Sotheby’s виставив на продаж рідкісний малюнок Рубенса

Sotheby’s виставив на продаж двосторонній малюнок Пітера Пауля Рубенса. На одному боці твору зображені німфа та сатир, яких скопійовано з фризу римського саркофага у Фарнезькому палаці в Римі, на іншому – знеголовленого солдата з фрески Даніеле да Вольтерра «Смерть Пентея» з того ж палацу. Торги відбудуться 7 липня, за попередніми оцінками, його планують продати за 400 – 600 тисяч фунтів стерлінгів.

Відомо, що нинішній власник придбав малюнок на маленькому французькому аукціоні за незначну суму. Лише пізніше експерти ідентифікували його як сторінку із втраченого Теоретичного зошита молодого Пітера Пауля Рубенса, який був знищений в 1720 році пожежею в майстерні мебляра Андре-Шарля Буля. Вважалося, що вціліли лише дві сторінки, скарби колекцій в Лондоні та Берліні. Однак, малюк, який Sotheby’s виставив на торги, – виявився третім аркушем щоденника.

Третій вцілілий аркуш теоретичного зошита Пауля Рубенса
Вакхічна сцена фризу римського саркофага у Фарнезькому палаці в Римі

Остаточне підтвердження того, що це насправді третій аркуш Рубенса, дав історик мистецтв Арнуат Баліс, який, вивчає Теоретичний зошит для роботи «The Corpus Rubenianum» — величезного мистецько-історичного проєкту, який є основним довідковим матеріалом з життя та роботи Пітера Пауля Рубенса.

Третій вцілілий аркуш теоретичного зошита Пауля Рубенса, зворотній бік
«Смерть Пентея» Даніеле да Вольтерра, фреска у Фарнезькому палаці в Римі
Один із вцілілих аркушів Теоретичного зошита Пауля Рубенса
Один із вцілілих аркушів Теоретичного зошита Пауля Рубенса

До слова, свій Теоретичний зошит альбомного формату Пауль Рубенс розпочав під час перебування в Італії  в 1600 році й вів понад 15 років. В нього фламандський живописець вносив багато інформації, яку вважав корисною, зокрема, дані про оптику, симетрію, пропорції, анатомію, зберігав фрагменти текстів різними мовами, робив відповідні креслення й малюнки, а також записував власні думки щодо естетики та мистецтва. Блокнот був відомим та потрапив до колекції Андре-Шарля Буля, відомого червонодеревника, який працював у  Людовика XIV. Пожежа у його паризькій майстерні призвела до втрати щоденника.

Фото та джерело: Sotheby’s