Fioretti Пауля Шварца

16 червня в Одеському художньому музеї відкривається нова виставка «Fioretti Пауля Шварца». На ній буде представлено близько 65 робіт одеського художника з німецьким корінням, які зберігаються в різних музейних та приватних колекціях України. Перед відвідувачами постануть акварельні замальовки рослин і дивних істот, народжених уявою художника, ескізи до плакатів та театральних декорацій.

Виставка «Fioretti Пауля Шварца» покликана нагадати про майже забуте нині ім’я Пауля Шварца і дати друге життя його творчому надбанню. Її назва відсилає глядачів до збірки «Квіточки Франциска Асізького», XIV століття, які оповідають про життя святого і яскраво змальовують створені ним дива. Так само кожна робота персональної виставки Пауля Шварца (1875-1934) – це маленька окрема оповідь про диво і красу життя. Кожен предмет, кожна квіточка в творах художника мають характер і власну історію. Художник, ніби ловець снів, полює на образи: у плямах монотипій, малюнках каміння, тріщинах та кляксах — всюди є сутності й почуття.

«Сцена», Пауль Шварц, ~ 1920, з колекції Олени Ендлер

Тонка, штучно винайдена мова модерну, увібрана художником у Парижі початку століття, вплітається у тканину художнього життя Одеси 1910-х років. У цей період він зблизився з Товариством південноросійських художників — ключовим мистецьким об’єднанням того часу. Після революції Шварц займався ботанічною ілюстрацією, оформленням театральних декорацій, малював плакати. У цих сферах мистецтва довше зберігалася певна вільність, і це дозволило митцеві не переламувати себе, як це сталося з багатьма іншими художниками після приходу радянської влади. 

Ескіз декорації до балету Р. Штрауса “Легенда про Йосипа”
Ескіз до опери “Аїда” Дж. Верді, 1920-ті рр., Папір, акварель, туш.
Філіппетто – персонаж п’єси К. Гольдоні “Самодури”, 1920-і рр., Папір.

З 1926 року Пауль Шварц працює художником Одеського оперного театру, брав активну участь у відновленні театру після пожежі 1925 року. Художник створив декорації і костюми до багатьох вистав, зокрема, до опери “Аїда” і “Дон Карлос” Джузеппе Верді, п’єси “Самодури” Карло Гольдоні та ін.  У художніх образах його театральних декорацій, гротесків та орієнтальних композицій стає відчутною межа між тонким і щільним світами. Акварелі Пауля Шварца сповнені ескапізму: художник наче намагається забрати глядача з собою у казковий світ без турбот, тривог і розчарувань, зовсім не схожий на буремну реальність 1920-х років.

“Он облюбовал себе декоративную область, и здесь из него вырабатывается очень любопытный и интересный мастер. У художника большая фантазия, превосходный вкус и отличное красочное чутье. Его картины-виньетки на восточные мотивы полны тонкого чувства стиля и пылкого воображения” (из статьи “На выставке южнорусских художников” в газете “Одесские новости” от 12 октября 1915 г.).

«Дівчина в бесідці», Пауль Шварц, з зібрання Одеського історико-краєзнавчого музею

Пауль Шварц у своїй творчості зміг не тільки проростити зерна цього неповторного періоду, а й зберегти їх, коли українське художнє середовище опинилося штучно вирваним із загальноєвропейського контексту. Тому сьогодні в нас є можливість побачити наживо рідкісний зразок напівзабутого одеського модернізму.

Триватиме виставка з 16 червня в Одеському художньому музеї (вул. Софіївська, 5а).

Фото та джерело: OFAM / Одесский биографический справочник