Під шаром фарби картини Амедео Модільяні «Антонія» виявлено ще чотири інших композиції. Відкриттям з газетою The Art Newspaper поділилися фахівці Лабораторії французьких національних музеїв, які упродовж двох років займалися дослідженням 27 картин (в тому числі двох копій) та 3 скульптур італійського експресіоніста.
Картина Амедео Модільяні «Антонія» походить з колекції дилера художника Поля Гійома, нині вона входить до зібрання паризького Музею Оранжери в Парижі. Твір датований 1915 роком на основі слабкої схожості з портретом тодішньої коханої Модільяні Беатріс Гастінгс (на прізвисько «Мадам Помпадур» за екстравагантний капелюх), яка зберігається в Чиказькому художньому інституті. Більше про натурницю точних відомостей немає, окрім залишеного на полотні імені.
![]()
При вивченні картини за допомогою інфрачервоного випромінювання та рентгенофлуоресцентного аналізу під зображенням Антонії були виявлені чотири інших композиції, написані Модільяні в період з 1908 по 1915 роки. Тож можна припустити, що художник писав картини на цьому полотні майже весь час, проведений в Парижі (1906-1918).
![]()
Прямо над рукою Антонії виявлено перевернуте зображення особи, вочевидь, художник нерідко перевертав полотно і починав роботу над новою композицією. В рамках цього ж дослідницького проекту, наприклад, було знайдено зображення Беатріс Гастінгс під портретом Поля Гійома, відомим як Nova Pilota (1915), і пейзаж під портретом шведського художника і режисера Вікінга Еггелінга (1916). Подальше обстеження Антонії виявило інші зображення, включаючи фрагменти тіл та загадкові позначення.
![]()
![]()
Також рентгенографія показала, що на полотні була зображена і статуя каріатиди, можливо, навіть дві статуї. Схожі начерки Модільяні робив після знайомства на початку 1910-х років з кхмерської скульптурою і роботами Пабло Пікассо та Костянтина Бранкузі в африканському стилі. Цю композицію художник зафарбував шаром свинцевих білил, після чого намалював на полотні бюст з хрестом, використовуючи пігмент на основі кіноварі та ртуті. Цей малюнок нагадує його «Червоний бюст» та інші роботи, створені в період з 1911 по 1913 рік.
Результати дворічного дослідження робіт Амедео Модільяні планують оприлюднити на виставці «Секрети Модільяні», яка відкриється в Лілльському столичному музеї сучасного мистецтва (Лам) 19 лютого2021. Єдиним іншим художником, який раніше заслуговував на таке вивчення у Франції, є Вінсент Ван Гог.
Фото та джерело: The Art Newspaper