Є. Вучичевич. Сільський пейзаж. 1917. Полотно, олія, 32 × 52,5 см. Приватна колекція

«Не декадент»: Виставкова діяльність Євгена Вучичевича в контексті мистецького життя Києва початку XX століття

Ігор Понамарчук-молодший,
аспірант кафедри історії мистецтв історичного факультету

Київського національного університету імені Тараса Шевченка

Матеріал з журналу "Антиквар" # 113

Ім’я художника Євгена Вучичевича сьогодні майже забуте, хоч на початку XX століття його знали не лише в Російській імперії, а й далеко за її межами. Він був надзвичайно плідним митцем, за своє життя написав сотні картин і провів десятки виставок у Харкові, Сімферополі, Томську, Іркутську, Ялті, Одесі, Москві, Ярославлі та навіть Лондоні 1. Пов’язаний Вучичевич і з Києвом, де у нього відбулися щонайменше три персональні виставки.

Євген Вучичевич. Фото. Приватна колекція
Євген Вучичевич. Фото. Приватна колекція

Євген Дмитрович Вучичевич (1874? — після 1950) народився в сім’ї чорногорських дворян, чиї предки стали підданими Росії на початку XIX століття 2. Його дід був поміщиком і володів Пархомівкою 3 — селом, що зараз славиться своїм чудовим художнім музеєм. У 1860‑х роках батько майбутнього живописця, відомий на той час драматург, котрий писав під псевдонімом Дмитро Лесевицький 4, отримав спадковий дворянський титул, проте, збанкрутувавши, був змушений продати маєток цукрозаводчикам Харитоненкам та оселитися з родиною в Люботині недалеко від Харкова. Що ж до Євгена Дмитровича, то про його ранні роки не відомо нічого, не вдалося навіть з’ясувати, чи мав він мистецьку освіту, чи ні. Принаймні, в училищі при Імператорській Академії мистецтв студента з таким прізвищем не було 5.

5 лютого 1902 року на сторінках газети «Киевлянин» з’явилося оголошення про відкриття виставки картин Євгена Вучичевича 6. Щоправда, сам митець тільки наступного дня офіційно звернувся до київського губернатора з проханням дозволити йому влаштувати в місті показ своїх картин та етюдів. Чиновник з особливих доручень оглянув експозицію і, не виявивши у творах тенденційності, надав 6 лютого бажаний дозвіл 7.

Цікаво, що ця виставка була щонайменше другою у творчій біографії молодого митця. Про це свідчить каталог 1900 року з переліком 130 робіт, експонованих у Харкові 8. Серед них були копії картин І. Айвазовського, І. Шишкіна, Р. Судковського, проф. Ковальського, а також чимало картин із «запозиченими мотивами». Якщо знати, де знаходилося родинне гніздо Вучичевичів, вибір Харкова для мистецького дебюту здається цілком закономірним. Це місто й пізніше вабило художника, про що він, зокрема, писав восени 1911 року видатному українському вченому Миколі Сумцову 9.

Є. Вучичевич. Сільський пейзаж. 1917. Полотно, олія, 32 × 52,5 см. Приватна колекція
Є. Вучичевич. Сільський пейзаж. 1917. Полотно, олія, 32 × 52,5 см. Приватна колекція

Київська виставка відкрилася в будинку на вул.Фундуклеївській (нині Богдана Хмельницького), 26 10, що належав Якову Миколайовичу Бернеру (1837–1914), купцеві 1‑ї гільдії, гласному Міської думи, власникові кількох цегельних заводів, особняків і доходних будинків, меценату 11. Ця п’ятиповерхова будівля збереглася до наших днів. У довідниках вона часто згадується як готель «Ермітаж», де 1907 року зупинялися поети Андрій Бєлий та Олександр Блок.

У київських оголошеннях 1902 року вказано, що Вучичевич — санкт-петербурзький художник, хоча станом на березень 1903‑го місцем його постійного проживання був Харків, а тимчасового — Москва 12.
Друга виставка Вучичевича в Києві почала діяти 9 березня 1911 року 13. На відміну від попередньої, факт її проведення не став новиною для дослідників творчості митця; утім, вони не були остаточно впевнені, що йдеться про Євгена Вучичевича, а не про його старшого брата Володимира Вучичевича-Сибірського (1869–1919), також відомого на той час живописця 14.

Попри те, що імпреза тривала тільки 10 днів, до неї надрукували каталог, який, на жаль, знайти поки що не вдалося. Картини демонструвалися в «Малому театрі» (1906–1911) антрепренера Олександра Михайловича Крамського (1865–1922), перетвореному 1910 року на театр-кафе «Сатирикон». Цей київський театр не мав постійної трупи, а лише надавав свою сцену для виступів драматичних, музичних, циркових колективів, виконавців-солістів і, як бачимо, художникам для виставок. Розміщувався він на Хрещатику, на другому поверсі будинку № 15 (за старою нумерацією), який до наших днівне зберігся.

У відгуку на виставку місцевий критик писав: «Для многих картин ему (глядачеві. — І. П.) придется отходить как можно дальше, чтобы, отвлекаясь от деталей, схватить общее впечатление. Но все же здесь есть перед чем остановиться, не приходится в смятении бегать по комнатам, чтобы хоть с фонарем отыскать где-либо похожее на картину» 15.

Оголошення про закриття виставки Є. Д. Вучичевича. Газета «Киевлянин», 1911, № 78, 19 березня
Оголошення про закриття виставки Є. Д. Вучичевича.
Газета «Киевлянин», 1911, № 78, 19 березня

Активна виставкова діяльність Вучичевича припала на розквіт декадансу, котрий вочевидь категорично не сприймався живописцем. На цю думку наводять не тільки його відомі твори, а й оголошення у київській газеті: «Выставка картин и этюдов художника не декадента Е. Д. Вучичевича» 16. Звісно, так могла охарактеризувати його стиль сама газета, тим паче, що в рецензії на виставку є такі слова: «Зритель, утомленный безотрадным шабашем, который всю зиму отплясывали декаденты, чуть ли не во всех зрительных залах Кие­ва, вздохнет с облегчением, попав в мирную обитель г. Вучичевича» 17. І все‑таки здається, що художник свідомо протиставляв себе новій течії в мистецтві, бо аналогічне формулювання про «не декадента» фігурувало й у «Петербургской газете» 18.

Євгена Вучичевича знали не лише як пейзажиста, але й як професійного актора, що виступав під псевдонімом Южанов. І тільки‑но завершилась його київська виставка, як на сторінках петербурзького журналу «Театр и искусство» з’явилося оголошення: «Евгений Дмитриевич Южанов. Ге­рой. Предлагает услуги поспектакльно; ре­пертуар классический, Островского и др.» 19.

Остання виставка Вучичевича в Києві відкрилася 23 березня 1915 року 20 в будинку на Хрещатику, 25 (за старою нумерацією). Як і в 1911 році, до вернісажу підготували скромне видання російською та польською мовами вартістю 10 копійок 21. Завдяки цьому каталогові, що нині є справжньою біб­ліо­гра­фічною рідкістю, ми знає­мо, як виглядав Євген Дмитрович (титульну сторінку прикрашає порт­ретна фотографія митця, одна з небагатьох відомих), і те, що в експозицію ввійшла величезна кількість творів — 130 картин та етюдів. Найімовірніше, переважна більшість їх була невеликого розміру — як і на ялтинській виставці 1910 року, де близько 80 творів умістилося у двох кімнатах 22. Нашу особливу увагу привернула картина під № 20 — «Вулиця в селі після дощу» 23, і ми припускаємо, що саме цей твір нині зберігається в київському музеї «Духовні скарби України».

Є. Вучичевич. Вулиця в селі після дощу. Поч. XX ст. Полотно, олія. 70,5 × 115 см. Музей «Духовні скарби України»
Є. Вучичевич. Вулиця в селі після дощу. Поч. XX ст. Полотно, олія. 70,5 × 115 см. Музей «Духовні скарби України»

Судячи з повідомлень у пресі, твори Вучичевича охоче купували колекціонери. Так, на одній з виставок його марину придбав варшавський генерал-губернатор Георгій Скалон 24.

«Е. Д. Вучичевич художник безусловно талантливый, придерживающийся старой школы, т. е. признающий хороший рисунок и нормальную гармонию красок, понятную здоровым людям и удовлетворяющую их эстетическому чувству», — ділився своїми враженнями від виставки місцевий критик 25.
Говорити про подальшу участь Є. Д. Вучичевича в мистецькому житті Києва після закриття виставки 23 квітня 1915 року 26 неможливо через брак інформації. Відомо тільки, що він продовжував працювати. Про це, зокрема, свідчить підпис на картині — «25 серпня 1917», проданій у 2007‑му на торгах аукціонного дому «Корнерс» 27.

Щодо особистого життя митця, то й тут свідчень обмаль. Ніна Вучичевич (дружина його онука) згадувала, що у 1920‑ті роки, коли Євгену Дмитровичу було 50, він одружився вдруге. Перед Другою світовою війною мешкав із сім’єю в Гуляйполі. Коли прий­шли німці, дружина художника працювала в них перекладачкою. За це по війні всю родину було вислано до Казахстану, у Джамбульські степи. У другому шлюбі у митця народилися син і дочка. Остання жила в Одесі, він її дуже любив, завжди мав при собі її фотографію. Невдовзі у Вучичевича відмовили ноги, і в 1950 або 1951 році він помер. Художника поховано в Узбекистані в місті Алімкент 28.

Дати докладну характеристику творчості Є. Вучичевича також неможливо, адже для цього потрібні не поодинокі роботи, а великий їх масив. Однак ні в Національному художньому музеї України, ні в Харківському художньому музеї його творів немає 29. Водночас можна впевнено говорити, що мистецька діяльність Євгена Вучичевича є невід’ємною складовою виставкового життя Києва та інших ук­раїн­ських міст — Харкова, Одеси, Ялти.

До речі, для Києва початку ХХ століття персональні виставки були явищем доволі рідкісним, оскільки їх організація вимагала значних фінансових витрат, енергії, а найголовніше — достатньої кількості творів. Тому популярнішими були збірні експозиції. Приміром, у видатного українського живописця Олександра Мурашка на теренах Російської імперії не було жодного персонального заходу, а у Є. Вучичевича лише у Києві — щонайменше три. Він був дуже плідним митцем, зазвичай експонував від 80 до 130 творів, і тим більш дивно, що його ім’я майже забуте, а долі картин невідомі.
Як додаток до статті наведімо два відшуканих нами листи 30 Євгена Вучичевича, аби «почути голос» самого художника.

Євген Вучичевич з сином. Фото. Приватна колекція
Євген Вучичевич з сином. Фото. Приватна колекція

Горячо уважаемый
Николай Федорович 31!
Всепокорнейше прошу Вас, Николай Федорович, потрудитесь сообщить мне: могу ли я привезти в Харьков те семь картин, о которых мы говорили летом 32. Сейчас я в Ялте и пробуду до воскрес[енья] 26‑го сентября 33. Буду очень рад получить от Вас благоприятный ответ и тотчас же поеду в Харьков с картинами. Для того, чтобы я мог получить Ваш ответ к воскресенью благоволите сообщить мне телеграммой, за которую я возвращу деньги (простите за эту меркантильность, но это так надо). Мой адрес: Ялта — Вучичевичу.

Крепко жму Вашу руку
Ваш Ев. Вучичевич
17 сент[ября] 1910 г.

* * *

[чорнилом] в нояб[ре] 1911 г.
[олівцем] ответ послан 16 ноя[бря]

Глубокоуважаемый
Николай Федорович!
В канун этого месяца я хочу открыть свою выставку в Харькове на весь декабрь и желал бы устроить её в городс[ком] Музее — председателем которого состоит г. Ректор 34, т. е. лицо, к которому Вы, Николай Федорович, стоите очень близко, — поэтому обращаюсь к Вам с почтительнейшей просьбой узнать и сообщить мне: могу ли я рассчитывать на это помещение, плату вероятно берут процентную, а я заранее соглашаюсь на условия, которые мне будут предложены. Очень и очень обяжете, если сообщите возможно скорее, т. к. хлопоты по перевозке картин отнимут у меня дней 12 — и прошу весьма меня простить за это беспокойство.
Лето провел на этюдах в Крыму 35 — написал большую серию этюдов.
Весною устраивал свою выставку в Москве и, Слава Богу, с успехом — теперь же с этой же целью стремлюсь в Питер, но на это надо много денег, и решил поэтому заехать в Родной мне Харьков попытать в нем счастья.
Искренно уважающий
Вас Ев. Вучичевич

Р. S. Мой адрес: г. Севастополь. Почтов. Конт. До востребования
Евгению Дмитриевичу Вучичевичу

Лист Євгена Вучичевича до Миколи Сумцова. 17 вересня 1910 р. ЦДІАК України, ф. 2052, оп. 1, спр. 276, арк 1
Лист Євгена Вучичевича до Миколи Сумцова. 17 вересня 1910 р. ЦДІАК України, ф. 2052, оп. 1, спр. 276, арк 1

Примітки

1 Иваньшин Н. Письмо из Ярославля. Аполлон. 1913.
№ 9 (ноябрь). С. 89–90.
2 Дворяне Харьковской губернии. Генеалогический форум ВГД. URL: http://forum.vgd.ru/post/532/19517/
p2177798.htm
3 Пархомівка, Краснокутський район, Харківська область // Історія міст і сіл Української РСР. Харківська область. К.: Головна редакція УРЕ АН УРСР, 1967. С. 655.
4 Гаврилюк М. Н. Крымские страницы жизни художника Евгения Дмитриевича Вучичевича // Симферополь на перекрестках истории: материалы научно-практ. конф. / Музей истории г. Симферополя; ред. Э. Б. Пет­рова и др. Симферополь, 2016. С. 14; Вучичевич Д. Л. Простая совесть: Драма в 5 д. / Соч. Дм. Л. Лесевицкого [псевд.]. Москва: лит. Моск. театр. б-ки С. Ф. Рассохина, ценз. [1900]. 107 с.
5 Кондаков С. Н. Список русских художников к Юбилейному справочнику Императорской Академии художеств / Подгот. и перераб. текста В. Я. Лаптева, А. Д. Мордванюк. Москва: Изд-во ЗАО «Антик-Бизнес-Центр», 2002. 608 с.
6 [Оголошення про виставку Є. Д. Вучичевича]. Киев­лянин. 1902. № 36. 5 февраля. С. 1.
7 Центральний державний історичний архів України, м. Київ (ЦДІАК України), ф. 442 (Канцелярія Київського, Подільського та Волинського генерал-губернатора), оп. 632, спр. 80, арк. 4–5.
8 Каталог картин и этюдов художника Е. Д. Вучичевича. Харьков: Типо-Литография М. Я. Дрейшпуля, 1900. [4] с.
9 ЦДІАК України, ф. 2052 (М. Ф. Сумцов), оп. 1,
спр. 277, арк. 2.
10 ЦДІАК України, ф. 442, оп. 632, спр. 80, арк. 4; [Оголошення про виставку Є. Д. Вучичевича]. Киевлянин. 1902. № 39. 8 февраля. С. 1; № 45. 14 февраля. С. 1; № 47. 16 февраля. С. 1; № 50. 19 февраля. С. 1
11 Третьяков А. Старий Хрещатик і його домовласники. К.: Сучасний письменник, 2019. С. 137–138.
12 Гаврилюк М. Н. Крымские страницы жизни худож­ника Евгения Дмитриевича Вучичевича. С. 17.
13 [Оголошення про виставку Є. Д. Вучичевича]. Киев­лянин. 1911. № 68. 9 марта. С. 1; № 69. 10 марта. С. 1; № 72. 13 марта. С. 1; № 78. 19 марта. С. 1.
14 Гаврилюк М. Н. Крымские страницы жизни худож­ника Евгения Дмитриевича Вучичевича. С. 16.
15 П. П. Выставка картин Э. Д. Вучичевича. Киевлянин. 1911. № 69. 10 марта. С. 3.
16 [Оголошення про закриття виставки Є. Д. Вучиче­вича]. Киевлянин. 1911. № 78. 19 марта. С. 1.
17 П. П. Выставка картин Э. Д. Вучичевича. Киевлянин. 1911. № 69. 10 марта. С. 3.
18 Гаврилюк М. Н. Крымские страницы жизни худож­ника Евгения Дмитриевича Вучичевича. С. 16.
19 [Оголошення про акторські послуги Євгена Дмитровича Южанова]. Театр и искусство. 1911. № 15. 10 апреля. С. 1; № 24. 12 июня. С. 1.
20 Державний архів Київської області (ДАКО), ф. 2 (Канцелярія Київського цивільного губернатора), оп. 231,
спр. 17, арк. 4–10 зв.
21 [Оголошення про виставку Є. Д. Вучичевича]. Киев­лянин. 1915. № 81. 22 марта. С. 1; № 92. 5 апреля. С. 1;
№ 106. 19 апреля. С. 1; № 110. 23 апреля. С. 1.
22 Гаврилюк М. Н. Крымские страницы жизни худож­ника Евгения Дмитриевича Вучичевича. С. 16.
23 Каталог картин и этюдов художника Е. Д. Вучи­чевича. Katalog obrazów i szkicow artysty malarza E. D. Wuczy­czewicza. Киев: Тип. Прогресс, [1915]. С. [3].
24 ДАКО, ф. 2, оп. 231, спр. 17, арк. 6.
25 Давыдов М. Выставка картин художника Е. Д. Вучичевича. Киевлянин. 1915. № 90. 3 апреля. С. 3.
26 [Б. п.]. Закрытие выставки [Вучичевича]. Киевлянин. 1915. № 110. 23 апреля. С. 4.
27 Лот № 35: Вучичевич Е. Д. «Сельский пейзаж», 1917 г. URL: http://korners.kiev.ua/lot/12 532/
28 Див.: Артюхова Н. Хроника рода Вучичевичей. URL: https://www.proza.ru/2019/02/08/1349
29 Твердження базується на електронних листах, на­дісланих музеями авторові цих рядків.
30 ЦДІАК України, ф. 2052, оп. 1, спр. 276, 1 арк.;
спр. 277, 2 арк.
31 Сумцов Микола Федорович (1854–1922) — український фольклорист, етнограф і літературознавець, громадський діяч. Доктор філологічних наук (1885), професор (1889), член-кореспондент Санкт-Петербурзької АН (1905), дійсний член НТШ (1908); з 1919 р. — дійсний член УАН (від 1921 р. — ВУАН), член Чеської академії наук і мистецтв і кількох слов’янських наукових товариств. Видатний діяч у галузі вітчизняного музеєзнавства.
32 Можливо, ідеться про картини, експоновані у бе­резні-квітні 1910 р. на харківській виставці, на яку М. Сумцов схвально відгукнувся в місцевій газеті (Южный край. 1910. 11 ап­реля).
33 Євген Вучичевич перебував у Ялті, де в той час проходила виставка його робіт. Вона мала завершитися 26 вересня 1910 року, про що сповіщали місцеві газети «Ялтинский вестник» і «Русская Ривьера».
34 Ідеться про тогочасного ректора Імператорського Харківського університету (нині Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна) Дмитра Івановича Багалія (1857–1932). Учений багато років очолював у Харківській міській думі комісію, що завідувала роботою Міського музею, до створення якого він доклав чимало зусиль.
35 Про перебування Є. Вучичевича влітку 1911 року в Криму свідчить також оголошення в петербурзькому журналі «Театр и искусство» від 12 червня, у якому «трагік Южанов» пропонує гастрольні послуги з класичним репертуаром. Там таки вказано тимчасову адресу митця: «г. Севастополь, Георгиевский монастырь». Краєвиди довкола цього монастиря в Балаклаві можна бачити на кількох картинах Вучичевича.