції — чоловік з собаками, повернутий спиною до глядача. Його увага прикута до сцени, що розгортається вдалині, на тлі скелястого краєвиду — полювання на сарн.
У нижній частині композиції з правого боку міститься напис: IOANNES STRADANVS INVENTOR (Йоганнес Страданус створив), у центрі: H. Cock excud. 1570 (I. Кок надрукував 1570). Під зображенням — напис латиною, що деталізує сюжет.

Відбиток зроблено на ганчірковому папері. Зображення по всьому периметру обрізано. Помітні ознаки давньої досить непоганої реставрації, але відтоді твір зазнав впливу часу. Є незначна деформація аркуша, на просвіт можна побачити розшарування основи та заповнені місця втрат. Папір трохи пожовтів, у верхній та нижній частинах, а також посередині є світло-коричневі плями. Гравюра дубльована на тонкий білий папір. Із лицьового боку місця втрат тоновані. На звороті в правому верхньому куті позначка графітним олівцем — цифра «9» у колі.
Пошук ідентичної гравюри привів нас до Музею Бойманса — ван Бенінґена в Роттердамі, де зберігається серія з шести гравюр, атрибутована музеєм як робота Гармена Янса Мюллера (1538/1539–1617) ) за твором Страдануса.
Опис цієї серії міститься в «прогулянковому путівнику» та каталозі, виданих 2013 року до виставки «Hieronymus Cock: The Renaissance in Print» («Ієронім Кок: Відродження в гравюрі»), що демонструвалася в бельгійському Левені та Парижі. Твори згадані там як шість мисливських сцен в орнаментальному обрамленні, гравіровані Гарменом Янсом Мюллером та анонімним майстром «після Йоганна Страдануса». Зазначено також, що в основу їх покладено малюнки для шпалер, створені Страданусом в 1567–1570 роках для вілли великого герцога Тоскани Козімо I Медічі в Поджо-а-Каяно, і що 1570 року антверпенський видавець Ієронім Кок опублікував за цими малюнками серію гравюр.


Ян ван дер Страт (нід. Jan van der Straet), 1523–1605 — художник, автор станкових картин і монументальних розписів, декоратор і рисувальник, відомий в основному як Йоганнес Страданус і Джованні Страдано. Народився у фламандському місті Брюґґе, малюванню вчився спершу в батька, а по його смерті в 1535 році — у Максиміліена Франкена та Пітера Артсена. У 1545-му був прийнятий як майстер живопису до антверпенської Гільдії Святого Луки, і того-таки року вирушив до Італії. Шлях художника пролягав через Ліон, де він мав можливість попрацювати з Корнелем де Ліоном, також вихідцем з Нідерландів.
Під час першого перебування у Флоренції (1546–1550) Ян ван де Страт (тепер уже Страданус) проєктував шпалери для фабрики, заснованої незадовго перед тим великим герцогом тосканським Козімо I Медічі. У 1550–1553 роках удосконалював майстерність у Римі; разом з Даніеле да Вольтерра брав участь в оздобленні Бельведерського палацу у Ватикані. Після цього повернувся до Флоренції, де з 1557 року працював під наглядом Джорджо Вазарі над прикрашенням Палаццо Веккйо. Входив до кола відомих флорентійських митців поряд з Аньйоло Бронзіно, Алессандро Аллорі, Франческо Сальвіаті. Викладав в Академії мистецтв і малюнку, згодом став консулом цього закладу.
З часом художник став менше залежати від двору та Вазарі, а згодом його стосунки з останнім зіпсувались. Однак це не завадило Страдано отримувати замовлення на створення великих вівтарних картин, у тому числі для флорентійських церков Санта-Кроче та Санта-Марія-Новелла. У 1576-му митець переїхав до Неаполя, а приблизно через два роки відвідав Антверпен, що вважався тоді найважливішим центром поліграфії та видавничої справи в Європі. Після цієї поїздки Страдано почав робити малюнки для антверпенських друкарів, котрі видавали їх у вигляді гравюр. Зокрема, він співпрацював з Ієронімом Коком і родиною Галле, розробляючи найрізноманітніші теми. До Флоренції Страдано повернувся 1583 року і займався переважно створенням монументальних розписів. Він помер 2 листопада 1605 року у Флоренції. На могилі художника донині зберігся напис, що нагадує про його фламандське походження.
Гармен Янс Мюллер (нід. Harmen Jansz Muller), бл. 1539 — 1617 — ксилограф, книжковий ілюстратор, видавець і книготорговець. Народився в Амстердамі в родині відомих друкарів. Ремеслу, імовірно, вчився у батька, котрий гравіював дошки й видавав як окремі гравюри, так і книжкові мініатюри. Деякий час разом з братом Корнелісом робив відбитки для антверпенських друкарів. У 1570-му став власником сімейного друкарського дому на вулиці Вармустрат і до 1577 року був єдиним друкарем в Амстердамі. Видавав власні гравюри на дереві, а також роботи інших художників.
Співпрацював з Ієронімом Коком, для якого підготував декілька серій за мотивами релігійних і міфологічних творів Мартена ван Гемскерка. Також він гравіював роботи інших художників (Мартена де Воса, Бартоломеуса Шпранґера, Йоганнеса Страдануса, Кріспіна ван ден Брока, Абрагама Блумарта та інших), прагнучи максимально точно відтворювати їхню авторську манеру.
Ієронім Кок, або Ієронімус Велленс де Кок (нід. Hieronymus Wellens de Cock), 1518–1570 — фламандський художник і гравер, найвідоміший видавець гравюр у Північній Європі другої половини XVI століття. Народився в Антверпені в родині відомого художника Яна Велленса де Кока. З 1545 року — член Гільдії Святого Луки в Антверпені, хоча як живописця його, схоже, ніхто не знає. У 1546–1548 роках жив у Римі, де вивчав давні пам’ятки та надрукував серію гравюр з античними руїнами. Після повернення з Італії заснував в Антверпені власний видавничий дім «На чотирьох вітрах» (нід. «Aux Quatre Vents»).
Підприємство Кока відігравало важливу роль у поширенні в Північній Європі ідей італійського Високого Відродження. Завдяки йому жителі Нідерландів побачили майстерно переведені в гравюри твори Рафаеля, Мікеланджело, Тіціана, Франческо Пріматіччо, Андреа дель Сарто. Крім того, Кок видавав гравюри за творами своїх співвітчизників — Ієроніма Босха, Пітера Брейґеля, Франса Флоріса та ін. У 1562-му він видав мапу «Americae Sive Quartae Orbis Partis Nova Et Exactissima Descriptio» («Америка, або Четверта частина світу: новий та найточніший опис»), складену іспанським картографом Дієґо Ґутьєрресом.
У різні роки з Ієронімом Коком співпрацювали такі художники й гравери, як Джорджо Ґізі, Пітер ван дер Гейден, Корнеліс Корт, Філіп Галле, Гармен Янс Мюллер. Контактував він і з антверпенським друкарем, власником солідного підприємства Крістофом Плантеном та вченим, богословом і гравером з Гарлема Дірком Волькертсеном Корнгертом. Після кончини Кока його справу продовжила вдова Дірікс Волькскен (бл. 1525 — 1600), котра доручила управління антверпенською майстернею Філіпу Галле. Коли ж померла і вона, багато мідних пластин, що належали видавництву, було продано різним майстерням, де їх використали повторно.



Звернімо також увагу на твори Страдануса в колекції амстердамського Рейксмузеуму. Ідеться про гравіровану Мюллером сцену полювання та оригінальні малюнки, що слугували першоджерелами майбутніх гравюр. Ще один зразок тиражної версії «полювань», до якої був причетний Мюллер, знаходимо в Музеї Метрополітен. Цікаво, що на цій гравюрі, як і на декількох аркушах з Музею Бойманса — ван Бенінґена, поряд з ім’ям Страдануса написано: FLANDER INVENTOR, тобто підкреслено місце походження автора та належність до певної
художньої традиції.
Отже, порівняння представленого на експертизу твору «Сцена полювання» з іншими роботами Яна ван дер Страта доводить, що вони схожі за композиційною будовою, стилістичними, технічними ознаками, а також загальним образним складом. Результати технологічного дослідження доповнюють і підтверджують візуальний аналіз: виявлено характерні щільні забруднення в мікротріщинах паперу, його потемніння та природне руйнування.
Виробництво ганчіркового паперу, на якому зроблено відбиток, відповідає періоду, вказаному як час створення роботи. Усе це дає підстави для висновку: гравюра «Сцена полювання» з колекції Понамарчуків є оригінальним твором, виконаним за малюнком Яна ван дер Страта (Страдануса) в техніці різцевої гравюри на міді. Гравер — Гармен Янс Мюллер (?), видавець — Ієронім Велленс де Кок. Час створення відповідає 1570 року. Уточнена назва — «Полювання на сарн».
Література та інформаційні джерела
1. Очерки по истории и технике гравюры: тетрадь 03. Нидерландская гравюра 15–16 веков / Автор текста и сост. К.С. Егорова. Москва, 1987.
2. Кристеллер П. История европейской гравюры XV–XVIII века / Ред. и вступ. статья В. Н. Лазарева. [Москва; Ленинград], 1939.
3. Dictionary of painters and engravers, biographical and critical, by Bryan Michael. London, 1886.
4. Hieronymus Cock: The Renaissance in Print, walking guide. URL: https://cdn.uc.assets.prezly.com/4d286bcf-4c40-4143-bd68-791f99e2fb62/-/inline/no/&usg=AOvVaw1xKrTss__7V–Dy6TadtPBe
5. Hieronymus Cock: The Renaissance in Print. By Joris van Grieken, Ger Luijten, and Jan Van der Stock, eds. [Cat. exh. Museum M, Leuven, March 14 — June 9, 2013; Institut Néerlandais, Paris, September 18 — December 15, 2013.] Brussels: Mercatorfonds; New Haven: Yale University Press, 2013.
6. Гравюри Мюллера за малюнками Страдануса в Музеї Бойманса — ван Бенінґена. URL: https://www.boijmans.nl/en/collection/artists/12801/harmen-jansz-mueller
7. Малюнки Страдануса та гравюри за його малюнками в Гарвардському художньому музеї. URL: https://www.harvardartmuseums.org/collections?q=Jan+van+der+Straet
8. Малюнки Страдануса зі сценами полювання в Рейксмузеумі: URL: https://www.rijksmuseum.nl/en/search?q=Jan%20van%20der%20Straet