Виставка ескізів монументального мистецтва

В столичній галереї «The Naked Room» проходить виставка ескізів мозаїк і проєктів до об’єктів українського монументального мистецтва 1960 — 1980 років. Більшість темпер, акварелей, колажів та малюнків публічно представлено вперше. Частина з них слугували допоміжними нарисами для майбутніх проєктів, проте, деякі з робіт є офіційними макетами.

Монументальні мозаїки – обличчя епохи 60-х. Вони сформували вигляд українських міст та сіл в ХХ сторіччі. Нині їх можна побачити чи не в кожному населеному пункті України. І хоч мозаїки є наочною згадкою про радянську добу, вони вже стали невід’ємною окрасою наших міст. Згадати хоча б серію мозаїчних килимів на стінах багатоповерхівок столичного проспекту Перемоги, панно «Кий, Щек, Хорив і сестра їхня Либідь» на фасаді Київського театру ляльок на лівому березі Дніпра, або мозаїку на Інституті ядерних досліджень НАН України.

Григорій Довженко. Мозаїчне панно, Театр ляльок на лівому березі Дніпра.
Григорій Довженко. Ескіз мозаїчного панно фасаду Театру ляльок на лівому березі Дніпра.

Одне із завдань виставки – популяризувати радянську мозаїку як самодостатні витвори мистецтва, а не лише, як атрибут історичної доби. Її експозиція розкриває масштаб, красу та своєрідність української монументалістики під новим кутом. В останні роки популярність українських радянськиї мозаїк зростає й інтегрується до царини моди, дизайну, медіа, татуювальних студій та ін.

Постер до виставки. Мозаїчне панно “Молода гвардія” (Краснодон, 1969) Горська, Зарецька.

На виставці зібрано роботи найвидатніших художників-представників монументального мистецтва. Серед них: Алла Горська, Григорій Довженко, Віктор Зарецький, Валентин Константінов, Лель Кузьмінков, Роман Кириченко, Степан Кириченко, Валерій Ламах, Іван Литовченко, Олександр Міловзоров та Олександр Ворона.

«Представлені ескізи — не просто робочі матеріали та технічні начерки. Фактично, це самостійні картини — станкові версії мозаїк. Лише замість смальти, кераміки, кольорового каміння та скла художники використали папір, картон, темперу, гуаш, техніку аплікації. Деякі роботи є офіційними макетами, за якими затверджували майбутній фінальний твір (про що свідчать збережені печатки Худкомбінату). Інші слугували радше інспірацією, вільною творчою штудією в процесі пошуку більшої форми. В таких ескізах художники дозволяли собі, зазвичай, більше. У порівнянні з фінальними панно, камерні версії виглядають більш розкуто та ефектно, виявляють сповна професійний розмах їхніх авторів», – зазначають організатори виставки.

Олександр Міловзоров з власним ескізом металевої кованки та кольорового вітража длячитального зал Національної дитячої бібліотеки

Також в рамках виставки відбудеться презентація книги-путівника «Ukraine. Art for Architecture. Soviet Modernist Mosaics 1960 to 1990» дослідниці Поліни Байцим та фотографа Євгена Нікіфорова. Для видання було розроблено 5 маршрутів і відібрано 121 об’єкти з приблизно 5 тисяч знайдених та відзнятих протягом останніх 7 років радянських мозаїк. Деякі з них невдовзі були зруйновані через закони про декомунізацію.

Більше про проект — на сторінці Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics

До всього, на основі видання Ірина Романська розробила стікерпак з українською радянською мозаїкою, які нещодавно у мережі з’явилися стікери. 

Завантажити стікери

Триватиме виставка 29 листопада в галереї «The Naked Room» (Рейтарська, 21).

Фото: Євген Нікіфоров, Decommunized: Ukrainian Soviet Mosaics / L’Officiel

Джерело: The Naked Books