МУЗЕЙ ХАНЕНКІВ ВИКЛАВ У ДОСТУП КАТАЛОГ «НА.МИ.СТ.О: ПЕРЛИНИ ГРАФІКИ»

Каталог став результатом тривалого дослідницького проєкту «НА.МИ.СТ.О.: (НАука. МИстецтво. СТудії. Освіта). Перлини графіки». Він об’єднав дослідників з Бюро науково-технічної експертизи «Арт-лаб», студентів Національної академії образотворчо­го мистецтва та архітектури, а також  науковців Музею Ханенків, аби разом з допомогою найновіших методів розкрити всі таємниці офортів. Здійснювався проєкт за підтримки Українського культурного фонду.

Для дослідження обрали декілька творів європейської графіки з колекції Музею Ханенків:

  • офорт Жака Калло (1592–1635) «Стара з жаровнею»;
  • офорт Піранезі Джованні Баттіста (1720–1778) «Арка Костянтина»;
  • гравюра Франсуа Буше (1703–1770) «Коханці, захоплені зненацька»;
  • гравюра Франсіска Гойї «Дивна прихильність!» із серії «Жахи війни»;
  • гравюра Франсіска Гойї «Адже він розбив глечик» із серії «Капрічос».

Франсуа Буше «Коханці, захоплені зненацька»

Принципово важливим для науковці було не тільки дослідити згадані витвори мистецтва найновішими засобами, а й інтегрувати ці дослідження до освітнього процесу вищої шко­ли як незамінну науково-практичну складову підготовки істориків мистецтва, рестав­раторів та інших фахівців, дотичних до збереження та вивчення мистецької спадщини.

Втім, каталог буде цікавим не тільки вузькому колу професіоналів, а й просто поціновувачам мистецтва. З допомогою цих знань можна спробувати візуально «зчитати» та проаналізувати конкретні витвори мистецтва. Зокрема, визначити техніку графіки, тип паперу, а також приблизне століття її створення, «розшифрувати» таємні написи, відрізнити підпис гравера від підпису автора композиції та багато іншого.

Травлення офортної дошки

Комунікаційниця Музею Ханенків Ольга Носко розповіла, що проєкт «НА.МИ.СТ.О. Перлини графіки» став продовженням важливої ініціативи дослідження різних видів мистецтва «Арт-Лабом», науковцями з НАОМА та їхнього музею, започаткованої в 2019 році.

Важливу роль у цьому процесі відіграє колаборація з музеями, які зберігають різноманітні ми­стецькі колекції, та лабораторіями, які мають відповідне обладнання. Проєкт 2019 року був присвячений дослідженню європейського живопису, цьогорічний проєкт, як за­свідчує назва, – дослідженням творів графіки, а саме – європейського офорта 17–19 ст.

Науковці досліджують гравюру з допомогою цифрового USB-мікроскопа

Графіка в усьому розмаїтті її технік становить значну частку державного музейного фонду України. Зокрема, в Музеї Ханенків європейська та азійська графіка складає понад 18 800 одиниць збереження, тоді як загалом фонди музею нараховують 25 689 оди­ниць станом на січень 2020 року. Беручи до уваги десятиріччя перебування України за залізною завісою та більш ніж скромне фінансування українських музеїв від 1991 року, повноцінні дослідження колекцій, як мистецтвознавчі, так і техніко-технологічні, з ви­користанням сучасних неруйнівних методів, фактично стали можливими, починаючи з 2000-х років. Музеї як ніхто інший зацікавлені у якісній підготовці майбутніх фахівців – кураторів та реставраторів, адже обсяг роботи з дослідження та збереження колекцій з кожним роком лише зростає, як і її складність та відповідні кваліфікаційні вимоги. Тож «польові дослідження» на базі музейних колекцій, у співпраці з визнаними фахівцями, дозволяють студентам отримати базовий практичний досвід та навички, не­обхідні для подальшої роботи, або й визначитися зі сферою своїх наукових інтересів чи бажаним місцем роботи.

Також Музей Ханенків запрошує на 2 заключні онлайн-лекції «ART&SCIENCE» з дослідниками проєкту «НА.МИ.СТ.О: Перлини графіки».

Вони відбудуться 26 вересня та 3 жовтня.

Реєстрація на лекції:

Посилання на каталог: https://khanenkomuseum.kiev.ua/…/art-lab-namisto…