Журі Другої бієнале молодого мистецтва обрало переможців

Друга бієнале молодого мистецтва (колишній “Фестиваль молодих українських художників”), що цього року проходить в Харкові з 17 вересня по 31 жовтня, оголосила переможців конкурсної програми.

Перше місце посів Пьотр Армяновський з фільмом “Гірчиця в садах”), друге – проект etchingroom1 (Крістіна Ярош та Анна Ходькова) з графічним триптихом Untitlled та, відповідно, третє – Лія Достлєва й Андрій Достлєв з інсталяцією “Казкові замки Донеччини”.

Завдяки Grynyov Art Foundation (Тетяні й Борису Гриньовим) переможці бієнале, заснованої Міністерством культури та реалізованої за підтримки Українського культурного фонду, отримають премії у розмірі 900, 700 і 600 доларів.

До міжнародного журі, що обирало переможців цього року, увійшли: Яра Бубнова (кураторка, директорка Інституту сучасного мистецтва в Софії; Болгарія), Юлія Ваганова (мистецтвознавиця, заступниця гендиректорки Мистецького Арсеналу; Україна), Антон Відокль (художник, куратор, засновник та директор e-flux; США), Девід Елліотт (письменник, куратор першої Національної української бієнале; Великобританія), Влада Ралко (художниця, Україна).

Пьотр Армяновський, що посів перше місце, був також і одним з переможців попередньої бієнале. На “Фестивалі молодих художників” він зайняв друге місце з фільмом “Я і Маріуполь”.

Пьотр Армяновський “Гірчиця в садах”

Проект “Гірчиця в садах” присвячений темі дому, пам’яті й ностальгічного повернення. Головна героїня стрічки – театральна режисерка Олена Апчел – повертається у рідне село на передовій у «сірій зоні» Донецької області, де пройшло її дитинство. “У саду, щоб до сусідів не потрапляли бур’яни, брат насіяв гірчиці. Дівчина лягає в колючу траву і згадує, якими смачними були колись вишні, груші, абрикоси […] І якщо автор фільму зі зрозумілих причин не може безпечно повернутися в Донецьк у дім, в якому виріс, то героїня фільму може. Вона виконує тут роль близького Іншого, провідника…” – коментують куратори у каталозі бієнале.

Пьотр Армяновський про перемогу:

“Нагорода може слугувати прикладом того, що після гірчиці, якщо докласти зусиль, може бути щось солодке. Це надихає долати інші труднощі, ділитися своїм досвідом й продовжувати займатись мистецтвом”

etchingroom1 – графічна майстерня київських художниць Крістіни Ярош та Анни Ходькової, що працюють в техніці офорту. Проект “Untitled” (відвідувачі також називають роботу “Ви не підкажете, як звідси вийти?”) – фантазії на тему некомфортного, агресивного міського середовища, що виявляють себе у гротескних, іронічних зображеннях універсальних міських просторів: кладовища, лікарні, в’язниці. 

Катерина Ярош та Анна Ходькова “Untitled”

“Графічна інсталяція etchingroom1 (Анни Ходькової та Христини Ярош) Untitled не без гумору представляє схематичний, дистопічний погляд на нинішнє місто. Прості, але захоплюючі, ці малюнки передають різкий трансгуманний погляд на сучасне життя, в якому економне використання графічних ліній дає стільки ж потужності висловлювання, скільки й простору на полотні”, – говорить член журі Девід Еліотт.

Робота  “Казкові замки Донецька” Лії та Андія Достлєвих — також проект про пам’ять. У своїй роботі художники поєднали цеглинки LEGO (з них збудовано споруди, що віддалено нагадують об’єкти в міському просторі Донецька) зі старими сувенірними листівками, на яких зображені пейзажі міста.

Лія Достлєва й Андрій Достлєв “Казкові замки Донеччини”

“Через пам’ять та її переміщення кадри з аудіовізуальної роботи Андрія Достлєва та Лії Достлєвої… викликають напівзгадане, дитинне минуле, аби виразити тужливе, непевне майбутнє. Що таке ці “Казкові замки”, що вигулькують в ндустріальній, пострадянській глибинці? Ностальгія – втіха для тих, хто розчинився в теперішньому, але тут вона вжита сардонічно, як жахлива, очищаюча зброя”, – Девід Елліотт.

Самі художники коментують проект так: “Ці моделі не є і не можуть бути документально достовірною репрезентацією міста. Вони радше допомагають встановити емоційний і матеріальний зв’язок із минулим, слугуючи одночасно символом та інструментом такого зв’язку”.

В цілому на цьогорічну бієнале надійшло близько 400 заявок, з-поміж яких для основної програми куратори обрали 45.

Нагадаємо, що кураторами Другої бієнале молодого мистецтва були Анастасія Євсєєва, Дарина Скринник-Миська та Борис Філоненко. Всі проекти у різний спосіб розкривали суть сформованої кураторської концепції – Здається, я заходжу в наш сад.

Фото: fb-сторінка Бієнале