Замріяне озеро. Друга пол. 1960-х рр. Полотно, олія. Власність родини художника

«Що там, за дверима буття?»

Матеріал з журналу "Антиквар"#111: "Сни про Україну. Олекса Захарчук"

Олекса Захарчук — дивовижний і дуже близький мені художник. Передусім через свою поетичність. І саме вона, та поетичність, стала ключем до розуміння його творчості. Я знайшла цей підхід, дуже суттєвий для мене й дуже особистий, майже відразу по тому як саме переді мною — не фахівцем-мистецтвознавцем, а літературознавцем — постало завдання поміркувати про його мистецтво.

Куточок двору. Сходи. 1954. Папір, олівець. Власність родини художника
Куточок двору. Сходи. 1954. Папір, олівець. Власність родини художника

Хоча Захарчук надзвичайно потужний і гарний живописець, у плані поетичності на мене найбільше враження справляють його акварелі, пастелі та, звісно, олівцеві малюнки, що сприймаються як своєрідний візуальний щоденник. Це не просто робочий матеріал, не заготовки для майбутніх композицій, а цілком самостійні твори, де є розмисел художника над життям. Його малюнки напрочуд лаконічні, у них мало ліній, але так багато повітря й простору для думок та емоцій. Для мене вони — мов довершена класична поезія, наче катрени з перехресним римуванням…

Якщо в живописі Захарчук був сконцентрований на природі, то темою його графічних робіт здебільшого є життя міста — така своєрідна урбаністика, зачаєно й підспудно поетична. У деяких із них він виступає навіть як побутописець. А йдеться про побут кінця 40–50‑х років — такий злиденний і, здавалося б, такий нерадісний. Ну яку там поезію можна побачити у захаращених, завалених мотлохом осінніх чи зимових київських дворах? А в його очах і його творах це простір, обігрітий скупим теплом, що йде зсередини тих осель. Його малюнки можна роздивлятися безкінечно, вони мають магнетичну дію, не кажучи вже про те, що в них є гранично точна фіксація часу. Адже побут такий крихкий, такий зникомий…

Майже все, що малював Захарчук, уже змінилося, і як добре, що на його рисунках є тодішній Вознесенський узвіз, старі київські дворики, колишній Поділ… Хтось скаже, що збереглися фотографії тих часів, але в них немає тієї вибірковості, тих ритмів і ракурсів, що є у творах справжнього художника. Роботи Захарчука важко з чимось порівняти. Хоча, мабуть, для себе я знайшла — з чудовою графікою Петра Митурича, такою ж промовистою і такою ж поетичною… А взагалі місце Захарчука в українському мистецтві унікальне.

Колись про пейзажі Захарчука влучно сказав Роман Корогодський, котрий добре знав і розумів митця. На його погляд, варто зосередитись на зображенні, як зринають і «Слово про похід Ігорів», і «Повість минулих літ», а чиясь уява домалює скіфську бабу на кургані, якої на картині немає, але могла би бути. Здається, що виростає міст, який пролягає між часами, картиною і глядачем…
Мені багато про що говорять назви його пейзажів — «Сула», «Стугна» — і відлунюють улюбленими віршами. Пам’ятаєте Ліну Костенко:

Я річку побачила раптом.
Питаю:  — А хто ж ти така?
— Я Альта, я Альта, я Альта! —
тонесенько плаче ріка.

Бессарабський ринок. 1955. Папір, олівець. Власність родини художника
Бессарабський ринок. 1955. Папір, олівець.
Власність родини художника

І як Альта з її долею й тим, що відбувалося на її берегах десять століть тому, так і його річки — говорять, треба лише вслухатися… Вдивляєшся в картину, і немов розверзається історична безодня: починаєш чути велику космічну тишу, яка так багато всього обіймає, що може йтися про містичність пейзажів Захарчука.

Засадничі життєві цінності, які відкриваються у його творах, споріднені з тими, що є в поезіях Володимира Свідзінського:

Три радості у мене неодіймані:
Самотність, труд, мовчання…

І навіть ракурси, ті точки, що знаходить художник аби показати небесну красу, епічність і велич ландшафтів, перегукуються з віршами:

Ходім туди, у ліс, на гору!
Так свіжо там в південний час…

Або ж: «Я вгорі над лісом. День — блакитна повінь»…
Цей погляд дає відчуття висоти духу, здатного злетіти над землею, піднестися й піднести нас…

У галереї «Синій вечір» я бачила дивовижну картину, написану у 60‑ті роки. (До речі, дати на творах Захарчука також промовляють; вони, як і назви, теж є «ключами».) Висить вона у коридорі, де досить темно, але світиться сама по собі. Це «Замріяне озеро». Небо, відбите у воді, коли все зливається у філософську всеєдність світобудови, викликало у мене асоціації із сонетом Свідзінського, де є та ж двоєсвітність:

…І я боюсь, що встану і піду,
Плескатий лист руками розведу
І в глибину спокусливу порину.

І, покіль віку, тихо, без упину,
Все буду занурятися туди,
Де хмари стали в безмірі води.

Кінь та лоша. 1959. Папір, олівець. Власність родини художника
Кінь та лоша. 1959. Папір, олівець. Власність родини художника

Коли не стало Бориса Степановича Довганя, Юля, донька Олекси Миколайовича, дуже сумувала, адже Довгань був близьким другом її батька. Я намагалася її втішити й розмістила у Фейсбуку світлину, де Борис Степанович сидить у галереї на тлі картини «Річка Сула. Пам’яті К. Білокур». У тому знімку так багато всього зійшлося: і Сула, і Катерина Білокур — такий же самородок, як Олекса Захарчук, і те, що Борис Степанович у свої останні дні опинився біля цієї картини, і Юля поруч…  А сама картина дає привід поговорити про дивовижні живописні відкриття Захарчука. Наприклад, для нього настільки органічними й важливими були акварель і пастель, що згодом і олійні фарби набувають у Олекси Миколайовича їхніх ознак. Саме «пастельність» цього великого полотна дозволяє передати легенький туман, який майже зник під сонцем, та все ще є. Це справді фантастична річ і в живописному, і в поетичному сенсі. Вражає і те, що великі полотна Захарчука такі ж камерні й ліричні, як і маленькі графічні замальовки. І це також унікальна особливість художника.

Паралелі з поезіями виникають у мене і при погляді на Захарчукових коней. Кінь був улюбленим об’єктом зображення і романтиків, і баталістів, але тут вони зовсім інші — покірні трудівники, що день у день ділять із людиною важкий побут. І знову Свідзінський, «Угляр»:

Терплячий кінь уважно подивився
І взяв щипати жовклі бур’яни…

Такі ж — коні Захарчука: терплячі, вірні й віддані наче собаки, готові завжди бути поряд…
Надзвичайно важливими для художника були спогади про дитинство. І в цьому він теж близький до Свідзінського, адже для обох дитинство і дитинність — це передусім безпосередність світосприйняття, але безпосередність поєднана з мудрістю.

Корогодський назвав пейзажі Захарчука філософською лірикою. Це справді так. Коли порівняти його ранні твори з картинами останніх років, то ви помітите, як із них поступово зникає людина. У моєму розумінні це певний перехід від антропоцентризму до антропокосмізму. Тобто людина переходить у якийсь інший масштаб, залишається десь там, де ми її вже не бачимо…
Тихі вечори, панорами, пори року, річки, топоніми — усе це сповнене неймовірної поетичності та краси. Згадуються рядки Миколи Вінграновського:

Сама собою річка ця тече,
Маленька річечка, вузенька, як долоня.
Ця річечка Дніпра тихенька синя доня,
Маленька донечка без імені іще.

Річка Сула. Пам’яті Катерини Білокур. 2000. Полотно, олія. Власність родини художника
Річка Сула. Пам’яті Катерини Білокур. 2000. Полотно, олія. Власність родини художника

Твори Захарчука вирізняє багатство прийомів і технічна довершеність. Але це така майстерність, про яку навіть не думаєш, бо головне — та щедрість душевна, та поетичність, яка змушує перенести пастельність в олійний живопис, дозволяє так обернути хмари у воду, що ти наче поринаєш у всесвіт. Він любить мирні катаклізми природи — розливи, повені, паводки, бо все це сповнене руху і життя…

Певна річ, Захарчукові дуже непросто жилося у радянські часи. Як і Свідзінський, він був внут­рішнім емігрантом, і йому нічого не залишалося, як витворити власну нішу, свій схрон, де можна бути собою. При цьому він прекрасно розумів, що це навряд чи залишиться непоміченим і безкарним.

І не раз потрапляв «під роздачу» — як підписант протестних листів і людина, близька до дисидентського кола. Звісно, це не прощалося, але прямих репресій він, на щастя, уник… Захарчук зміг реалізувати себе в дуже несприятливих умовах, і в цьому він для мене теж схожий на Володимира Свідзінського та на поетів-шістдесятників, хоч як по‑різному склалися їхні долі — і творчі, і людські…
Захарчук прийшов до своїх «космічних» пейзажів, бо його хвилювало не те, про що говорять усі, а щось значно більше, суттєвіше, — те таємне, що криється «за дверима буття». І я вкотре звертаюся до поезії, цього разу — молодого Драча:

Що там, за дверима буття,
Обшпугованими дермантином?
Зірок золоте каяття
Мовчить мені тоном малиновим.
…Я стукаю, вперто стукаю,
Чолом б’юсь, б’юсь серцем криваво,
Я хочу намацати мукою,
Де справді наліво, а де направо.

Хоча на перший погляд Захарчук дуже гармонійний та просвітлений, але це вже катарсис — результат того «намацування», тієї питомої гармонії, що здобувається мукою настійних і невідступних питань без надії на відповідь. І знову тодішній Драч:

Питав, запитував, топив
Питання. Й танули і танули.
І пив, солодкий несмак пив,
Аби слова не в славу канули…
Повсюдно тільки знак питання,
Як знак буття, як сенсу знак,
І від світання до смеркання
Ряхтить питанням зодіак.

Досвід найбільш послідовних та стійких митців свідчить про те, що можна жити в радянській краї­ні, мати членський квиток Спілки письменників і при цьому не бути радянським письменником. І так само Захарчук своєю творчістю доводить, що за всієї жорсткості зазіхань системи на душу митця можна зберегти себе, навіть знаючи про всі наслідки цього… У Свідзінського є вірш про маленьку рибку:

Під голубою водою
Живу я, живу…
Золотоокий рибак надо мною
Закидає сіть огневу.
Крізь принадливі очка — знаю —
Не раз, не два я промкнусь,
В баговінню садів погуляю,
А колись таки попадусь…

Тобто було розуміння, що ігри з системою не можуть залишитися безкарними й тривати як завгодно довго. Звичайно, мали значення обставини, оточення та й просто везіння. І все‑таки вирішальну роль у цій готовності протистояти мав внутрішній стрижень, який, безсумнівно, був у Олекси Захарчука.

Текст: Елеонора Соловей,
доктор філологічних наук, професор

Замріяне озеро. Друга пол. 1960-х рр. Полотно, олія. Власність родини художника
Замріяне озеро. Друга пол. 1960-х рр. Полотно, олія. Власність родини художника