«Елегія військового часу»: про новий балет у Нацопері

У Національному театрі опери і балету — прем’єра, короткий одноактний балет «Елегія військового часу». 

Учора, 19 червня, відбувся допрем’єрний прес-показ балету. А перші покази спектаклю в Нацопері заплановані на 22, 23 червня та 12 липня.

Постановник — танцівник і балетмейстер Олексій Ратманський.

Танцівники — 8 провідних солістів театру:

  • Микита Сухоруков, 
  • Анастасія Шевченко, 
  • Сергій Кривоконь, 
  • Наталія Мацак, 
  • Ярослав Ткачук, 
  • Тетяна Льозова, 
  • Ольга Голиця, 
  • Євген Логвиненко.

Назва балету дуже добре передає те, що відбувається на сцені. Передусім це — елегія: ніжна, красива і меланхолійна.

Балет не має чіткого сюжету і конкретних персонажів. У ньому — настрої, емоції, відголоски подій, пов’язаних з війною. Тут і розгубленість перших днів війни, і біль втрат, і взаємна підтримка, і краса людини — вільної і нескореної і, можливо, ностальгія за спокійним мирним часом та надія на перемогу.

Балет складається з чотирьох частин. Витончена музика Валентина Сильвестрова для фортепіано і струнного оркестру чудово поєднується з глибокими, але лаконічними роботами Матвія Вайсберга у сценічному дизайні (дизайн Вендалла К. Гаррінгтона). Усе це — ніби  створено для сучасної класичної хореографії, для вишуканих «застиглих» сцен.

У другій частині вистави звучать мотиви традиційної народної музики. На сцені з’являються зображення з робіт Марії Примаченко, а в хореографії — елементи українського народного танцю.

«Наші варіації про те, що українці навіть під час війни не втрачають почуття гумору. Ми намагаємося жити далі, попри усе», — розповідає артистка балету Ольга Голиця.

«Ця вистава про війну, але вона дуже вишукана. Тут немає розривів бомб, крові та дуже важких сцен… Я думаю, що кожен глядач у кожній частині знайде щось своє. Можливо, навіть ті відчуття, які Олексій Ратманський не замислював, не вкладав у цю виставу», — каже Микита Сухоруков.

«Це єдина вистава у нашому театрі, у якій зайняті чотири пари ведучих солістів. Це дуже цікаво і для глядачів, і для нас, адже у кожного соліста свій хореографічний “підпис”, кожен артист показує у виставі щось своє», — ділиться враженнями Ярослав Ткачук.

Олексій Ратманський — танцівник та балетмейстер російського походження. Проте у дитинстві, до 10 років, він жив у Києві. У 1995—1997 рр. був провідним танцівником Національного оперного театру України ім. Т. Г. Шевченка. А з 2009 року працює у США та ставить балети у інших країнах світу. 

«Елегія військового часу» — це перша постановка Олексія Ратманського у Національному театрі опери і балету. Київські танцівники працювали над постановкою балету в Амстердамі (Нідерланди), на базі Dutch National Ballet.

«Усе було дуже швидко. За п’ять днів наші артисти вивчили цю виставу. Потім ми повернулися у Київ і продовжили працювати тут. Спілкувалися з Олексієм і Тетяною Ратманською (асистенткою балетмейстера) по відеозв’язку, отримували поради і зауваження …», — розповідає Тетяна Белецька, репетиторка з балету.

На фото — перша репетиція балету на великій сцені. Фото Олександри Злуніциної з Facebook-сторінки театру.

 Відео з репетиції балету.

Підготувала Лариса Лавренюк.