Під шаром фарби картини Амедео Модільяні «Антонія» виявлено ще чотири інших композиції. Відкриттям з газетою The Art Newspaper поділилися фахівці Лабораторії французьких національних музеїв, які упродовж двох років займалися дослідженням 27 картин (в тому числі двох копій) та 3 скульптур італійського експресіоніста.
Картина Амедео Модільяні «Антонія» походить з колекції дилера художника Поля Гійома, нині вона входить до зібрання паризького Музею Оранжери в Парижі. Твір датований 1915 роком на основі слабкої схожості з портретом тодішньої коханої Модільяні Беатріс Гастінгс (на прізвисько «Мадам Помпадур» за екстравагантний капелюх), яка зберігається в Чиказькому художньому інституті. Більше про натурницю точних відомостей немає, окрім залишеного на полотні імені.
При вивченні картини за допомогою інфрачервоного випромінювання та рентгенофлуоресцентного аналізу під зображенням Антонії були виявлені чотири інших композиції, написані Модільяні в період з 1908 по 1915 роки. Тож можна припустити, що художник писав картини на цьому полотні майже весь час, проведений в Парижі (1906-1918).
Прямо над рукою Антонії виявлено перевернуте зображення особи, вочевидь, художник нерідко перевертав полотно і починав роботу над новою композицією. В рамках цього ж дослідницького проекту, наприклад, було знайдено зображення Беатріс Гастінгс під портретом Поля Гійома, відомим як Nova Pilota (1915), і пейзаж під портретом шведського художника і режисера Вікінга Еггелінга (1916). Подальше обстеження Антонії виявило інші зображення, включаючи фрагменти тіл та загадкові позначення.
Також рентгенографія показала, що на полотні була зображена і статуя каріатиди, можливо, навіть дві статуї. Схожі начерки Модільяні робив після знайомства на початку 1910-х років з кхмерської скульптурою і роботами Пабло Пікассо та Костянтина Бранкузі в африканському стилі. Цю композицію художник зафарбував шаром свинцевих білил, після чого намалював на полотні бюст з хрестом, використовуючи пігмент на основі кіноварі та ртуті. Цей малюнок нагадує його «Червоний бюст» та інші роботи, створені в період з 1911 по 1913 рік.
Результати дворічного дослідження робіт Амедео Модільяні планують оприлюднити на виставці «Секрети Модільяні», яка відкриється в Лілльському столичному музеї сучасного мистецтва (Лам) 19 лютого2021. Єдиним іншим художником, який раніше заслуговував на таке вивчення у Франції, є Вінсент Ван Гог.
Фото та джерело: The Art Newspaper