Художник-антиквар

В новому графічному циклі Оксани Стратійчук оживають персонажі з французьких журналів та листівок початку ХХ століття, старовинних фотографій, знайдених на блошиних ринках Парижа, Києва, Кракова та інших міст, обличчя предків із сімейних архівів.

Французькі митці кінця ХІХ століття виробили особливий образ художника, богемний тип, що уподібнювався антикварові-лахмітнику, котрий збирає цінні дрібнички серед закинутих, тіньових уламків життя.

Художники, поети, драматурги уявляли себе утаємниченими шукачами дорогоцінного мотлоху на маргінесах людського існування – справжнього матеріалу для творчості. Образ богемного художника-антиквара передбачав наявність особливого творчого бачення, яке не розрізняє суттєве та несуттєве, значне і незначне, піднесене та буденне. У рамках такого підходу жодним елементом не буде зневажено, жодну деталь не знехтують, усі сторони і деталі життя будуть показані однаково цікавими і цінними.

ХХ століття продемонструвало справжній парад художніх типів: художники-революціонери, критики, художники-лінгвісти, менеджери та рекламники змінювали один одного, але тип художника-антиквара продовжив існувати. Нові роботи київського графіка Оксани Стратійчук відкривають «Вікно у Люксембурзький сад» як шпаринку у світ художника-антиквара на початку ХХІ століття. У її графічних аркушах змішується символічне та суто декоративне, сусідять різні види друку та паперу: ручний папір використовується поряд із фабричним, складний друк – поряд із фотокопіями. В роботах оживають персонажі з французьких журналів та листівок початку ХХ століття, старовинних фотографій, знайдених на блошиних ринках Парижа, Києва, Кракова та інших міст, обличчя предків із сімейних архівів. Ці картини можна розглядати довго і уважно, щоразу помічаючи нові деталі. Такі роботи привчають до дбайливого споглядання, адже кожна дрібниця має цінність і несе навантаження. Синкретична природа творів художника-антиквара відтворює життя у його розмаїтті та переповненості несподіваними поєднаннями, а дбайливе споглядання, виховане на таких творах, дозволяє побачити справжню глибину і цінність власного повсякденного буття.

Іванна Стратійчук, мистецтвознавець