Картина Василя Кандинського «Einige Spitzen» («Кілька точок») і сценічна завіса Марка Шагала до опери Моцарта «Чарівна флейта» стали головними лотами аукціону «імпресіонізму і сучасного мистецтва» Bonhams, який відбувся в Нью-Йорку 17 листопада. Відтак, роботу Кандинського продано за $ 3,3 мільйонів, а панно Шагала за $990 тисяч.
«Einige Spitzen» написана Василем Кандинським (1866-1944) в період розквіту його абстрактної картини світу у 1925 році. В той час митець викладав в школі «Баугауз», заснованій в 1919 році архітектором Вальтером Гропіусом в Веймарі на радикальній концепції стирання різниці між витонченими і прикладними мистецтвами. Звичайно, що у своєму полотні художник втілив ті формальні та філософські ідеали, якими був захоплений в той період. Картина передує одному з найвідоміших його трактатів «Точка і лінія на площині». На сторінках своєї книги Кандинський зауважує: «Звук мовчання, звично пов’язаного з точкою, настільки гучний, що він повністю заглушує всі інші її властивості…Отож, всю «світобудову» можна розглядати як замкнуту космічну композицію». Абстрактне полотно Василя Кандинського занурює глядача в допредметний світ. Як відзначила завідувач відділ імпресіонізму і модернізму Bonhams Моллі Отт Ембер, картина є видатним прикладом взаємодії науки, математики, духовності та чуттєвості, притаманного для творчості Кандинського
«Завіса» Марка Шагала (1887-1985) – один з елементів сценографії, створеної митцем до постановки «Чарівної флейти» Моцарта в Метрополітен-опера 1967 року. Це найбільша робота художника розміром 13,4 × 19,8 метра. Завіса зберігався в театрі сорок років, а в 2007 році її придбав американський бізнесмен вірменського походження Джерардом Леоном Гафесчяном.
Завіса для фінальної сцени «Чарівної флейти» – останній акорд кропіткої трирічної роботи Шагала над загальною сценографією вистави. В ній простежується багато сюжетів, притаманних для творчості Марка Шагала: сурмлять янголи, тварини з музичними інструментами і відірвані від землі люди. За цей час майстром було створено понад 120 сценічних костюмів, 28 театральних об’єктів і 13 величезних мальовничих задників. Завдяки театру художник втілював на сцені реальність своїх полотен, продумуючи кожну деталь, фактуру, форми, кольоропис.
Над проєктом Марк Шагал працював зі сценографом російського походження Володимиром Одиноковим, який потрапив до Америки після війни й 1950-х роках очолив театральну майстерню «Metropolitan Opera». На неосяжну поверхню театральної завіси ескізи Шагала переніс Одиноков. Використовуючи оптоскоп власної конструкції, він перетворив гуаші на папері в великі театральні завіси, не втративши жодного з яскравих квітів Шагала. Останні штрихи на костюми і маски, оживляючи персонажів, наносив сам Шагал.
Також на продаж торгів «імпресіонізм і сучасне мистецтво» Bonhams було виставлено полотно «Альм і Фірн» одного з лідерів модернізму Альфонса Вальде (1891-1958). Його робота була продана за 537 813 доларів.
Фото: Bonhams / Оrloffmagazine
Джерело: DEL’ARTE magazine