В Довженко-Центрі триває мультимедійна виставка, присвячена культовому фільму Романа Балаяна «Польоти уві сні та наяву». В експозиції проєкту представлені інсталяції сучасного художника Антона Логова, натхненні фільмом, архівні фото зі знімального майданчика та фрагменти документальних фільмів, зроблених у Києві у 1970–1980 роках, а також вирізки із журналів та газет з відгуками, тексти спогадів очевидців, які ширше розкривають культурний контекст створення стрічки.
Куратор виставки, кінокритик Андрій Алферов називає «Польоти уві сні та наяву», що вийшов у радянський прокат у 1983 році, портретом епохи «брежнєвського застою» та маніфестом тогочасної інтелігенції на тлі занепаду тоталітарної імперії, риси якої проглядаються в образі головного героя Сергія Макарова: безладність, беззмістовна заповзятливість, паралізована здатність обирати та вирішувати.
«Дослідження творчості Романа Балаяна перетворилося на дослідження міської теми в українському радянському кіно. Теми, що її, як з’ясувалося, в УРСР було негласно заборонено. І цей факт робить Балаяна не просто режисером, штатним постановником на студії Довженка, а літописцем життя тодішнього середнього класу. Тодішніх нас із вами. Класу, чужого і владній верхівці, і мовчазній слухняній більшості» – зауважує куратор проєкту Андрій Алферов.
Створено стрічку, де знялися, зокрема, такі культові кумири радянського кіно як Олег Янковський, Людмила Гурченко та Олег Табаков, на Кіностудії ім. О. Довженка. Фільм Романа Балаяна разюче відрізняється від доробку кіностудії 1970–1980-х років. Над нею разом з режисером працювала потужна команда: художник Віталій Волинський, оператор Вілен Калюта та композитор Вадим Храпачов.
Виставка «Польоти уві сні та наяву» – кінематографічний проєкт, насичений кінообразами та мультимедійними рішеннями. Приміром, інсталяції художника Антона Логова, створені спеціально для виставки, не лише акцентують ключові символи фільму, а й передають психологічні стани, через які проходить головний герой фільму Балаяна.
«Інтер’єри, тьмяні кольори, сірий светрик і линялі джинси Макарова, безкінечна надломленість ще-молодих-вже-вигорілих людей, які задихалися, хотіли більшого, чудили, помилялися, ходили колами, швидко згоряли або, навпаки, тліли роками у маленьких клітках своїх хрущовок», – коментує Антон Логов.
Виняткове місце в експозиції посідає відеомузична інсталяція «Шістдесяті» про творчу атмосферу за «залізною завісою» Владіміра Тарасова, який є гуру литовської джазової музики.
Також на виставці представлено оригінальні живописні твори Любові Рапопорт, Тіберія Сільваші, Віктора Павлова і Тетяни Яблонської, твори класиків української документальної фотографії Олександра Ранчукова і Бориса Градова. Сучасне бачення персонажа, створеного Романом Балаяном на екрані, відображено у фотографіях Олени Сапонової та Ольги Степаньян.
Архітектура і дизайн експозиції: Лєра Гуєвська.
Мультимедійні інсталяції: Photinus Studio.
Графічний дизайн: Альона Соломадіна.
Проєкт реалізовано за підтримки Українського культурного фонду.
Де: Довженко-Центр (вулиця Васильківська, 1). Вартість вхідного квитка – 80 гривень, пільгового – 50 гривень.
Фото: FG Kyiv Art Go
Джерело: Dovzhenko Centre