«Адам Барч: науковець і митець»

До 10 жовтня Музей Ханенків експонує вибрані твори із власної колекції видатного художника, що працював у техніці репродукційної гравюри та систематизував твори у цьому жанрі, Адама фон Барча. Виставку приурочено до вшанування 200-річчя його пам’яті, більшість робіт відвідувачам показано вперше.

Адам фон Барч – талановитий гравер, мистецтвознавець і основоположник наукового вивчення історії гравюри. Він присвятив своє життя одному із найпопулярніших видів графіки свого часу – репродукційній гравюрі, своєрідному «мистецтву перекладу мистецтва». У своїй науковій діяльності Барч описував відомі колекції, укладав їхні каталоги і відтворював найкращі малюнки. 

З 1777 року Адам Барч був куратором імператорської колекції гравюри у Відні.  Він вивчав гравюру на мідній пластині у Якоба Шмуцера у Віденській академії гравюр. Пізніше був призначений хранителем графічної колекції Придворної бібліотеки в 1791 році, яку він очолював до самої смерті. Результатом дослідження і систематизації цього величезного зібрання стала головна праця Барча «Le peintre graveur» («Художник-гравер»). Видання нараховувало 21 том і включало короткі біографії художників і каталог їхніх гравюр, систематизований за техніками й сюжетами, який містив докладні описи, перерахування різних станів, а також перелік відомих старих копій.

Автопортрет Адама фон Барча

Його термін peintre-graveur, тобто «художник-графік», досі використовується для розрізнення художників-графіків, які створюють роботи відповідно до власних винаходів або шаблонів, на відміну від тих, хто гравіює за шаблонами інших майстрів.

Окремо Барч уклав каталоги гравюр Рембрандта, Гвідо Рені та його учнів, Лукаса ван Лейдена, Антуана Ватерло та свого сучасника Мартіна фон Молітора. Їхня наукова вагомість така, що й сьогодні їх перевидають, доповнюючи новою інформацією. Водночас Адам фон Барч був радником багатьох відомих колекціонерів, в тому числі герцога Альберта фон Заксен-Тешена, який зібрав одну з найважливіших колекцій графіки і малюнків свого часу. У ХХ столітті дві колекції були об’єднані і утворили сьогоднішню Альбертіну, яка добре відома багатьом мандрівникам, які відвідують Відень. 

A v Bartsch nach J Abel – Martin von Molitor (Kupferstich 1812)

Незадовго до своєї смерті в 1821 році Адам фон Барч опублікував інструкції з гравіювання, в яких, ґрунтуючись на своїх знаннях і практичному досвіді, він спробував дати непрофесіоналам часто важкодоступні і широко розосереджені знання про технології та історії друкованої графіки у вигляді керівництва.

Окрім наукової роботи Адам фон Барч також був діючим художником-графіком й створив близько 600 новаторських і цікавих художніх робіт. Зокрема, низку портретів, ілюстративної графіки, військових і традиційних костюмів, але головною справою було відтворення ручних малюнків старих майстрів.

На виставці «Адам Барч: науковець і митець» можна буде познайомитися саме з його репродукційними гравюрами, які у творчості Барча нерідко були більш значущими, ніж авторські.  Триватиме виставка «Адам Барч: науковець і митець» до 10 жовтня в Музеї Ханенків (вул. Терещенківська, 15). Кураторка виставки: завідувачка наукового відділу графіки Олена Шостак.

Фото та джерело: Музей Ханенків | Emigrant’s life