У Київській картинній галереї відкрилася виставка «Самаркандська епопея українських художників (1941–1944)». Вона складається з двох експозицій:
- на першій представили живописні та графічні роботи українських митців, створені в узбецькому місті Самарканді у 1941-1944 роках;
- у другій частині експонують твори сучасних художників, написані також у Самарканді, але на 80 років пізніше, у 2023-2024 роках.
Восени 1941-го року Київський та Харківський художні інститути евакуювали до Узбекистану через Другу світову війну. За три роки митці (педагоги і студенти) створили сотні живописних і графічних творів, кілька архітектурних проєктів і навіть скульптур.
Значна частина самаркандської спадщини зберігається в родинах майстрів та у збірках колекціонерів, тому залишається майже не відомою для шанувальників мистецтва і фахівців. Організаторам виставки вдалося зібрати багато робіт цього періоду і продемонструвати їх на «самаркандській виставці». Зокрема, це роботи:
- Кості Єлеви,
- Олександра Сиротенка,
- Василя Мироненка,
- Леоніда Чернова,
- Володимира Яценка,
- Діни Фруміної,
- Сергія Шишка,
- Бориса Рапорта,
- Олександра Максименка,
- Івана Красного,
- Слави Лівшиць,
- Парасковії Депутатової,
- Кузьми Кохана,
- Леоніда Чичкана,
- Леокадії Ляхович,
- Зінаїди Зацепіної,
- Петра Сулименка.
Це — міські пейзажі, портрети, сцени з повсякденного життя узбеків.
Друга частина виставки має назву «Самарканд 80 років по тому». Тут можна розглянути мистецькі «щоденники» Матвія Вайсберга, Олени Придувалової та Олексія Аполлонова. У сучасних роботах — стародавнє узбецьке місто і його нинішні мешканці з погляду художників ХХІ століття.
Водночас ці роботи нагадують про зв’язок між різними генераціями українських майстрів та про те, що сучасні митці, як і митці середини ХХ століття, живуть і працюють у складні історичні часи: коли їхня рідна країна у війні виборює свою незалежність і свободу.
Ця виставка — частина видавничо-виставкового проєкту «Самаркандська епопея українських художників (1941–1944)». Спогади про життя евакуйованих митців, статті мистецтвознавців про живописні і графічні твори «узбецького періоду» та багато іншого з цієї теми можна прочитати у журналі «Антиквар» №133.
Виставка працюватиме до 19 травня. Адреса — Київ, вулиця Терещенківська, 9 (з 11:00 до 18:00, понеділок та четвер — вихідні дні).