Національний музей «Київська картинна галерея» вперше у повному обсязі покаже колекцію картин Василя Полєнова. Крім того, на виставці «Сузір’я Полєнова», що триватиме впродовж липня та серпня, можна буде побачити роботи й інших художників, які були пов’язані з Полєновим, а також вперше у Києві – експонати з різних музеїв України. Також до виставки надруковано тематичний каталог.
Виставка «Сузір’я Полєнова» розкриває феномен Василя Полєнова, який був універсальним художником: чудовим портретистом та майстром ліричного пейзажу. За його проєктами, зокрема, зведені церква в Бьохово та власний маєток під Тарусою, його музичні твори, у числі яких опера «Примари Еллади», мали успіх у публіки. Навколо митця-педагога склалося унікальне співтовариство обдарованих людей, яких об’єднала любов до художньої творчості майже в усіх її проявах.

Національний музей «Київська картинна галерея» володіє багатою колекцією творів Василя Полєнова, що включає пейзажі та сюжетні картини митця. За минулі роки вона збагатилася ще кількома роботами, тож у сучасному, повному складі буде продемонстрована вперше. На виставці буде представлено твори з фондів музею, які найкраще демонструють мистецькі та педагогічні принципи, провідником яких був Полєнов, та відображають тісні творчі, дружні або родинні стосунки, що поєднували їх авторів. І. Рєпін, В. Васнецов, К. Коровін, В. Сєров, М. Врубель, І. Левітан, О. Головін, І. Остроухов, М. Нестеров, А. Архипов, С. Виноградов, К. Богаєвський, О. Полєнова — художники, які залишили по собі велике та гідне надбання, що віддзеркалює філософське, інтелектуальне, духовне та художнє обличчя епохи, та дозволяє оцінити яскраву самобутність кожного й разом з тим побачити певні «точки дотику» та взаємовпливи.

Чільне місце в експозиції посіли живопис, графіка, предмети декоративно-прикладного мистецтва, які так чи інакше пов’язані з діяльністю Абрамцевського, або Мамонтовського художнього гуртка – неформального об’єднання талановитих людей, засноване на повній свободі творчості. Василь Полєнов був серед найактивніших творців «феномена Абрамцева». Домінантою цієї частини виставки стала його відома картина «На човні. Абрамцеве», створена улітку 1880-го в підмосковному маєтку відомого промисловця та мецената Сави Івановича Мамонтова. У човні, який повільно пливе по зеленій водній гладіні, сидять троє. Як і в багатьох інших творах художника, емоційний акцент зроблено тут не на людях, а на пейзажі. Адже життя мешканців садиби було невід’ємне від природи тією ж мірою, якою відчував свій зв’язок із нею сам митець. Також представлено своєрідний символ Абрамцевської гончарної майстерні – маску лівійського лева, автором якої є Врубель.
Окремим блоком експонуються полотно Полєнова «Христос на Генісаретському озері» та етюди, пов’язані з його циклом картин «З життя Христа». Відобразити земну путь Іісуса Христа «в музиці, у живописі, у слові» стало головним задумом художника другої половини життя. В цьому циклі Полєнов запропонував власну версію прочитання євангельської історії. Перший, майже удвічі менший за розмірами варіант полотна «На Тиверіадському (Генісаретському) озері» був створений Полєновим 1888 року. Другий, що зберігається в Курській обласній картинній галереї, — на рік пізніше, а третій, представлений в експозиції нашого музею, — узимку 1890-го під час перебування в Парижі.
Художник зобразив Христа, який неквапно йде вздовж берега озера. Він заглиблений у свої думки, його обличчя — обличчя мудреця й споглядальника, а не пророка і страждальця. Полєнов писав, що в «євангельських сказаннях Христос є справжньою живою людиною, або сином людським, як він сам себе називав, а за величчю духу Син Божий, як його називали інші». І саме таким хотів показати художник Месію — «живою людиною», Христом без німба, що цілком узгоджується з характерними для кінця ХІХ століття пошуками «історичного Іісуса».

Найважливішу роль відведено у картині пейзажу, робота над яким завжди була для Полєнова невід’ємною частиною його творчості, його взаємин зі світом. Христа-подорожнього він оточує величним ландшафтом, написаним за живими враженнями та натурними замальовками, зробленими під час поїздок на Близький Схід. Прагнучи бути достовірним в усьому, Полєнов так само серйозно ставився до підбору типажу. І хоча образ Христа в цьому та інших полотнах євангельського циклу збірний, за його основу було взято олівцевий портрет італійського юнака Доменіко, а також етюди голів улюблених учнів — Костянтина Коровіна та Ісаака Левітана, що мав колоритну «біблійну» зовнішність. Менше ніж через півроку після того, як картину було закінчено, її придбав І. Н. Терещенко.
Окрім робіт з фондів музею на виставці знаходяться експонати із Сумського художнього музею ім. Н. Онацького, Конотопського міського краєзнавчого музею імені О. М. Лазаревського, Сумського обласного краєзнавчого музею. Всі роботи надані музеями експонуються в Києві вперше. Завдяки київським колекціонерам на виставці представлено картину І. Остроухова – одного із відомих майстрів ліричного пейзажу, з колекції Т. Онуфрика, так зване гефсиманське крісло, виготовлене наприкінці ХІХ століття в столярній майстерні Абрамцева та унікальне видання «Хроника нашего художественного кружка», надруковане обмеженим накладом на честь 15-річчя Абрамцевського гуртка (1894) із зібрання родини Понамарчуків.
До виставки буде надруковано каталог, якому передують статті, присвячені виставці, історії формування «полєновської» колекції НМ ККГ та стаття кандидата мистецтвознавства С. Побожія, присвячена кахлям із зібрання Сумського обласного краєзнавчого музею.
Куратор виставки і автор каталогу Галина Алавердова
Фото: Галина Алавердова
Джерело: Національний музей «Київська картинна галерея»