«Альбрехт Дюрер: містичне та реальне»

В Харківському художньому музеї відкрилася виставка «Альбрехт Дюрер: містичне та реальне». Її відвідувачі мають унікальну можливість помилуватися гравюрами майстра 500-річної давнини, які належать до найбільших досягнень світового мистецтва. Ці графічні аркуші вкрай рідко покидають музейні фонди: адже подібні шедеври можуть демонструватися не довше, ніж три місяці раз на декілька років.

Експозиція виставки складається з 67 творів, серед них — унікальні різцеві гравюри раннього періоду творчості геніального митця («Прогулянка», «Чотири відьми»), портрети, які художник зробив у пізній період творчості, аркуші з серій «Життя Марії», «Апокаліпсис» та «Малі Страсті». Авторські естампи Альбрехта Дюрера супроводжуються роботами його сучасників, які копіювали великого гравера з дивовижною точністю, що говорить про неабияке визнання його майстерності.

Альбрехт Дюрер був першим німецьким майстром, який працював одночасно в двох видах гравюри – на дереві і на міді. Надзвичайної виразності він досяг у деревориті, реформувавши традиційну манеру роботи та використовуючи прийоми різцевої гравюри на металі. Наприкінці 1490-х роках Дюрер створив низку чудових ксилографій, в тому числі один зі своїх шедеврів – серію гравюр на дереві «Апокаліпсис» (1498). У 1511 році він доповнив цикл титульним аркушем. Ця робота – єдина з серії, що зберігається сьогодні в колекції Харківського художнього музею.

Явлення Марії Іоанну. 1511. Титульний аркуш до серії “Апокаліпсис”. Гравюра на дереві

Більша частина робіт з музейного зібрання була придбана Василем Каразіним у Санкт-Петербурзі у 1804 році у колекціонера Фрідріха Аделунга. У 1805 році ця колекція стала власністю Харківського університету. «Прогулянка» (1478) – одна з ранніх гравюр майстра, що незмінно привертає до себе увагу поціновувачів мистецтва завдяки загадковому сюжету. Вона, як і багато інших творів художника, присвячена темі «Memento mori». До складу колекції західноєвропейської графіки Харківського художнього музею також входять рідкісні різцеві гравюри з зібрання відомого колекціонера Аркадія Алфьорова – «Морське чудовисько» (1498) та «Чотири відьми» (1497).

Чотири відьми. 1497. Гравюра на міді.

а виставці представлено серію гравюр «Життя Марії» (1502-1510), яка більше, ніж будь-який інший твір Дюрера, заглиблює глядача у реальне німецьке життя початку XVI століття. Окремі аркуші циклу «Життя Марії» з музейної збірки представлено водночас в двох різних техніках гравюри – на дереві та на міді. Дереворити – власне роботи Дюрера, мідіорити – копії його сучасника Маркантоніо Раймонді. Є можливість порівняти оригінал і копію. Навколо копій Раймонді розгорілася перша відома судова суперечка щодо авторського права.

Портрет займав значне місце у творчості Дюрера-живописця. В останні роки життя він і в гравюрі звернувся до цього жанру. У колекції музею зберігається два графічних зображення близьких друзів майстра: Віллібальда Піркхеймера та Ульріха Варнбюлера. Ці твори, безсумнівно, своєрідний прижиттєвий пам’ятник його сучасникам.

Прогулянка. 1478. Гравюра на міді
Гравюра з серії «Апокаліпсис»

Графічна спадщина Альбрехта Дюрера значна, оскільки через значну популярність гравюр художника у XVI столітті, його майстерня випускала величезну кількість відбитків і за життя майстра і після його смерті. Значимість та цінність кожного відбитка з дюреровської дошки залежить від часу його виготовлення та стану збереження.

Триватиме виставка «Альбрехт Дюрер: містичне та реальне» в Харківському художньому музеї до кінця 2021 року.

Джерело та фото: Харківський художній музей