Коли простір стає чимось більшим

Діалог Маріко Гельман та Олексія Ревіки на виставці «Особливий простір»

Авторка — Дарія Пожидаєва, мистецтвознавиця, артменеджерка галереї Imagine Point

Маріко Гельман. Серія «Кіберренесанс»

Сучасне мистецтво давно вийшло за межі простого зображення видимого світу, і сьогодні воно тяжіє до концептуального осмислення найважливіших категорій людського існування. Простір, який традиційно сприймали як фізичну категорію, у творчості Маріко Гельман та Олексія Ревіки набуває особливого значення — він стає місцем перетину внутрішнього та зовнішнього, особистого та колективного, реального та метафізичного.

Їхня спільна виставка «Особливий простір», що експонується в галереї «Imagine Point», — це глибокий художній експеримент, який запрошує до діалогу з простором у його найрізноманітніших формах.

Маріко Гельман працює з витонченими матеріалами — кульковими ручками, аквареллю, і створює роботи, що нагадують тендітні видіння, занурені в світло й тіні людської свідомості. Вона досліджує суперечливість людської природи, відображаючи баланс між міфічним світоглядом і усвідомленою реальністю.

Одна з представлених на виставці серій, #TheSecondComing, стала відгуком на соціальну депривацію (відхилення від норм суспільства) та пошуки нових точок опори.

Маріко Гельман. Гавриїл, що косить, або Благовіщення скасовано

Особливо показовою є картина «Гавриїл, що косить, або Благовіщення скасовано», у якій архангел Гавриїл постає не як носій благої звістки, а як провісник неминучих змін, де реальність перетворює сакральне на буденне. Ця робота — яскрава метафора нової епохи, де звичні символи набувають нових, часто тривожних значень.

Олексій Ревіка, натомість, звертається до теми особистої трансформації та взаємодії людини зі своїми страхами, надіями, з реальністю.

Олексій Ревіка. Серія «Червона лінія»

Художник працює в унікальному жанрі семантичного сюрреалізму, створюючи картини, що нагадують фрагменти сновидінь. Його роботи сповнені символів, які дають змогу глядачам зануритися у складний світ напівреальних образів.

«Особливий простір» художника — це відповідь на виклики сучасності, це простір, у якому війна та насильство змушують людей приймати рішення, діяти, а не залишатися сторонніми.

Олексій Ревіка. Рай

Його робота «РАЙ», де курча з лавровою гілочкою сидить на спині наляканої людини, що захищається руками, — болісна алюзія на вразливість людського існування. Картина  «ПАКТ» — глибокий коментар щодо суспільства, яке споживає ідеї миру, не залишаючи йому шансів на виживання.

Олексій Ревіка. Пакт (фрагмент)

Продовжуючи тему простору, Ревіка у своїй новій серії змінює точку зору: звертається до особистого виміру — того, що залишається, коли світ зовні стає непередбачуваним.

У серії «Особливий простір» межі розширюються: вони розкриваються через зламані перспективи, дещо викривлені форми, відчуття тісного, чи навпаки, необмеженого простору. У цих роботах художник розкриває світ таким, яким він бачить його очима людини, що намагається впорядкувати хаос навколо себе, зрозуміти природу змін. 

Попри різні стиль і художній підхід, Маріко Гельман та Олексій Ревіка ведуть глибокий діалог за допомогою своїх творів. У його центрі — питання про природу простору та його сенс. Вони пропонують глядачеві задуматися над тим, як простір може стати носієм пам’яті, як він формується під впливом соціальних і політичних обставин, як у ньому співіснують минуле, теперішнє і майбутнє.

«Особливий простір» — візуальний маніфест, що змушує вдивлятися у власну реальність і шукати нові сенси у знайомих речах: у квітчастій сукні, старому грейпфруті, ренесансній іконі, галасливому місті. Гельман і Ревіка нагадують про те, що простір завжди позначений досвідом, пам’яттю та історичним контекстом. 

Мистецтво сьогодні — це засіб самовираження й інструмент глибокої аналітики світу, у якому ми живемо. І саме в цьому полягає незаперечна сила та значущість «Особливого простору».