Шедеври українського модернізму

Про виставку у Національному художньому музеї України

1900-1930-ті роки — період в історії України, близький і зрозумілий сучасним українцям. Це трагічний час війн і революцій, і водночас — період прагнення до свободи, національного відродження, пошуку власної ідентичності. В історії українського мистецтва — це один із найяскравіших періодів, і водночас — маловідомий, майже не представлений в наших музеях і галереях.

З 21 лютого до 13 квітня у Києві, в Національному художньому музеї України проходить виставка «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні 1900–1930-х». Це — один із етапів мандрівного виставкового проєкту, що у 2022-2024 роках проходив у найвідоміших європейських галереях (в Іспанії, Німеччині, Бельгії, Австрії, Великобританії).

Детальніше про цю виставку читайте у нашому матеріалі. Авторка — Лариса Лавренюк.

У виставкому залі. Роботи Олександра Богомазова

Робота над виставкою «В епіцентрі бурі» почалася у березні 2022 року. Музейники хотіли евакуювати цінні картини за кордон, вберегти їх від війни, і водночас — розказати усьому світу про те, що українське мистецтво існує і має визначну роль у світовій культурі. Кураторами проєкту стали Констянтин Акінша, Катя Денисова та Олена Кашуба-Вольвач.

Зазвичай європейські музеї готуються до таких виставок довго — більше двох років, проте вже 29 листопада 2022 року виставка українського модернізму відкрилася у Мадриді, в Музеї Тіссена-Борнеміса. Проєкт «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні» отримав дуже багато уваги і захоплених відгуків, про нього писали арт-критики таких видань як The Times, The Guardian, New York Times, The Art Newspaper та багато інших.

Європейські глядачі побачили твори відомих митців, яких доти вважали «російськими» — адже росія завжди привласнювала собі не лише території, а й культурне надбання, досягнення митців і науковців. Серед таких художників — Олександра Екстер, Давид Бурлюк, Олександр Богомазов, Олександр Архипенко та інші. 

Олександр Богомазов. Натюрморт. Пляшки, 1915 рік.

Завдяки виставці в Європі побачили роботи й тих талановитих митців-новаторів, чиї імена не стали відомими у світі: адже в 1930-х роках майже усі їхні картини знищили, а самих митців вбили — Михайла Бойчука, Миколу Касперовича, Василя Седляра, Івана Падалку. 

У лютому цього року шедеври українського модерного мистецтва на певний час повернулися в Україну. В експозиції художнього музею — 57 живописних та графічних творів 27-ми митців. Це роботи із колекції музею. Частина — із «спецфондів», у які в 1937-1939-ті роки звозили твори, які мали бути знищені (роботи «ворогів народу», «формалістів», «націоналістів» тощо). Через початок Другої світової війни та завдяки окремим музейникам частина цих робіт збереглася, хоча з кінця 1930-х років до часів Незалежності ніхто їх не бачив.

У Києві виставка проходить у трьох виставкових залах. 

У першій залі показали розмаїття мистецьких напрямів, у яких в 1900-ті та на початку 1920-х років працювали художники в Україні. У цей час митці активно експериментували: опановували нові європейські течії та створювали власні модифікації стилів.

Тут є динамічні футуристичні роботи Олександра Богомазова — «Базар», «Боярка. Потяг», «Пожежа». 

Олександр Богомазов «Базар», 1914 рік

Є паризький пейзаж Олександри Екстер «Міст. Севр» (виконаний у стилі кубізм), її футуристична робота «Три жіночі постаті» та футуристична робота Давида Бурлюка «Карусель».

Олександра Екстер «Міст. Севр», близько 1912 року
Олександра Екстер «Три жіночі постаті», 1909-1910 рр.
Давид Бурлюк «Карусель», 1921 рік

У першій залі можна побачити також кубофутуристичний твір Віктора Пальмова «Портрет М. Чужака, С. Третьякова, М. Асєєва». А ще — авангардні роботи Василя Єрмілова, Анатоля Петрицького, Вадима Меллера, графіку Олександра Архипенка тощо.

Олександр Архипенко «Жінка, яка стоїть», 1921 рік

Друга зала виставки присвячена національному відродженню в мистецтві України (від часу утворення УНР до репресій 1930-х років). 

Тут є роботи єврейських художників, які входили до «Культур-Ліги» (культурно-просвітницької організації, що діяла у 1918—1924 роках у Києві). Через мистецтво вони розповідали про трагічні події, про свою культуру, зберігали та відроджували її. Це твори Мануїла Шехтмана, Марка Епштейна, Еля Лисицького.

Мануїл Шехтман «Єврейський погром», 1926 рік
Марко Епштейн «Дві пралі на березі» і «Тесля за роботою», 1920-ті

Також у другій залі можна побачити роботи художників-«бойчукістів» і самого Михайла Бойчука. 

Бойчук був одним із засновників Української академії мистецтв — першого в Україні вищого навчального закладу для художників. Він керував майстернею фрески і декоративного малярства та прагнув створити новий український національний стиль у мистецтві. «Бойчукісти» поєднували візантійські традиції з європейськими новаціями та українським народним мистецтвом. Як і середньовічні художники-монументалісти, вони самостійно створювали фарби, їхнім ідеалом була спільна, колективна робота.

На жаль, небагато робіт художників-«бойчукістів» пережили радянський період. Усі монументальні ансамблеві розписи радянська влада знищила. Залишилися тільки окремі картини та ескізи. Самого Бойчука і майже усіх його учнів розстріляли у 1937 році. Таким чином радянська влада знищила цілу мистецьку школу.

Михайло Бойчук «Молочниця», 1922-1923 рр.

У другій залі виставки є «Молочниця» Михайла Бойчука, «Жінки біля яблуні» Тимофія Бойчука, «Портрет Оксани Павленко» Василя Седляра, «Портрет дівчинки» та «Качки» Миколи Касперовича, ілюстрація до поезії Тараса Шевченка  Софії Налепинської-Бойчук, «Селянка з дівчинкою» Оксани Павленко, «Фотограф» Івана Падалки.

Тимофій Бойчук «Жінки біля яблуні», 1920 рік
Микола Касперович «Качки», 1920-ті

Усі ці роботи мають спільні риси: вони дуже виразні, з простим рисунком, з ритмічною побудовою композицій, зі спокійними кольорами, характерними для фресок. В сюжетах робіт часто зображене життя українців, їхній побут.

Оксана Павленко «Селянка з дівчинкою», кінець 1920-х
Василь Седляр «Поховайте та вставайте…». Ілюстрація до видання Тараса Шевченка «Кобзар», близько 1931 року

У третій залі представили роботи, створені у кінці 1920-х — на початку 1930-х років. 

У 1921 році владу в Україні захопили більшовики. Радянська влада  боролася з усім, що нагадувало про українську державу — УНР, та про національну культуру. У 1924 році Українську академію мистецтв реорганізували у Київський художній інститут. В мистецтво активно і жорстко просували радянську ідеологію.

Творчий імпульс попередніх років певний час ще зберігався, художники експериментували з кольором, побудовою композицій в картинах тощо. 

У третій залі зібрали картини саме цього історичного періоду. Тут є яскрава «Правка пил» Олександра Богомазова (із серії «Пилярі»), «За столом» Анатоля Петрицького, ескіз розпису конференц-залу Казимира Малевича, «Перше травня» Віктора Пальмова, «Відпочинок» Олександра Сиротенка та інші цікаві роботи.

Олександр Богомазов «Правка пил», 1927 рік
Анатоль Петрицький «За столом», 1926 рік

У 1932 році ЦК ВКП(б) (Центральний комітет всесоюзної комуністичної партії більшовиків) заборонив усі творчі об’єднання. Єдиним художнім напрямом, у якому дозволяли працювати художникам, став «соцреалізм». 

Розвиток модернізму в Україні зупинився. Хтось із художників зміг виїхати за кордон, комусь вдалося пристосуватися до нових обставин, але багато митців стали жертвами радянської влади. Нині ми називаємо це покоління «розстріляним відродженням».

Виставка у художньому музеї невелика. Проте вона дуже добре показує яскравий (хоч і короткий за часом) період українського модернізму. У кожній роботі ми бачимо творчу пристрасть, пошуки, прагнення до свободи у творчості і у житті. А ще — історичний контекст: не лише історичні події, а й побут, одяг, заняття і настрої людей.

Виставка «В епіцентрі бурі. Модернізм в Україні 1900–1930-х» буде відкрита для відвідувачів ще три дні — у п’ятницю, суботу та неділю (11, 12 та 13 квітня). Музей працює з 12:00 до 18:00 (вхід до 17:30). Адреса — Київ, вул. Михайла Грушевського, 6.