У Львові з’явився Музей модернізму

Львівська національна галерея мистецтв ім. Бориса Возницького відкрила нову локацію – Музей модернізму. Ретроспектива львівського модерного мистецтва від 1930-х років до сьогодення розмітилась у семи залах колишнього Музею книги на вулиці Коперника, 15.

Ззовні будівлю вирішено не змінювати, аби ця безлика радянська споруда була для відвідувачів символічний нагадуванням того, як доводилось працювати львівським модерністам в умовах тотальної радянської цензури. Колекція Музею модернізму сформована з фондів Галереї мистецтв, Національного музею та приватних збірок. Більшість творів для широкого огляду експонуються вперше, а насамперед вперше львівський модернізм систематизовано й досліджено як цілісне явище, а також поставлено у світовий контекст.

Осип Васьків “Кубістична Єва” 1914 р., папір, офорт

Відкриває експозицію зала історичного авангарду та високого модернізму (1914-1939 рр, що радикально протистояло відтворенню реальної дійсності, йшло поряд із розвитком науково-технічного прогресу, надихалося політичними ідеологіями та їм опонувало.

Олег Мінько “Чорна маска”, 1964 р., картон, темпера

Інший розділ експозиції ілюструє екзистенційну чутливість повоєнного суспільства та стан соціального відчуження львівських інтелектуалів у добу тоталітарного пресингу 1939-1953-х рр. Тут вперше системно представлено різновиди  тактильної абстракції та раннього структуралізму у авторстві Карла Звіринського та митців його «герметичного кола».

Зала Євгена Лисика

Євген Лисик, макет до балету «Спартак» А. Хачатуряна, Львівський Національний Академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької

Окрема зала нового музею присвячена творчості унікального українського художника-екзистенціаліста, сценографа Євгена Лисика (1930-1991), який у 1960-1990 роках був головним художником-постановником Львівської опери. В залі експонуються як ескізи для вистав, зокрема, «Ведмідь у клітці», «Мати з дитиною», «Сліпий рибалка», «Блазень», «Король-горбань», «Самотні жінки серед міста», а також ескізи до сценографії балету «Тіль Уленшпігель» Є. Глебова, «Війна і мир» С. Прокоф’єва, макет та ескіз інтермедійної завіси до балету «Спартак» А. Хачатуряна,  так і авторська великоформатна графіка 1960-1980-х років.

Любомир Медвідь “Евакуація – лет метелика”, 1967 р., картон, темпера, лак

Четверта зала присвячена пост-індустріальному бунту львівських нонконформістів. Серед них, авторські серії творів Любомира Медвідя 1967-1968 років, Івана Остафійчука 1972-1974 років, Романа Жука 1973-1974 років, композиції Романа Петрука 1970-х років — виявляють  рефлексію на глобальні соціальні зрушення другої половини ХХ ст. У творах відстежуються впливи європейських течій: дадаїзму, сюрреалізму та нео-експресіонізму.

Володимир Патик “Весела оркестра”,1968 р., полотно, олія

П’ята зала ілюструє масштабне явище «львівського нео-авангарду» –  мистецтво 1962-1975 років, що ілюструє нетривалий період повернення модерної стилістики у львівське мистецтво завдяки «хрущовській відлизі» та новому ідеологічному курсу офіційного мистецтва середини 1970-х під видом «радянського модернізму» та «суворого стилю».

Олександр Аксінін, аркуш 6 серії “Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта” 1978 р.

Олександр Аксінін, аркуш 9 серії “Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта”1978р.

Олександр Аксінін, аркуш 10 серії “Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта” 1978 р.

Олександр Аксінін, аркуш 11 серії “Королівство Абсурдів Джонатана Свіфта”1978 р.

Наступна частина експозиції експонує твори завершальної фази модерної естетики, з її акцентами на структуралізмі, космогонічній тематиці та медитативних формах безпредметних образів.

Роман Жук “Натюрморт з головою”, 1980 р., полотно, олія

Остання зала візуалізує перехідну добу між львівським модернізмом та постмодернізмом. Зокрема, в ній представлені роботи Мирослава Ягоди, Романа Жука, Ростислава Лаха, Андрія Сагайдаковського — розкривають явище антисоціального відчуження та екзистенційного крику, близького до західного означення «транс-авангарду».

Куратор музею – мистецтвознавець Богдан Мисюга.

Фото та джерело: Львівська національна галерея мистецтв ім. Бориса Возницького, Львівський Національний Академічний театр опери та балету ім. Соломії Крушельницької, сайт Олександра Аксініна