24 лютого в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва відкривається виставка декоративного розпису та порцеляни народного художника України Марфи Тимченко, присвячена 100-річчю від дня її народження.
Виставкова експозиція презентує понад 50 творів декоративного розпису на папері та близько 30 творів порцеляни 1945–1989 років. Ретроспективна виставка дає можливість простежити еволюцію творчої манери, зміну естетичних акцентів та уподобань відомої майстрині петриківського розпису.
Художниця присвятила близько сімдесяти років свого творчого життя різним мистецьким інтересам, зокрема народній станковій графіці, декоративному та монументальному живопису, розписам на порцелянових і дерев’яних виробах, художній поліграфії, текстилю.
Близько тридцяти років Марфа Тимченко працювала над розписами порцеляни на різних підприємствах України, зокрема, на Київському експериментальному кераміко-художньому заводі (1954–1977). Тому розписи сервізів, тарелів і різних розмірів ваз – від «монетки» до великих виставкових – займають особливе місце у творчому доробку майстрині.
У Національному музеї українського народного декоративного мистецтва зберігається одна з найбільших колекцій творів художниці: 170 робіт розпису на папері, 149 – на порцеляні, 36 – на дереві.
Виставка триватиме до 3 квітня.
25 березня 2022 року виповнюється 100 років від дня народження
Народна художниця України, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка Марфа Тимченко (1922–2009) народилася в селі Петриківка на Дніпропетровщині. Як художника її сформували дві школи орнаментального мистецтва: петриківська та київська. В Петриківці вона навчалася в 1936–1938 рр. у дворічній школі декоративного малювання у Тетяни Пати, а в Київській школі майстрів народної творчості – з 1938 до 1940 року.
У роки війни Марфа Тимченко перебувала в Петриківці, а в 1945 р. отримала запрошення з Києва закінчити навчання в школі майстрів народної творчості. Повернувшись до Києва, майстриня не продовжила навчання, а почала виконувати розписи порцелянових виробів Київського експериментального кераміко-художнього заводу, а згодом працювала над розписами на дерев’яних скриньках і тканинах в артілі «Художні промисли», що суттєво позначилося на композиціях цього часу, техніці та колориті її творів.
У 1960-ті роки М. Тимченко приходить у своїй творчості до більшого узагальнення форм, а при моделюванні квітів і птахів активно використовує прийом «перехідного мазка», досягаючи як соковитості, так і прозорості в зображеннях пелюсток квітів, листя та пір’я птахів, яких вона композиційно виділяє. У малюнках з’являється асиметрія, що надає їм певної динамічності та призводить до поступового переходу від орнаментальних творів до сюжетних.
Великий вплив на зміни в станкових творах Марфи Тимченко мала робота у творчій групі живописців, що в 1972 році працювала в Седневі. Не залишаючи роботи над орнаментальними композиціями, майстриня створює картини в жанрі живописно-декоративного пейзажу. Міцний зв’язок з традиціями народного орнаментального мистецтва та спілкування з професійними художниками сприяють розвитку справді унікального живопису, в якому художниця реалізує свою яскраву творчу самобутність.
Одним з цікавих доробків творчої спадщини Марфи Тимченко було оздоблення магазину іграшок «Казка» по вулиці Великій Васильківській (тодішня Червоноармійська), виконане разом з чоловіком Іваном Скицюком та донькою Оленою Скицюк у 1979 році до Міжнародного дня Дитини. Ці унікальні декоративні розписи, які ілюстрували фрагменти казок, упродовж багатьох років були улюбленим місцем київських дітлахів.
1960 р. – отримала звання заслуженого майстра народної творчості.
1966 р. – нагороджена орденом «Знак Пошани»
1973 р. – нагороджена почесною грамотою Президії ВР УРСР
1977 р. – отримала звання народного художника України
1990 р. – перший лауреат премії імені Катерини Білокур
З 1994 р. – член НСМНМУ
2000 р. – лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка
2002 р. – нагороджена орденом «За заслуги»
2007 р. – нагороджена орденом «Княгині Ольги»