Кіно та музика: Владімір Косма

«Високий блондин у чорному черевику», «Іграшка», «Укол парасолькою», «Діва», «Бум», «Невезучі», «Татусі», «Втікачі», «Студентка», – мелодії із цих та інших культових стрічок, як і самі фільми, стали своєрідними символами епохи французького кінематографу. Їхній автор, легендарний музикант і композитор Владімір Косма, створив музику до понад трьохсот художніх та телевізійних фільмів.

Без музики Владіміра Косма усіма улюблені стрічки за участі Луї де Фюнеса, П’єра Рішара, Жерара Депардьє, Жан-Поля Бельмондо, Софі Марсо та інших, були б не такими. Зворушлива іронічність, що слугує фоном для кіномелодій композитора, зачаровує глядачів й наділяє фільми неповторним шармом.

Народився майбутній маестро Владімір Косма 13 квітня 1940 року в Бухаресті. Майже всі у його родині були музикантами, тож не дивно, що на п’ятиріччя хлопцю подарували скрипку. У вісім років юний музикант почав давати концерти разом з батьком. Сім’я жила скромно і дуже тісно, тож перше фортепіано в маленькій бухарестській квартирі з’явилося лише тоді, коли тринадцятирічний Владімір почав складати перші мелодії.

По закінченню консерваторії, у двадцять три роки, музикант відправився до Парижу, де навчався в школі музики Наді Буланже. В кіно Владімір Косма потрапив за щасливим збігом обставин. На музиканта звернув увагу інший вже іменитий композитор Мішель Легран («Шербурзькі парасольки», «Ніжний пройдисвіт» та ін.). Спочатку Косма займався аранжуванням творів Леграна, а в 1967 році Мішель почав збиратися в Америку, де був вельми популярний. Писати музику до нового фільму Іва Робера у Леграна часу не було і він порадив режисеру звернутись до Владіміра. Відтак, першою стрічкою Косма став «Блаженний Олександр» (1967). Після неї у Косма і Робера розпочалась тривала співпраця, внаслідок якої до Владіміра прийшла популярність серед кінематографістів. Також він працює з Франсісом Вебером, Жераром Урі, Клодом Зіді та Паскалем Томою.

Музика для кіно дозволила композитору творити в різних музичних жанрах: від джазу і легендарного французького шансону, до опери та симфонічних полотен. Крім того, в 1975-1976 роках Владімір Косма написав музичні заставки для найстарішого телебачення Франції TF1, а згодом їхні нові версії. Талановитий аранжувальник, Косма часто переробляє свої саундтреки в самостійні симфонічні твори. Беручи за основу власні музичні теми, які так полюбилися публіці, він створює цілісні музичні композиції, з якими часто гастролює.

Фото та джерело: Vladimir Cosma