Олександр Дубовик: “Простого мистецтва не існує”

Інтерв’ю підготовлене спеціально для газети “День”

З ім’ям Олександра Дубовика пов’язана ціла епоха в сучасному українському мистецтві. Він – син репресованого українського поета, художник – шістдесятник і один з найбільш затребуваних художників ХХI століття, тихий бунтар, який за радянських часів вважав за краще двадцятилітнє розставання з публікою, аніж відмову від своїх ідей. Олександр Дубовик – автор багатьох книг оригінальної есеїстичної прози, в яких він викладає свої погляди на світ, історію і культуру людства, процеси пізнання і творчості. Першого серпня художник святкує 90-річчя.

– Олександре Михайловичу, ви пройшли такий довгий творчий шлях, створили безліч картин і реалізували чимало проєктів, чому ж ви називаєте себе розбовтаним ледарем?

Тому, що я не знаю, що мені наверзеться на думку за хвилину.

– Насправді, – бути готовим до цих миттєвих “озарінь”, вимагає певної сміливості від художника.

Це моє єство! Що я можу вдіяти, якщо лежати мені подобається набагато більше, ніж ходити.

“Здрастуйте пане Дубовик”, 2001. 130х130, полотно, олія

– Проте вам довелося пройти різні періоди і випробування у житті. І при цьому ви справляєте враження абсолютно добродушної людини.

Люди стають м’якими, коли їх багато “мнуть”. Тож, це – просто такий спосіб пристосування. До того ж, я страшенно боюсь надто серйозних людей, вони небезпечні. Особливо, якщо вірять всьому, що чують. А я не вірю. Тому, я цілковито лояльна і спокійна людина. Знаєте, вчора перечитував статтю Жана-Клода Маркаде про мою творчість. Цікаво, що він сформулював якісь речі, про які я навіть не підозрював. Наприклад, він стверджує, що в мені є бароковий дух. Я про це ніколи не думав, але відчуваю, що, частково, це правда. І це навіть незалежно від мене. Бароко – це ж сум’яття і стан постійної тривоги. Це внутрішнє відчуття людини, ніби вона біжить і хвилюється, що її хтось наздоганяє, і потрібно бути обережним. Барокова свідомість – це, коли є надія на те, що є щось вище, і не обов’язково Бог. Сучасні фізики вбудовують ці ідеї в квантову теорію Всесвіту. Я подумав, що через якийсь час вони і до теми реінкарнації прийдуть.

– Я знаю, навіть є такий вислів, що сучасна наукова мова – це аналог містицизму …

Я вважаю, що наука не тільки наївна, але і є самонавіюванною. Ось люди вселили собі якусь істину і “танцюють” від неї. А немає Бога – немає істини, немає Бога – немає краси. І вся система зруйнувалась, знову потрібно створювати піраміду. Для чого? Напевно, тому що життя – коротке і людині важливо знати, що це не кінець.

“Дерево життя”, 1987. 180х160, полотно, олія
“День підсумку”, 2011. 180х180, полотно, олія

– Очевидно, ми вже звикли до матеріалістичного, атеїстичного світогляду, згідно якого варто соромитися цих взаємин з вічністю. А є ще “ефект спостерігача”. Квантова теорія стверджує, що просте спостереження за процесом неминуче змінює його результат.

Так, це останній “крик” науки, хоч теорія виникла досить давно. У першій половині ХХ століття з’явився знаменитий принцип невизначеності Гейзенберга. Вчений тільки передчував, а потім це було доведено теоретично, що, якщо стежити за експериментом, він змінюється. Зараз існує фізична теорія, яка стверджує, що реальності не існує. Вона виникає з магнітного поля тоді, коли ми на неї дивимося, з нічого. Це незбагненно. Я сам не можу зрозуміти, як же з нічого може щось виникнути. Так от, я вважаю, що всю культуру породив людський погляд. Тому, шукати якісь аналоги у Всесвіті, мені здається, смішним. Але я припускаю, що ми існуємо в якомусь полі, яке повертається до нас, перетворюється і всі ці несподівані зіткнення, які ніяк логічно виправдати не можна, нам незрозумілі.

– Але ж на якомусь емоційному рівні вони нам зрозумілі, просто не вписуються в ту категоріальну систему, якою ми оперуємо.

Коли йдеться, наприклад, про квантові речі, я запитую: як так могло статися, що Шекспір ​​і Сервантес померли в один і той же день, і в одну й ту саму годину. Будь-яка теорія ймовірності це не може пояснити. Це абсолютно незбагненно, але це сталося. Тож, все мистецтво – це квантова позиція, тому, як би художник не пояснював і не вибудовував систему, спрацьовують зовсім інші принципи. І головне, існують інші цілі, про які ми навіть не підозрюємо зараз. Світ постійно трансформується, Всесвіт розширюється, імперії руйнуються, а люди вважають за краще міркувати про комунальні тарифи. Обирають побутову реальність замість квантової. І це навряд чи розумно.

Справа в тому, що сингулярність вже проникає в наше життя. Є такий тест Тюрінга. Він спрямований на оцінювання роботів (машин) на їхню здатність проявляти інтелектуально обумовлену поведінку. Вважається, що через 30 років роботи будуть набагато розумнішими за людей й володітимуть повним комплектом людських реакцій. І через кілька десятків років їх буде 10 мільярдів, тобто, більше, ніж людей. Я схильний в це вірити, я сам бачив, як роботи обмінюються інформацією без участі людини. І нам цю сингулярність потрібно перетравити. Зрозуміти, чи проявиться це в мистецтві. Все змінюється настільки швидко і настільки рішуче … Це буде інша людина і інший погляд на світ, культуру, мистецтво.

“Ярмарок благодаті”, 2020. 100х100, полотно, олія
“Ностальгія”, 2020. 170х170, полотно, олія

– Розглядаючи ваші роботи за 2020 рік, помітно, що ви поєднуєте в них непоєднуване.

Ідея була в тому, щоб існувати на межі реального, впізнаваного і того абсолютно непізнавано, на межі тих вібрацій тривоги і внутрішньої невпевненості, які породжують навколишній хаос. Тому багато чого ми намагаємося вибудувати до ладу, щоб якось цьому протистояти. Хоча я і не вважаю хаос негативним елементом. Взагалі, не існує ні простих речей ні простого мистецтва. Все вибудовується поза нашої участі.

От, коли я працював над альбомом, чи думав я, що з нього народиться арт-бук? Ні. Просто записував якісь афоризми, які спадали на думку, враження. Я не міркував, що буду щось збирати і це буде щось цікаве. А вийшло цікаве, бо це арт-бук.

– Кажуть, що життя – це парк атракціонів або фільм повного занурення, голографічна ілюзія …

Кілька років тому я дуже старанно перечитав «Божественну комедію» Данте. Всі три томи. Це жах, коли я, сучасна людина, читаю про всі ці жахи. І, знаєте, нинішня галузь технології посміялася б з цього “пекла”. Це ж література для тінейджерів. Інша справа, що я не можу оцінити її зі стилістичної точки зору. Не виключаю, що італійською – це може бути божественно. Припускаю, що просто є якісь аспекти, які раніше ми не сприймали, а зараз цінуємо.

– Але, з іншого боку, це і є свідченням еволюції. Хвіст відпав давно, а ось ці еволюційні щаблі в духовному, інтелектуальному і художньому розвитку, ми проходимо тільки зараз. І ваші афористичні арт-буки цьому адекватне жанрове підтвердження.

Щодо арт-бука, я не усвідомлював, що він вийде таким спонтанним. Зараз я розумію, що ці різнохарактерні і різночасові речі можуть здатися повним абсурдом і еклектикою, можна подумати, що я десь щось насмикав. Але нічого подібного, це не еклектика, це нова цілісність, яку ми ще не цілком усвідомили.

“Діалог”, 2011. 100х100 полотно, олія
“Летючі хмари”, 2011. 130х130, полотно, олія
“Полум’я свічки”, 2014. 120х120, полотно, олія

– Давайте докладніше поговоримо про ваш арт-бук, який нині готується до друку.

Він уже в друкарні. В цілому таких великих і маленьких альбомів у мене 53. Цього разу я обрав кишеньковий формат. Це мої записи і вірші, вони хаотичні. Що спало на думку, то і пишу. Але давайте не про мене, а поговоримо про арт-буки, як про літературний принцип. Зараз, на мій погляд, це єдино цікавий варіант. Мені багато хто радив, що арт-бук повинен обов’язково розповідати про жахи навколишньої повсякденності, відображати якимось чином соціально-економічні та політичні кризові моменти, інтерпретувати їх. Таке мислення я вважаю примітивним. Життя – не та жалюгідна вистава, за якою ми з жахом спостерігаємо. Життя – це те, що з нами відбувається, коли ми перестаємо бути маріонетками. Коли намагаємось зберегти себе, власний дух, спосіб мислення. Це героїчні зусилля, треба сказати.

Свобода – це здатність позбутися інтелектуально від таких намірів тебе вкрутити в події, обмежити чимось і пояснити, що ти щось повинен, або не повинен.

“Небезпечна гра”, 2016. 120х120 полотно, олія
“Крук”, 2015-2018. 120х120 полотно, олія

– Ми говорили про те, що життя – свого роду експеримент. Чи можемо ми припустити, що людина, проживаючи своє життя, по відношенню до нього і є тим самим квантовим спостерігачем? І таким чином впливає на цей експеримент.

Безумовно! Ось я, наприклад, – впертий хохол, і що б не говорили про українців, наше впертість – це насправді стійкість, в основі якої гнучкість і сприйнятливість. У мені завжди відчувалось протистояння. Це впертість і постійний опір давав свої плоди. Вже потім я поступово усвідомлював, чому мене не задовольняє те чи інше. Наприклад, в 70-х я їздив до Москви, тому що там була краща атмосфера, там не змогли всіх задавити. А коли почав отримувати більш широку інформацію і зрозумів, що їздити в Москву немає сенсу. Це вторинне, як і все російське мистецтво. Як в принципі і вся світова культура. Це злодійство. Але є, я б сказав, відкрите злодійство, коли тобі щось пропонується, але ти можеш і це не їсти. Але, коли тобі пропонують щось пережоване і єдине, тут вже вибачте – це плагіат.

Потім я почав їздити до Європи, відвідав купу музеїв сучасного мистецтва і досі отримую насолоду від мистецтва. Візьмемо, наприклад, сучасних художників, яким раптом відкрилася абстракція, в якій вони нічого не тямлять. Але, оскільки вона купується – вони її роблять. Вони витрачають життя на те, що давно померло. Я, якщо працюю, то роблю все собі на радість. Я відчуваю варіанти, які я міг би прожити, але це інші вимоги та інша міць, інші елементи, які заряджені потужною енергією. Причому енергією бароковою. А барокова енергія – це верх і низ, це діалоги і боротьба між тим і іншим. У мене нічого випадково не буває. Наприклад, коли я в якихось роботах зіставляю безтілесні ідеї, тінь та лише кольорові плями з якимось реальним предметом, це шок. Це є нове в мистецтві, побачити верх і низ, і зіштовхнути їх лобами. В результаті іскри летять. І коли вони стикаються, виникає драматизм небаченої сили. Тому, що життя і мистецтво – це енергія. Є магнетичне поле, куди вони стягуються і де у них починається боротьба. І хтось говорить, що ми це дізнаємося, ми це бачили. Так, бачили. Але ви не бачили в іншому існуванні. Ось вони не можуть відчути весь драматизм людського погляду. Адже, тільки людина своїм поглядом може створити світ.

– Хочу сказати, що це повноцінна експозиція. Причому, мені здається, що вона змінюється.

Так. Коли я створюю роботи, вони красиві, декоративні. Їх можна спокійно повісити і жити з ними. Але ніхто не бачить, що все це камуфляж, тому що за всім цим є тривога. Наприклад, мій фон і все, що є в картині – це моє ставлення до фундаментальних речей. Це повітряна перспектива, воно все одно там залишається. Але ж насправді, її немає і ми не знаємо, якого кольору космос. І ось, коли замість цього кольору виникає натяк на повітряну перспективу – виникає ідея субстанції. Це космічна річ. Це темна матерія, яка на 98% заповнює весь космос і, про яку ніхто нічого не знає. Так ось, ця субстанція – не декоративна річ. А так званий фон – зовсім не фон. Він дає заряд чисто енергетично: спокійний і умиротворений, тривожний … Коли людина дивиться, вона не усвідомлює, для чого це робиться і що за цим стоїть.

Дуже матеріальне, дуже зрозуміле і дуже народне мистецтво – це черства скибка хліба, намащена ікрою. Без ікри можна обійтися. Але, по-перше, це не смачно, а, по-друге, можна вдавитися цим шматком. А коли там є щось, що виблискує, заломлюється і робить це життя прийнятним, – це не те слово. Неважливо, що ти з’їв. Завжди має бути щось вище. Щось, чого хочеться з’їсти, але, що недоступне. Але не тільки тому, що воно дороге, а тому, що потрібно жити, їсти картоплю, займатися ще чимось важливим.

“Вторгнення”, 2016. 130х130, полотно, олія
“Тріумф”, 2019. 120х120, полотно, олія
“Мандала”, 2019. 170х170, полотно, олія

– Чи можна співвіднести вашу творчість з різними етапами в історії країни? У ньому теж є різні періоди, хоча всі вони об’єднані вашим абсолютно пізнаваним авторським «почерком» …

Знаєте, Поль Валері, якого я дуже люблю, одного разу сказав, що значимість художника визначається кількістю знаків, які він вводить в обіг мистецтва. Оскільки у мене з самого початку було досить дискомфортне існування, ці знаки – «Пророк», «Ніка», «Тріумфатор», «Букет» – виникали як певний стан душі, як нові міфи. Між іншим, повернення до міфології характерне саме для мене, тому що актуальне мистецтво не має понятійних рівнів і не вигадує казок. Все це залишилося в минулому … Суть у тому, що, створюючи свій внутрішній світ, ми нашаровуємо його, вибудовуємо своє життя з якихось уявленнях. Народжені нами міфологічні структури по суті – живі істоти, і вони існують вже окрім нас, окрім мене …

Спілкувалась Ганна Шерман

Фотоілюстрації надані Олександром Дубовиком