Лондонський художній музей “The Wallace Collection” повернув до експозиції відреставровану картину Жана Оноре Фрагонара “Гойдалки, або Щасливі випадковості гойдалок”. Після очищення та видалення шару застарілого потемнілого лаку на знаменитому полотні в стилі рококо виявлено нові деталі.
Керівниця кураторського відділу Зібрання Уоллеса Юріко Джекалл, яка спеціалізується на французькому мистецтві, називає «Гойдалки» (близько 1768–1768) «найвидатнішою картиною в стилі рококо». Поєднання загадковості та еротизму в цьому полотні давно захоплює публіку. Реставратор Мартін Уайлд видалив пожовклий лак і вицвілу ретуш. Після очищення картина виглядає набагато динамічнішою й чіткішими стали раніше приховані деталі, що дозволяє побачити картину в новому світлі. Зокрема, видно, що корсаж дівчини щедро оздоблений мереживом, а груди окреслені чіткіше. Сидить вона на елегантних гойдалках із позолоченого дерева, обрамлених дорогою червоною тканиною, чого зовсім не очікуєш зустріти в дикому гаю. Вираз обличчя дівчини набув більшої грайливості і чуттєвості ніж раніше.

На жаль, мистецтвознавцям досі невідомо, хто був замовником цієї картини. Її назва вперше з’являється на гравюрі 1782: Les hasards heureux de l’escarpolette («Щасливі мінливості гойдалок»). Поки що вся інформація обмежується свідченням з мемуарів драматурга Шарля Колле 1767 року, який обмовився лиш про те, що замовник був «придворним паном». Відомо, що замовлення надійшло Габріелю-Франсуа Дуайєну, якого вельможа приймав «у своєму холостому будинку разом зі своєю коханкою». Й попросив помістити його так, щоб той міг бачити прекрасні ноги коханої, яка «сидітиме на гойдалці, а їх розгойдуватиме єпископ». Проте Дуайен не наважився взятися за такий непристойний сюжет і запропонував замість себе Фрагонара, який охоче погодився на роботу.
Таємничий замовник імовірно повісив картину в спальні. Пізніше полотно придбав збирач податків Марі-Франсуа Менаж де Пессіньї, страчений у 1794 році під час Великої Французької революції.
У 1865 році, за п’ять років до своєї смерті в Парижі, “Гойдалка” придбав 4-й маркіз Хартфорд. Картину успадкував його незаконнонароджений син Річард Уоллес. Зрештою, леді Уоллес заповіла всю колекцію британській нації. Сьогодні Зібрання Уоллеса експонуються в їхньому особняку неподалік Оксфорд-стріт.
Фото: The Wallace Collection