Благодійний фонд “Сучасна Україна” у співпраці з фундацією “Культаура” презентує проєкт “Велика сімка 2.0”, який триватиме з 4 до 13 листопада 2022 року в Національному музеї Тараса Шевченка. У ньому представлені твори семи видатних українських митців — Олександра Архипенка, Михайла Бойчука, Анаталія Криволапа, Казимира Малевича, Георгія Нарбута, Марії Примаченко, Тараса Шевченка. Проєкт є продовженням, певною мірою — пересмисленям, виставки “Велика сімка”, що відбулася у травні 2021 року. Питання, підняті організаторами, сьогодні як ніколи актуальні: проєкт має на меті продемонструвати, як ідеї українських митців різних епох вступають між собою в діалог, а також відшукати та оприявнити їх вплив на формування національної свідомості майбутніх поколінь.

Проєкт розпочинався у 2021 році, коли вперше в одній експозиції були презентовані твори семи митців у рейтингу “Топ-100 великих українців”, які визначали хід історії з часів Київської Русі до наших днів за версією журналу “Новое время”. У випуску журналу “Антиквар” №127, присвяченому життю і творчості українського художника Анатолія Кривола, докторка філософських наук Наталія Кривда присвятила проєкту статтю, в якій відзначила роль події у репрезентації “візуального коду нації”. “Велика сімка”, знакові діячі для української культури й водночас — відомі на весь світ, на думку Наталії, стали одними із творців української ідентичності, формування якої триває й надалі.


Автор проєкту — Юрій Комельков, видавець, галерист і колекціонер. Юрій наголошує на необхідності розвитку української культурної дипломатії у той час, як російські війська знищують культурну спадщину України. За кілька місяців повномасштабного вторгнення в Україні були зруйновані пам’ятники Тарасу Шевченку, музей Марії Примаченко, розстріляна церква в селі Липівка Макарівського району Київської області, розписи до якої декілька років створювали Анатолій Криволап та Ігор Ступаченко. За словами Юрія, Масштаб знищення української культури сьогодні значно більший, аніж в 30-ті роки ХХ століття під час “Розстріляного відродження”, коли радянська влада розстріляла сотні українських митців: “… зараз зазнали руйнувань 917 об’єктів культурної інфраструктури. Що це, якщо не “Розстріляне відродження 2.0.?”

Володимир Гавриш, президент благодійного фонду “Сучасна Україна”, пов’язує важливість проєкту із нагодою вчергове нагадати про внесок українських митців у світове мистецтво: “На жаль, цю спадщину вкрали з українського контексту, асоціюючи таких діячів з культурним простором країни-агресора. Ми прагнемо перетворити Україну на потужний бренд, який буде в авангарді світу: від питань миру до мистецтва та культури”.
Наповнення проєкту “Велика Сімка 2.0” суттєво змінили. До експозиції включили всесвітньо відомий розстріляний пам’ятник Тараса Шевченка з Бородянки. Організатори представляють фотодокази розстрілу церкви у селі Липівка Макарівського району Київської області, фрагменти зруйнованих розписів і триптих Анатолія Криволапа “Спалахи”, який був написаний з 20 по 23 березня 2022 року під час боїв поруч з селом Засупоївка Київської області, де звик працювати художник.
Експозицію робіт Марії Примаченко повністю змінено на роботи з серії “Людям на радість”, присвячені темі війни та миру, за яку вона отримала Національну премію імені Тараса Шевченка. Експозицію робіт Тараса Шевченка доповнило його знамените полотно “Катерина”. Незмінні шедеври експозиції – єдина в Україні робота Казимира Малевича “Автопортрет” та скульптура Олександра Архипенка.
Партнерами проєкту є Національний музей Тараса Шевченка, Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, Львівська національна галерея мистецтв імені Бориса Возницького, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Музей історії міста Києва, Видавництво АТЛАНТ-ЮЕмСі, Видавництво РОДОВІД.