Цифрова колекція графіки Миколаївського художнього музею ім. В. Верещагіна

Понад 500 графічних робіт XVIIІ – середини XX століття із зібрання Миколаївського художнього музею ім. В. Верещагіна можна переглянути онлайн. Їх було оцифровано, досліджено, каталогізовано й викладено на спеціально створеному вебресурсі. До друкованого каталогу графічних творів було відібрано половину експонатів– 250 одиниць.

Проєкт «Цифрова колекція художнього музею» сприяє збереженню та популяризації культурної спадщини України і є надзвичайно важливим як для Миколаївського художнього музею ім. В. Верещагіна, так і поціновувачів мистецтва. Адже більшість з оцифрованих робіт раніше майже не демонструвались для широкого загалу, переважно, через чутливість до світла, й зберігались у фондах музею. Також проєкт дозволяє ввести в науковий обіг деякі раніше маловідомі твори.

Фрагмент: Микола Крамаренко. Спокушання Христа. 1885. Папір, олівець; 142,0 х 105,0
Петро Соколов. Портрет хлопчика. 1831. Папір, акварель, олівець; 13,0 х 12,0

Каталог складається з двох розділів. До першого увійшли графічні твори кінця XVIII та XIX століть, а також роботи створені до 1917 року. Друга частина видання знайомить з творчістю художників-графіків та їхнім доробком з 1918-го до 1950-й роки. Музей володіє унікальним зібранням малюнків та акварелей XVIII – середини XX століття. Серед них роботи Олександра Богомазова, Михайла Жука, Іллі Рєпіна, Івана Айвазовського, Валентина Сєрова, Костянтина Коровіна, Івана Шишкіна, Олександра Бенуа, Сергія Судейкіна, Бориса Кустодієва та інших відомих митців.

Никанор Чернецов. Пейзаж. 1839. Папір, акварель; 14,3 х 19,0
Іван Айвазовський. У гавані. 1842. Папір, акварель; 35,2 х 54,0

Межі поточного проєкту окреслено роботами XVIIІ – середини XX століття, загалом же колекція оригінальної графіки музею налічує понад вісім тисяч одиниць зберігання. Перші графічні аркуші надійшли до музею  у 1914 році. Серед них – ранні рисунки В. Верещагіна, виконані під час подорожей на Кавказ та в Середню Азію. Академічні малюнки художника Музею подарував його фундатор князь Микола Гедройць. В подальші десятиліття графічні твори продовжували дарували небайдужі містяни, родичі художників, художні спілки інших міст України.

Зінаїда Серебрякова. Тата в костюмі Арлекіна. 1922. Папір, пастель; 62,0 х48,0

Оцифрування та видання друкованого каталогу графічних творів стало можливим завдяки підтримці Українського культурного фонду та «Агенція розвитку Миколаєва». Крім цього, в межах проєкту було створено п’ять 3D-моделей графічних робіт з доповненою реальністю AR та надруковано серію поштових листівок для відповідного зчитування зображень.

Погортати оціфровану версію друкованого катологу можна на тут.

Фото та джерело: Цифрова колекція художнього музею

Олександр Бенуа. Парк Кастелло. Мілан. 1948. Папір, акварель; 24,5 х 42,5