«Оцифровування музейних фондів може змінити уявлення про Україну. У самих українців і у світі», – таку думку в інтерв’ю для LB.ua висловила відома мистецтвознавиця Діана Клочко.
Оскільки нині музейна інфраструктура нашої держави, яка є ще радянським спадком, зберігає, але не демонструє усі наявні у них твори мистецтва. Не секрет, що 98% колекцій знаходиться у фондосховищах музеїв. Щоправда, частину робіт можна побачити на тимчасових тематичних виставках, які музеї намагаються проводити, або на реекспозиціях. Але після завершення показу експонати повертаються назад до сховища.
Та й умови зберігання творів мистецтва у більшості українських музеїв, за оцінкою Діани Клочко, функціонують за старою моделлю, вигаданою ще в Радянському Союзі. Модернізувалося дуже мало музеїв, що створює велику експозиційну проблему. До того ж небагато музеїв ведуть послідовну реставраційну політику, адже весь музейний фонд треба регулярно передивлятися і здійснювати реставраційні роботи. Усі ж реставраційні майстерні в Україні завантажені на кілька років наперед. Тому, за словами Діани Клочко, є відчуття, що візуальний спадок ніби зафіксований у внутрішніх каталогах музеїв, але глядачі його не бачать.
Мистецтвознавиця зауважила, що в багатьох світових музеях час карантину й локдауну було витрачено на те, щоб оцифрувати колекції, описати та виставити на сайтах, тим самим актуалізувавши не зовсім відомі. На жаль, в Україні музеї, як правило, скаржаться на брак вільних коштів, щоб постійно робити (чи доповнювати) хоча б електронні каталоги. Тому дуже важливо, аби держава виділила кошти (і вони, на переконання Діани Клочко, не настільки великі) на тотальне оцифровування фондів усіх художніх музеїв. «Щоб усі музеї мали повноцінні цифрові каталоги. Щоб ми могли зайти на повноцінний сайт музею, прочитати анотації, історію кожної речі, її націоналізації й експонування і, врешті, уявити, яким є візуальний фонд художніх цінностей – такою має бути нормальна державна підтримка. Справжня цифровізація і діджиталізація».
Також в інтерв’ю мистецтвознавиця висловила свої думки щодо реформи децентралізації, яка дозволила деяким музеям зробити ребрендинг, про нові мистецькі інституції та неінституційну мистецьку освіту.
Повну версію інтерв’ю читайте на сайті LB.ua
Фото: STYLEINSIDER