Після п’ятирічного дослідження та реставрації до експозиції Музею Ханенків повертається триптих Ієронімуса Босха «Спокуса Святого Антонія». Для відвідувачів проєкт «Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження та реставрація» буде представлено з 5 березня по 30 квітня. Він дасть можливість не тільки поринути у світ Ієроніма Босха, а й розібратися у тому, як саме відбувається дослідження та реставрація музейного предмета.
Про історію написання та первісну долю триптиха «Спокуса святого Антонія» відомо досить мало. Твір датують 1505-1506 роками. У 1523 році триптих купив португальський гуманіст Дамьяо де Гоіш. Богдан Ханенко особисто придбав триптих як оригінальний твір Ієронімуса Босха у 1910 році у Мюнхені на аукціоні відомого антиквара Юліуса Бьолера. Твір походив з колекції французького психіатра Анрі Гімбая. Але вже у 1927 році науковці музею визнали картину копією. Після низки досліджень співробітниці виявили, що триптих виконали співпрацівники художньої майстерні Босха приблизно у 1520-і роки, невдовзі по тому, як славетний майстер пішов з життя. Подібних ранніх копій у світі залишилося небагато. Інших творів Босха або копій з його картин в українських музеях немає.
Найближчими до ханенківської є повна версія твору з Музею красних мистецтв у Брюсселі та ліва панель з музею Прадо у Мадриді. Щодо триптиха «Спокуса Святого Антонія» з Музею старовинного мистецтва у Лісабоні, який раніше беззаперечно вважали оригіналом, то нині його також відносять до ймовірних реплік майстерні.
Востаннє репліку «Спокуси Святого Антонія» відвідувачі Музею Ханенків бачили у 2016-2017 роках на виставці, «Спокуси Ієроніма Босха, яку приурочили до 500-річчя від дня смерті майстра Північного Відродження. До того триптих кілька років перебував на ґрунтовній реставрації, адже картина «хворіла».
Перші дослідження, проведені бюро науково-технічної експертизи «АРТ-ЛАБ», завели музейників у глухий кут. Виявилось, що дві стулки триптиха написані не на дереві, а на полотні. Проте ані Босх, ані його майстерня на полотні ніколи не писали. Дослідження Національного науково-дослідного реставраційного центру України допомогли з’ясувати, що це – давня робота реставраторів, оскільки на початку ХІХ століття було модним переносити роботи, написані на дошках, на полотно. Однак, це дуже небезпечний і складний процес, який руйнує шар фарби. Дослідження показали, що усі частини триптиха, написані одним майстром. Проте їхній стан дуже відрізняється, адже, коли роботу переносили з дошки на полотно, неминуче відбувалася деформація. Права стулка зберіглась майже в ідеальному стані, бо не була перенесена на полотно, живопис на двох інших стулках став бугристим та фактурним. Відомі приклади, коли після таких дій картину втрачали взагалі, але, триптих вдалось зберегти.
Результати реставрації та досліджень останніх п’яти років копії триптиху «Спокуси Святого Антонія» презентують в Музеї Ханенків вже з 5 березня по 30 квітня.
Кураторка проєкту «Спокуси Ієронімуса Босха ІІ. Дослідження та реставрація» – Олена Живкова. Реставратори з Національного науково-дослідницького реставраційного центру України: Анастасія Черніченко та Михайло Білошицький. Науковці з Музей Ханенків: Анастасія Мацело, Мар’яна Варчук, Олена Шостак. Дослідники з Національного науково-дослідного реставраційного центру України: Віра Распопіна, Олексій Андреєв. Науковці Бюро науково-технічної експертизи «АРТ- ЛАБ»: Олена Андріанова, Світлана Біскулова.
Триптих «Спокуси Святого Антонія» – одна з кращих та найважливіших робіт зрілого Босха, в якій знаходить відображення світогляд художника. З властивою йому пристрастю художник створює вражаючу картину боротьби людини зі злом, спокусами, гріхом і самим дияволом. Святий Антоній, з точки зору багатьох фахівців, є не тільки персоніфікацією боротьби будь-якого християнина з численними випробуваннями, але і проекцією власного «я» художника.
Триптих підсумовує основні мотиви творчості Босха. До зображення роду людського, загрузлого в гріхах і дурості, і нескінченного розмаїття пекельних мук, які чекають його, приєднуються тут Пристрасті Христові і сцени спокуси святого, якому твердість віри дозволяє протистояти натиску ворогів — Світу, Плоті, Диявола. Простір картини буквально кишить фантастичними персонажами. Чимало тут і відсилань до чорної магії — серед спокус святого, зображених в центральній частині триптиха, присутні і чорна меса, і шабаш…
Нерідко Босха називають художником-невидимкою, оскільки єдиний достеменний факт з його біографії, це те, що автор помер 9 серпня 1516 року в нідерландському місті Гертогенбос. Тому дослідники досі не визначили, хто створював картини, приписувані Босху, після його смерті.
Сучасні дослідники із впевненістю приписують пензлю Босха близько 20 картин. Ще п’ятдесят років тому автентичними вважали 40 живописних творів, майже половину з них тепер визнано копіями. Існує близько 20 копій триптиха «Спокуса Святого Антонія». Ранніх копій у світі залишилося небагато.
Фото та джерело: Музей Ханенків / Izi.travel / АртХив