18 грудня в Національному художньому музеї України відкриється виставка «Помічник, супутник, друг». В експозиції буде представлено картини українських художників XIX – початку ХХ століть: Олександра Мурашка, Всеволода Максимовича, Киріака Костанді, Миколи Самокиша, Сергія Світославського, Миколи Пимоненка, Сергія Васильківського та інших, на яких зображено тварин. Передусім, увагу відвідувачів буде акцентовано на розмаїтті контекстів та підходів до зображення тварин.
Традиція зображати представників фауни має глибоке коріння. Згадаймо, приміром, перші наскальні малюнки, або трипільців, які декорували предмети побуту зображеннями тварин. З трипільського мистецтва й бере початок тенденція насичувати живопис символами та алегоріями. Більшість професійних українських майстрів уникали написання тварин. Ті ж, хто звертався до цього, вводили тварин як складову до композицій на побутові та історичні сюжети. За кожним видом зображених чотириногих або пернатих закріплений стійкий ряд смислів та асоціацій, притаманних культурі й світогляду того часу.
Приміром, воли та корови були показником соціального статусу родини, рівня її добробуту, але насамперед це – працівники і помічники селянина. Тож не дивно, художникам важливо було показати безпосередню й незамінну роль тварини у багатьох життєвих процесах: як от землеробстві та господарстві загалом, на відпочинку. Згадаємо картини «На волах» Сергія Васильківського та «Воли і гарба» Миколи Самокиша.

Коні стали неодмінним атрибутом історичних полотен, присвячених добі Козаччини. В зображеннях мирного життя вони найчастіше виражають ідею стрімкого руху або перерваної дії, перепочинку й чекання. Екзотичні свійські тварини, як, наприклад, верблюди, трапляються лише на полотнах Сергія Світославського.
На межі ХІХ – ХХ століть на картинах постають собаки й коти як вірні друзі людини, що зумовлено бурхливим розвитком міської культури, а ставлення до тварин в цей час стає менш утилітарним, скоріше забарвленим емоційно. Зокрема, на виставці будуть представлені роботи своєрідного митця Валер’яна Яблочкіна, який називав себе «Рафаелем котів» і цілком присвятив себе малюванню цих домашніх улюбленців.

Диких тварин українські художники ХІХ століття, писали рідко. «Орел» Сергія Світославського – чи не єдиний представник дикої фауни в зібранні полотен музею, зображений безпосередньо з натури.

Вперше в історії Національного художнього музею будуть представлені глядачам графічні твори Валер’яна Яблочкіна, вишукана салонна скульптура Йосипа Габовича, полотно «На дозвіллі» забутого київського майстра Івана Макушенка та нещодавні надбання музею – віртуозний мініатюрний етюд з воїном і кіньми Миколи Самокиша і чарівне полотно «Гуси, додому!» Миколи Пимоненка з колишньої колекції Градобанку. Серед шедеврів зібрання музею, які нечасто потрапляють до експозиції, відзначимо глибокий і поетичний твір «В сутінки» Киріака Костанді, яскравий і свіжий етюд алжирського селища Сергія Васильківського, недописане, але вражаюче полотно «Караван» Сергія Світославського.

Триватиме виставка з 18 грудня до 28 березня 2021 року в Національному художньому музеї України. Кураторка проєкту: Леся Толстова, заступниця з наукової роботи Національного художнього музею України. Керівниця робочої групи: Олена Кашуба-Вольвач, завідувачка відділу мистецтва кінця ХІХ – початку ХХ століття Національного художнього музею України. Дизайнер експозиції: Олександр Бурлака
Фото: NAMU
Джерело: за матеріалами NAMU