З 3 жовтня до 13 грудня в Музеї Ханенків проходитиме виставка присвячена 300-річчю від дня народження видатного італійського графіка, архітектора та археолога ХVІІІ століття Джованні Баттіста Піранезі. За життя він створив понад 1700 графічних композицій, здебільшого про Рим.
Джованні Баттіста Піранезі нерідко називають «Рембрандтом руїн та архітектури». Він був одним з перших, хто надав зображенню руїн глибокого поетичного, меланхолійного звучання. Аби виділити велич і монументальність античних споруд, художник використовував барокові композиційні прийоми: кутову перспективу, погляд знизу догори, розташування фігур людей так, щоб вони здавались меншими на їхньому тлі. На думку графіка, античність перевершувала сучасність як своєю архітектурою, так і способом життя.
В гравюрі Піранезі домагався документально точного зображення архітектурних подробиць старовинної пам’ятки й поєднував їх із вигаданими елементами. Європейська слава майстра розпочалась з альбому офортів «Римські старожитності». Чимало відбитків, які після смерті художника зробив його син за батьковими формами, потрапили в приватні колекції, зокрема й на українські землі.
В колекції Музею Ханенків зберігаються три першорядні офорти Джованні Піранезі. Їхня автентичність в черговий раз була підтверджена недавніми техніко-технологічними дослідженнями, проведеними на базі музею разом з бюро науково-технічної експертизи «Арт-лаб».
І хоч кожен музей прагне показати в експозиції кращі твори своєї колекції, виставляти графіку дуже складно, адже денне світло руйнує його. Тож часто деякі гравюри виносять до музейних залів Лише на тимчасових виставках, на короткий час і за умови спеціального освітлення. Та навіть у такому форматі далеко не все можливо експонувати. Наприклад, у Музеї Ханенків зберігається значна кількість увражів – спеціальних художніх видань, основною частиною яких є гравюри.
Твори Джованні Піранезі справляли вплив на багатьох майстрів різних країн та епох. Його мотиви, перекладені мовою модерну, відчуваються й у рисунках славетного українського художника Георгія Нарбута. Особливе відчуття викликають пронизливі акварелі київських художників, виконані у 1944 році. Це вже руїни не давньої цивілізації, а наше місто, яке жахливо постраждало у Другій світовій війні.
Триватиме виставка «Меланхолія вічних споруд» з 3 жовтня до 13 грудня. Кураторка проєкту: Олена Шостак.
Рисунки українських майстрів надані на виставку партнером Музею Ханенків – Національним художнім музеєм України (НХМУ).
Фото: Wikimedia commons
Джерело: за анонсом Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків