7 квітня в Українському Музеї у Нью-Йорку (The Ukrainian Museum) відкривається виставка “Full Circle: Ukraine’s Struggle for Independence 100 Years Ago, 1917-1921”.
Київське відкриття проекту «Українське коло: до сторіччя визвольних змагань (1917-1921 рр.)» відбулося рік тому, до сотої річниці проголошення України незалежною державою.
Не тільки символічний перегомін дат, а й уся структура, ідейне та художнє вирішення експозиції спрямовані на розкриття основної думки про те, що нинішній вектор розвитку України як суверенної демократичної європейської держави сформувався й отримав історичний імпульс у період Української революції 1917–1921 років. Такою ж символічною є і назва виставки, яка налаштовує глядача на певне сприйняття експозиції, допомагає побачити в ній «досвід минулого, застереження майбутньому і сучасний історичний квест».
Цей масштабний міжнародний проект реалізовано зусиллями 29 провідних музеїв, бібліотек, архівів і приватних колекціонерів чотирьох країн — України, Польщі, США та Швейцарії. Більшість артефактів постали перед публікою вперше: вони не були відомі не тільки широкому загалу, а й вузькому колу фахівців.
Серед таких раритетів Універсал Директорії про возз’єднання УНР і ЗУНР в єдину державу 22 січня 1919 року (з ЦДАВО), прапор 1-го пішого Запорізького імені гетьмана Петра Дорошенка полку (з Музею Війська Польського у Варшаві), меморіальні речі Володимира Винниченка та Симона Петлюри (з Української Вільної Академії Наук у Нью-Йорку), матеріали, у яких зафіксовано кроки України щодо вступу до Ліги Націй (з Архіву офісу ООН у Женеві), велика печатка УНР (з колекції Музею Шереметьєвих). Утім, будь-який з представлених експонатів заслуговує на увагу, бо кожен з них є свідченням драматичного й доленосного періоду української історії, який змінив життя мільйонів людей.
У цих артефактах — мрія про сильну самостійну країну і дії, що мали наблизити до цієї мрії в ті далекі роки. Вони — у текстах Універсалів Центральної Ради, у першій паперовій грошовій одиниці «100 карбованців» із зазначенням номіналу українською, російською, польською та єврейською мовами, у малюнках одностроїв Армії УНР, створених Миколою Битинським, у печатках посольств УНР у Польщі та Німеччині, у листах, зверненнях, законах… В одній з вітрин примітна карикатура: на ній зображено сумного Керенського, що стоїть біля «тяжко хворої» жінки й просить українця поводитися тихіше, а той, танцюючи від радості, й не думає приховувати свого щастя, бо в нього на очах помирає Росія…
Стенди з фотографіями та кадрами кінохроніки 1917–1921 років, розвішані по периметру виставкової зали, дозволяють глядачеві відчути себе свідком і навіть учасником тих подій. Вони створюють особливу атмосферу й водночас об’єднують експозицію в єдине ціле, хоча умовно її можна поділити на чотири тематичних блоки:
Разом вони складають хвилюючу документальну розповідь, що спонукає до роздумів над минулим і теперішнім днем, адже спорідненість доби УНР із сучасною Україною очевидна. І, мабуть, саме тому в подіях вікової давнини українське суспільство шукає і знаходить відповіді на найактуальніші виклики сьогодення.
До 29 вересня
The Ukrainian Museum
222 East Sixth Street
(between 2nd & 3rd Avenues)
New York, New York 10003