Media Machine: виставка Мстислава Чернова та Ігоря Чекачкова про реальність, що створюється та розпадається

24 січня в центрі Closer відкриється виставка Мстислава Чернова та Ігоря Чекачкова — “Виробництво снів, або Що пропонує сучасна медіа-машина”.

ЗМІ створюють реальність з потоку зображень, знятих журналістами, відеооператорами, фотографами. Але чи реальна ця, схожа на яскравий, кошмарний сон реальність? Знайти відповідь на це питання, кожен по-своєму, вирішили відеожурналіст Associated Press Мстислав Чернов і фотограф Ігор Чекачков у спільній виставці “Виробництво снів, або Що пропонує сучасна медіа-машина”.

“Потік зображень повсюди, він визначає тенденції та смаки, впливає на зміни політичних режимів. ЗМІ конструюють реальності, що здатні вирішувати хід історії. Виставка є камерною реакцією на це становище”, — кураторка Катерина Носко.

Стартова позиція виставки — дебютний роман Мстислава Чернова “Часи сновидінь”. Книжка закладає напрямки для міркувань, стає провідною метафорою для розмови про сконструйовані мас-медіа реальності. У них присутня ймовірність зачіпки, що їх видасть та викриє, пояснює кураторка. Сновидіння стає інакомовленням, що дозволяє інтерпретувати дійсність навколо.

Психологічний роман, заснований на реальних подіях під час війни на Донбасі, антиміграційних протестах у світі та снах автора, щойно вийшов у видавництві “Саміт-книга”. Це — дебютна книга для фотографа та відеооператора Мстислава Чернова, який уже майже 5 років працює для Associated Press по всьому світу — від місця падіння MH17 під Торезом до війни у Сирії та Іраку.

Сновидіння — чи не найочевидніша форма взаємодії з першою половиною виставки. Відеоінсталяція “Media machina” є кімнатою у кімнаті, чорним кубом, на кожну сторону якого проектуються фрагменти з сотень відео, знятих Мстиславом Черновим за останні 5 років у більш ніж 40 різних країнах: Сирії, Іраці, Туреччині, Франції, Бельгії, Україні та інших.

“Ці відео, із зон конфліктів, вуличних протестів, а також із особистих архівів, безжалісно передають людські страждання, біль, втрати та крихкість життя”, — Катерина Носко.

У центрі кімнати — ліжко, з якого можна дивитися на кожну з чотирьох стін. Але відео на кожній з них різне. Можна сидіти й навіть лежати на ліжку, якщо глядачеві так буде зручніше дивитись та розбиратися — це все реальність або ж таки сон.

“Ми взаємодіємо не з реальними подіями, а з їх зображеннями, які пройшли безліч змін і інтерпретацій, перш ніж потрапити до нас на екрани. Навіть війну в своїй країні більшість бачить тільки на екрані. До тих пір поки бомба не падає на їхній будинок, — пояснює Мстислав Чернова. — “Медіа-машина” — символ сну й сновидіння, символ сконструйованої реальності. Ця нав’язана нам реальність не погана і не хороша, вона існує, хочемо ми того чи ні, і нам потрібно навчитися в ній існувати. Ми не можемо, як у галереї, встати з ліжка і вийти з куба. Бо “Медіа-машина” — це світ, в якому ми живемо, це світ, який і нас самих рано чи пізно перетворює на медіа-машини”.

Фото: Мстислав Чернов

Частина виставки —  це NA4JOPM8, серія фотографій Ігоря Чекачкова, чиї світлини публікували Forbes, National Geographic, The Guardian, Le Monde та інші міжнародні ЗМІ. Ця серія теж об’єднує зображення фрагментів реальності з різних сфер: від протестних подій на Майдані у Харкові до інтимних сцен з приватного життя. Втім, їхній художній образ довершила випадковість. Жорсткий диск з серійним номером NA4JOPM8, на якому зберігались світлини, зламався, та архів був знищений. Частково фото вдалося відновити, але кожне зображення тепер містить дефект. “У мистецтво фотографа втрутилася машина. Знищення, деконструкція, відбулись у певний спосіб, що дозволив об’єднати різні за характером фотографії в одну серію”, — пояснює кураторка.

Сам автор пропонує йти слідами руйнації ще далі: “Мистецтво руйнує реальність у пошуках її сенсу. У серії NA4JOPM8 я досліджую те, в який спосіб художні образи здатні впливати на реальність, яку для нас конструюють, — говорить фотограф. — Коли я використовую “зруйновані” фотографії, що деформують дійсність, я немовби розбираю світ на частини”.

Фото: Мстислав Чернов

Об’єднання двох проектів двох митців є очевидним, підсумовує Катерина Носко: “Media Machine як інсталяція є формою і метафорою створеної реальності, тоді як серія NA4JOPM8 є рефлексією на реальність, що розпадається і деконструюється”.

Відкриття виставки почнеться 24 січня о 19:00 у арт-центрі Closer (вулиця Нижньоюрківська, 31). Відвідати її можна буде до 14 лютого. Вхід — безкоштовний.

Довідка

Мстислав Чернов — український письменник, художник і міжнародний журналіст американської агенції новин The Associated Press. Автор роману «Часи сновидінь» і артінсталяцій у публічному просторі. Міжнародну кар’єру журналіста почав під час протестів на площі Таксим у Стамбулі. Працював оператором під час військових і соціально-політичних конфліктів у Іраку, Сирії, секторі Газа, Франції, Гонконгу та в Україні. Був поранений у 2014 році на Майдані Незалежності в Києві під час Революції Гідності. Працює з темами військових, соціальних конфліктів, медицини, міграційної та глобальної кліматичної кризи.

Його фотографії публікували The New York Times, The Washington Post, The Guardian, The Independent, The Daily Telegraph, Le Monde, Die Zeit, BBC, Forbes, Vice news, The Wall Street Journal, The Daily Mail, Deutsche Welle, Pulitzer Center, Cosmos photo agency, Business Insider, Forbes Україна. Відео виходили на каналах BBC, CNN, Al Jazeera, EuroNews, Sky News, Fox News Channel, Rai News 24 та інших.

Живе та працює в Німеччині. На постійній основі співпрацює з The Associated Press.

Двічі переможець і двічі фіналіст премії Royal Television Society, переможець конкурсу APME, фіналіст Rory Peck Awards, Livingston Awards.

Тричі переможець конкурсу «Фотограф року 2014» (Україна) в категоріях «Репортаж» і «Документальна фотографія».

Засновник і директор ГО «Українська асоціація професійних фотографів» УАПФ.

Ігор Чекачков — фотограф, педагог, живе і працює у Харкові. Починавши як фотожурналіст, згодом, знайшов себе в області художньої фотографії. Його роботи були опубліковані у Forbes, National Geographic, The Guardian, Le Monde, Wirtschafts Wochesince, Bird In Flight та інших. Основний фокус його художній практики визначається питаннями його сприйняття візуальної мови: де закінчується особистий простір і починається спільний?

Його роботи були представлені на численних виставках і фестивалях, серед яких: La Quitreme Image (Париж), Galerie Claude Samuel (Париж), Ukrainian Museum (Нью-Йорк, Ukrainian Cultural Centre (Лос Анджелес), Фестиваль Odessa // Batumi, Hybrid festival (Мадрид) та ін. У 2017 заснував Chekachkov Photo Academy у Харкові.

Катерина Носко  — мистецтвознавиця, незалежна дослідниця, кураторка освітніх програм та виставок. Співзасновниця та головна редакторка видавництва IST Publishing, авторка текстів про сучасне мистецтво та культуру, книговидання, співавторка книжки про українські виставкові проекти з 1980-х років «Де кураторство» (2017).

Кураторка та координаторка Форуму Нової Освіти у рамках фестивалю «Арсенал Ідей» (Київ, 2017), галереї сучасного мистецтва MASLO (2017 – 2018). Кураторка освітньої програми фестивалю анімації та медіа-мистецтва LINOLEUM. Серед реалізованих проектів: «Тіні забутих предків» (Мистецький Арсенал, Палац мистецтв, 2016), «Дитинство художника» (Мистецький Арсенал, 2017, Aza Nizi Maza, 2019).

Активно бере участь в організації некомерційних освітніх проектів, публічних дискусіях, міжнародних стажуваннях та програмах у полі книговидавництва.

Джерело: прес-реліз