«СУЧАСНА АРХАЇКА»: виставковий проєкт Петра Антипа в Українському домі

З 19 березня в Національному центрі «Український дім» розпочне роботу масштабний виставковий проєкт художника та архітектора з Донбасу Петра Антипа «Сучасна архаїка», що зібрав величезний обсяг найрізноманітніших робіт майстра. В експозиційному просторі буде представлено 60 живописних картин та близько 300 малюнків й ескізів автора, а також 50 творів монументальної, станкової та малої пластики, вже реалізовані й зовсім нові архітектурні проєкти.

Петро Антип – один з найяскравіших українських митців.  Свого часу він зажив слави найвідомішого скульптора Донеччини, де був справжнім провідником української ідеї. Опинившись в епіцентрі війни, у 2014 році художник був змушений залишити свою легендарну горлівську майстерню, а разом з тим і частину мистецького доробку.

Проєкт «СУЧАСНА АРХАЇКА» презентує кураторський погляд Марини Стрельцової та Ольги Собкович на творчість відомого українського митця. Це рефлексія над індивідуальною концепцією часопростору та світоглядних позицій майстра, котрі послідовно розкриваються у його творах: від ескізів і малюнків до живопису, скульптури та архітектурних проєктів.

Естетичний взірець для Петра Антипа — лаконічний, епічний за своїм характером степовий ландшафт із гранітними валунами та архетип кам’яної баби. Митець не занурюється в археологічну розвідку, не диференціює степові статуї за походженням і типологією. Його цікавлять формотвірні принципи ідеопластичної скульптури — узагальненість, умовність, монументальність зображуваного.

Проєкт «СУЧАСНА АРХАЇКА» — це насамперед занурення у філософію митця, його розуміння та інтерпретацію історії й сучасності, часу та простору. Саме тому в експозиції виставки представлені цитати з написаної 2020 року книги Петра Антипа «Велика казка про маленького Хлопчика».

Оскільки для більшості значний інтерес становить «лабораторія» роботи митця: атмосфера майстерні, де зберігаються твори та народжуються нові шедеври; робочий процес, що розкриває секрети майстерності та унаочнює пошуки створення композицій та образів. Тож експозиція простору «Думки…» дає саме таку можливість. Вона розкриває найпотаємніше, найсакральніше для Петра Антипа – його щоденні пошуки, спостереження, ідеї та емоції, що отримують втілення в різних видах та жанрах мистецтва.

Не випадково значна частина експозиції — малюнки, графічні ескізи, які створюються художником майже 24 години на добу. Якщо ж у Петра Антипа під рукою немає блокнота, то композиції з’являються на чеках, паперових скатертинах, серветках… Ці пошуки-імпровізації — щира характеристика внутрішнього свідомого й підсвідомого автора.

«Усі види мистецтва побудовані за одними й тими самими законами — законами гармонії»,каже художник, який з однаковою майстерністю розв’язує різноманітні завдання у 2-х та 3-х просторах: «Рисунок — це мій учитель. Це — моє Я, Так і Ні. Без рисунка я не зміг би сформуватись як особистість. Через рисунок я вчуся терпляче доводити все до кінця. Пізнавати світ форми. Закони рівноваги… Бачити в простому красиві речі. Рисунок для мене — все».

Також глядачеві пропонується дослідити ретроспективну колекцію графіки, скульптури, живопису, архітектурних проєктів та начерків-роздумів автора, більшість із яких демонструються вперше.

Робота Петра Антипа в архітектурній царині обіймає понад 30 років. За цей час були реконструйовані площі та парки, встановлено пам’ятники та реалізовано низку проєктів фонтанів — улюбленої галузі серед архітектурно-монументальних об’єктів художника. Тож виставковий простір  «Архітектурне бюро» – це продовження занурення глядача в образно-пластичний світ Петра Антипа, котрий тепер отримує візуальне втілення в архітектурних формах.

Архітектура стає результатом тих пошуків митця, що попередньо відбувалися в живописі та, передусім, у скульптурі. Не випадково Антип наголошує, що архітектура та скульптура споріднені «Скульптура – це лабораторія для архітектора. Скульптор як науковець розробляє форму, котру в майбутньому архітектор застосовує при будуванні архітектурних об’єктів». Таким чином скульптура перетворюється в архітектурний об’єкт, що володіє внутрішнім простором, до якого потрапляє людина. Створюючи форму, автор одночасно створює простір. Звідси – цілісність втілення авторської концепції мистецтва Антипа, яка базується на вивченні природи й трансформації її законів у лаконічних та простих формах мистецького вислову. Тож архітектурні проєкти митця завжди ідеально вписані у ландшафт середовища.

Як і в скульптурі, автор будує образ на співвідношенні геометричних мас чи контрастному зіставленні чітких об’ємів із плавними, текучими формами (так форма «піраміди» співіснує з «курганом»). Активна, динамічна форма архітектурних об’єктів чіпляє погляд, провокуючи питання та роздуми. Проте в архітектурі визначальним стає й чергування різних сучасних матеріалів, котрі створюють акценти та певну ритміку (наприклад, важких і легких скляних мас). Таким чином тріада складових архітектури – користь, міцність і краса (за Вітрувієм) – у творчості Петра Антипа завжди наявна. Власне, мистецтво архітектури у творчості Антипа ніби перманентно шукає межі самого себе, розширюючи варіанти застосування тих чи інших інструментів і технологій.

Живописні та скульптурні роботи Петра Антипа зберігаються у музеях, галереях і приватних колекціях України, Франції, Німеччини, Італії, Великої Британії, Швеції та США.

Триватиме виставковий проєкт «СУЧАСНА АРХАЇКА» до 18 квітня в Національному центрі «Український дім». Режим роботи: вівторок-неділя 11:00-19:00, понеділок — вихідний. Вартість квитків: 80 грн., для пільгових категорій (школярі від 11 років, студенти та пенсіонери за наявності дійсного посвідчення): 40 грн.

Фото: з фейсбук-сторінки Петра Антипа | PR-компанія «Дель Арте»

Джерело: PR-компанія «Дель Арте»