Музей добрих справ

Досвід збереження родинної спадщини у Музеї-садибі родини Антоничів на Львівщині

Авторка — Марина Петрова.

Недільна служба у церкві Успіння Пресвятої Богородиці у селі Бортятин, що на Львівщині, часто закінчується світським оголошенням. Священнослужителі повідомляють, що після служби буде зустріч із знаменитістю.  Люди виходять з церкви і прямують до невеличкої хати, що неподалік.  

Це — Музей-садиба родини Антоничів, на запрошення якого у село приїжджають письменники, актори, художники, громадські діячі.  І це лише одна із традицій піклування про громаду, яку, мов найцінніший експонат, береже музей.

Церква Успіння Пресвятої Богородиці, с. Бортятин (Фото Ігоря Сальнікова, 2021 рік)

«Не було б отця Антонича, не було б і Бортятина»  

Традиції колективної відповідальності у селі почалися у 20-х роках минулого століття. Тоді у будівлі музею була плебанія (дім і подвір’я священника), і у 1927 — 1947 роках тут жив греко-католицький священник Василь Антонич із родиною: дружиною Ольгою  та сином Богданом Ігорем Антоничем — відомим нині українським поетом.  Пам’ять про цю непересічну родину і стала початком створення музею.

«Отець Антонич був дуже відданим церкві, на  таких, як він,  трималося релігійне життя, яке дуже тісно впліталося у людський побут, — розповідає Зоряна Білик, старша наукова співробітниця Львівського музею історії релігії, філією якого є Музей-садиба родини Антоничів, і яка ініціювала його створення. —  Кожну людину в селі отець Василь намагався зрозуміти і допомогти їй. Талановитих дітей відсилав у місто вчитися.  Дорослим допомагав отримати роботу на залізниці, що поруч. Усе сільське життя скеровував до колективної відповідальності — бідному допомогти, обдарованому дати освіту. При чому робив це у радянські часи, у часи репресій на греко-католицьку церкву та її священників».

«Щоби всі люди були такі, як отець Василь. Він дбав за Бога, за людей, а не за маєтки. 100 гектарів церковного поля роздав бідним в оренду. Бідних ховав, хрестив і вінчав без грошей», — це спогади мешканки Бортятина Ольги Бень, які зберігає музей-садиба.  

Музей-садиба родини Антоничів (Бортятинська філія Львівського музею історії релігії).

Із отцем Василем Антоничем бортятинці пов’язують розквіт села і духовне піднесення. «Не було б отця Антонича не було б і Бортятина», — кажуть тут.  У 30-ті роки отець Василь збудував тут церкву, створив касу взаємодопомоги, церковний хор, проводив сільські свята і Шевченківські дні. Привозив для селян саджанці яблук і груш, насіння картоплі. У 1936-му збудував школу. Школярів було стільки, що її довелося добудовувати. І все одно усі не вмістилися: у повоєнні 50-ті роки початкову школу перенесли у ту саму плебанію Антоничів, де тепер музей.

«У нас у селі з покоління у покоління передавалося те, що тут жив відомий священник і його син, відомий поет, — розповідає Ольга Дядинчук, завідувачка Музею-садиби родини Антоничів. — Коли люди бачили школу, казали: “Побудована отцем Антоничем”. Показували на крамницю і теж додавали: “А от крамниця, побудована отцем Василем Антоничем”. Люди з великою шаною ставилися до цієї родини».

Коли родина Антоничів оселилась у Бортятині, єдиний їхній син Богдан Ігор Антонич вступив на філософський факультет Львівського університету.  «Уся молодь у селі чекала приїзду молодого Антонича», — згадувала Ольга Бень, яка добре знала родину. Молодий Антонич любив слухати співи селян, писав поезії — філософські, піднесені, закохані у життя.  

Творче життя Богдана Ігоря Антонича тривало недовго, шість чи сім років. Проте він залишився в історії як самобутній модерний український поет. Помер у 1937-му році у Львові, у дуже молодому віці, не доживши 28-ми років. На похорон єдиної дитини священника приїхало чимало бортятинців, адже родину дуже поважали. А у 1947 році, коли помер сам отець Василь, їмость (дружину священника) взяла до себе доглядати родина Бенів. Після її смерті у 1953-му бортятинці  доглядали могили і отця Василя, і його дружини Ольги. Навіть за радянських часів кликали підпільних греко-католицьких священників, щоб відправити службу Божу на могилах Антоничів.  

«Коли ми, музейники, приїздили зі Львова до Бортятина, нас завжди вражало, як віддано люди доглядали могили Антоничів — згадує Зоряна Білик. — І я подумала — це має продовжуватися, це треба підтримати».

Тоді народилася ідея створити музей родини Антоничів. Це був виклик. Бо матеріальна спадщина — речі родини, які зазвичай становлять основу музейної експозиції, були знищені репресіями і часом. Сама плебанія була в аварійному стані. Надворі були 2000-ні.

«А до чого тут музей релігії?»

Поштовхом до створення музею стало 100-річчя від дня народження Богдана Ігоря Антонича. На той момент його творчу спадщину популяризували дуже відомі люди — Роман Лубківський (письменник і дипломат),  Ірина та Ігор Калинці (подружжя письменників, поетів політв’язнів, які ще за радянських часів почали збирати матеріал про поета). До речі, Ігор Калинець — автор книги «Знане і незнане про Антонича» (2010 року), яку називають  найавторитетнішим джерелом біографії поета.

Зоряна Білик та Ігор Калинець на презентації книги «Знане і незнане про Антонича»

У 2009 році, під час відкриття прикордонного пункту «Шегині» за участі Президента України Віктора Ющенка, питання збереження садиби підняв голова Мостиської райради Антон Вербаускас. І справа зрушилась. Президент Ющенко підписав Указ про відзначення ювілею, дав музею зелене світло. 

«Далі була нарада працівників культури області, де районні чиновники заявили, що хотіли би зробити музей у селі, але не мають фахівців, — згадує Зоряна Білик. — Я зірвалася з місця і заявила, що ми готові зробити цей музей. На усіх обличчях одразу питання: “А до чого тут музей історії релігії?” (у 2009 році Зоряна Білик очолювала Львівський музей історії релігії). Я розповіла, що отець Антонич був священником, який не прийняв рішення Львівського псевдо-собору з ліквідації греко-католицької церкви у 1946-му і не піддався на умовляння перейти у московську церкву.  Тож це — наша історія. Усі погодилися.» 

Тоді влада взяла на себе ремонт плебанії, а Львівський музей історії релігії взявся за наповнення експозиції. На той час музей вже мав досвід створення філій у Сокалі та Червонограді (нині — Шептицькому). Проте, коли окрилений колектив приступив до розбудови нової філії, з’явилися певні перестороги від науковців і літераторів. Зокрема, з боку академіка Миколи Ільницького (письменника, перекладача, історика літератури) .

«Я одразу ж пішла до нього, — розповідає Зоряна Білик. — Пан Микола прийняв мене. Мав резонне запитання: чому збереженням спадщини поета займатимуться фахівці з музею релігії? Мені вдалося переконати його, що йдеться про родину, непересічну родину, і збереження її цінностей, на яких і ріс і формувався поет Богдан Ігор Антонич, цінностей гнаної тоді греко-католицької церкви, які дорогі людям. 

Ми порозумілись. Відтоді мали велику підтримку від пана Миколи Ільницького. А тепер його онук Данило Ільницький — дослідник творчості Богдана Ігоря Антонича, автор книги «Антонич від А до Я» (2017)  — частий гість нашого музею.»

«Антонич був хрущем і жив колись на вишнях…»

Музей відкрили до 100-річчя від дня народження Богдана Ігоря Антонича, 25 жовтня 2009 року. Експозицію наповнили листи поета, збірки його поезій, родинні речі, які вдалося зібрати.

Меморіальна дошка на Музеї-садибі родини Антоничів

«У перші роки, коли відкрили музей, люди зносили все, що збереглося від родини, — розповідає Ольга Дядинчук. — Чимало особистих речей передала родина Бенів, яка доглядала Ольгу Антонич після смерті отця Василя. Поділилися з нами  своїми дослідженнями Ірина та Ігор Калинці, а також — радіоведучий Олекса Шалайський, який записав спогади мешканки Бортятина Ганни Войціцької, з якою дружив Антонич».

У 2019-му році музейний колектив з директором Орестом Мальцем та художник і дизайнер Орест Скоп створили мистецьку композицію для музею. Відтоді у центральній кімнаті відвідувачів зустрічає модерна скульптура Богдана Ігоря Антонича: поет зображений під куполом дзеркала, що символізує нічне зоряне небо (скульптор Роман Кикта).  

Ігор Калинець та Орест Скоп на відкритті експозиції музею. Жовтень 2022 року.

Кожна з п’яти кімнат музею розповідає свою історію, і, відповідно, має свою стилістику. У другій кімнаті — історія родини. Атмосферу створюють особисті речі: сімейні альбоми, хрест, яким отець Василь благословляв парафіян, старовинні меблі, дивом вцілілі стіл та дзеркало родини.

У кімнаті «Антонич і Львів» привертають увагу яскраві віконні рами — вони із квартири, яку Богдан Ігор Антонич винаймав у Львові, й крізь які любив дивитися на собор святого Юра. Тепер рами різнокольорові, немов радісні й метафоричні поезії Антонича, і стали експозиційними площами. Поетичні збірки, портрети, рукописи — усе передає мистецький вир Львова 1920-30-х років, де жив і творив поет.

Наступна зала заворожує великим настінним панно Ореста Скопа «Сини України». Ця робота натхненна віршем «Вишні», у якому Антонич ніби переговорюється з поезією Шевченка  («Антонич був хрущем і жив колись на вишнях, на вишнях тих, що їх оспівував Шевченко…»).

Орест Скоп біля триптиху «Сини України».

Біля панно виступають шановані гості, юні бортятинці читають поезії, фотографуються відвідувачі музею.  У цій залі бере початок історія великого соціального життя музею, коли він від збереження матеріальної спадщини родини Антоничів перейшов на рівень збереження її традицій.

«Збереження матеріальної і нематеріальної спадщини тісно пов’язані, — каже Ольга Дядинчук. — Що б ми не казали, а діяльність родини Антоничів була широкою. Отець Василь був і господарем, і економістом, він був багатогранною людиною. Тому і ми спрямовуємо свою роботу так, щоб зберегти не лише його матеріальний спадок, а головне — його традицію. Продовжуємо його добрі справи».

Зустріч з родиною Кулиничів (їхній дідусь був директором школи у Бортятині, яку збудував отець Антонич).

«Корови моляться до сонця…»

Кілька років тому Музей-садиба родини Антоничів започаткував майстер-клас «Кольоровий вірш Антонича». Відвідувачі створювали малюнки за поезіями Антонича. Майстер-клас був настільки популярний, що 2019-го музей видав альбом, де проти кожного вірша Антонича читач міг намалювати його образ, те, яким він його відчуває. 

«Кілька років поспіль ми також проводили літні мистецькі школи, — розповідає Ольга Дядинчук, — запрошували відомих художників і вони вчили наших дітей малювати. Тепер Ярина Назар, яка навчалася на тих майстер-класах, вже обрала фах, пов’язаний з  живописом. У 2023-му була її перша персональна виставка “У вирі натхнення”. 

І це не єдина художниця у Бортятині: Софія Помірко, Іван Яночко — вони теж навчалися на майстер-класах з живопису, а тепер проводять їх самі для менших дітей. Марта Хоміць-Гичко після майстер-класів пішла вчитися на журналіста і свою дипломну роботу присвятила нашому музею»

За 15 років музей виплекав покоління своїх митців.  А ще — створив свою нову колекцію. 

Почалося усе з розмови про пленери. «Ми говорили про пленери із художнице Ларисою Дем’янишин і мені припала до душі ця ідея, —  згадує Зоряна Білик. — Облрада підтримала проєкт пленерів “Стежками Антонича”, і ми кілька років поспіль організовували приїзд у село художників з усієї України. Забезпечували їх житлом і фарбами. А вони створювали картини для нашого музею».

Художниця Ольга Коломієць під час пленеру у 2019 році

За кілька років пленерів в музеї-садибі зібралася ціла колекція мистецьких творів. Роман Яців — художник, мистецтвознавець, доктор історичних наук —  назвав пленери дуже вдалою формою музейного менеджменту:

«Учасники пленерів мають змогу наснажитися атмосферою цього культового для українців місця, мешканці Бортятина можуть зблизитися з духом професійної мистецької творчості, а музейні працівники — набути нові експонати для майбутніх виставок, для популяризації музею-садиби серед потенційних відвідувачів».

Колекція багатожанрова: є картини, присвячені краєвидам села, тим самим, які надихали юного поета Антонича, а є — навіяні образами його поезій. Як-от «Корови моляться до сонця…» художниці Лариси Дем’янишин.

 Робота Лариси Дем`янишин “Село. Корови моляться до сонця…” (за твором Б.І. Антонича «Село»).

«Антонич залишив після себе велику, сповнену інтриг, загадку Любові та вічної молодості, і тому кожен, хто був у складі пленеристів чи ще стане ним, неодмінно опиниться у силовому полі цієї загадки», — каже Роман Яців.

Професор Роман Яців оглядає колекцію пленерних робіт. Ліворуч співробітниця музею Наталя Наконечна, праворуч — Ольга Дядинчук.

Востаннє музей показував свою колекцію на початку великої війни — у 2022-му. У Бортятин приїхали люди зі східних і центральних регіонів України і їх запросили на виставку, аби морально підтримати.

Тепер зустрічі у музеї-садибі проходять без картин, але неодмінно проходять. Бортятинці приходять у музей після недільної служби у церкві, іноді — й серед тижня, щоб ніхто не замикався на своїх тривогах і бідах на самоті, щоб послухати мудре слово інших.

«Ми шукаємо людей, які би нас мотивували до доброго, які би своїм прикладом додавали сили, — розповідає Зоряна Білик, авторка проєкту “Музейні зустрічі в часі війни”. —  Цьому нас вчить й історія родини Антоничів, які любили Бога й творили добрі справи на землі».