Більша частина програми пройде з 20 вересня до 11 жовтня
Цього року у Львові вже вдруге відбудеться масштабна мистецька подія — Львівський тиждень скульптури. Організатори підготували виставки творів мистецтва у галереях та у міському публічному просторі, конкурс творчих робіт, конференцію і дискусійні платформи. Про події та ідеї «Тижня скульптури» читайте у нашому матеріалі.
Вперше Львівський тиждень скульптури пройшов минулого року, восени 2022 року. Попри дуже складний період — російські обстріли та блекаут — мистецька подія принесла багато приємних вражень митцям і аудиторії. Тому організатори «Тижня скульптури» і її куратор — Павло Гудімов вирішили продовжити ініціативу і спробувати регулярно проводити Львівський тиждень скульптури, навіть в умовах війни.
Хоч у назві мистецької події є слово «тиждень», триває вона набагато довше. Цього року «Тиждень скульптури» відбудеться на 10 виставкових просторах, глядачам представлять понад 300 скульптур, об’єктів та інсталяцій.
Події Львівського тижня скульптури
18 серпня у Стрийському парку відкрили «Скульптурний маршрут». Організатори проєкту сформували маршрут, за яким пропонують прогулятися старим затишним парком і подивитися скульптури сучасних митців.
Усі вісім робіт, встановлені у Стрийському парку, були створені на Канівському скульптурному симпозіумі у різні роки. Усі роботи — з сірого граніту з українських кар’єрів.
Деякі твори є абстрактними символами, інші продовжують тему класичного мистецтва, але новою сучасною мовою. Тут представлені скульптури Василя Корчового, Віталія Протосені, Здравка Здравкова, Йошина Огати, Олега Капустяка та Олександра Дяченка.
Організатори кажуть, що Стрийський парк виявився дуже ефективною, відвідуваною локацією для такої мистецької події.
Втім, довелося стикнутися і з негативом — суперечками довкола скульптури «Впевнена» Василя Корчового та спробою її знищити.
«Скульптурний маршрут» можна буде оглянути до листопада 2024 року.
Другий проєкт — «Вулична галерея Шевченка». На новій відремонтованій ділянці вулиці Шевченка у Львові встановлять скульптури сучасних українських митців.
Зокрема, тут можна буде побачити металеву скульптуру BUGABOO Іллі Новгорода (зроблену «з непотребу й решток минулого»), сталевий «Фонтан Війни» Володимира Семківа, а також роботи Яна Потрогоша, Дениса Шиманського, Олексія Абрамова та Василя Дмитрика.
Вулиця Шевченка у Львові — це гамірний міський простір з будинками різних періодів та архітектурних стилів, з автомобілями, трамваями, велосипедами і людьми. Організатори «Тижня скульптури» вирішили доповнити урбаністичну культуру творами мистецтва, «поговорити» з аудиторією в живому шумі міста.
Головний проєкт цьогорічного «Тижня скульптури» — виставка «Старе і нове/ Нове і старе» у Львівському палаці мистецтв.
Площа виставки — приблизно 3 тисячі м². У цьому просторі покажуть скульптуру різних часів, твори нових і старих майстрів.
Мистецькі твори не розташовуватимуть хронологічно, навпаки — створять «діалог» сучасного і минулого в одному просторі. Організатори кажуть, що взаємодія нового і старого може бути різною — співпраця або протистояння. Це — основна тема проєкту і питання для роздумів для усіх митців і відвідувачів виставки.
Виставка «Старе і нове/ Нове і старе» створена у співпраці з багатьма українськими музеями і приватними фондами. Організатори прагнуть здивувати відвідувачів та допомогти їм глибше зрозуміти українське мистецтво.
Виставка у Львівському палаці мистецтв пройде з 20 вересня до 11 жовтня.
У просторі Сенсотека в Стрийському парку відбудеться виставка екскізів до майбутньої паркової скульптури Ярослава Мотики «Викрадення Європи». Відвідувачам представлять керамічні скульптури та рисунки автора.
У певному сенсі, це підглядання в замкову щілину до скульптурної майстерні, де кухня завжди цікава і видовищна.
У Львівській національній академії мистецтв також підготували два проєкти до «Тижня скульптури»:
- конкурс творчих робіт студентів з усієї України (22 вересня — відкриття виставки, а 5 жовтня журі оголосить імена переможців виставки);
- конференцію і дискусійну платформу «Українська скульптура, минуле і сьогодення», яка відбудеться 4 жовтня. Виступатимуть фахівці з Харкова, Києва, Львова та гості з Польщі.
В «Я Галереї» пройдуть персональні виставки класиків Миколи Малишка та Уляни Ярошевич. Також тут буде працювати скульптурний кабінет.
У львівському скансені, Музеї народної архітектури і побуту імені Климентія Шептицького, готують інсталяцією разом з львівським митцем, Влодко Кауфманом.
У Національному музеї у Львові імені Андрея Шептицького представлять виставку Івана Самотоса.
Залізничні вокзали у Львові та у Києві також підтримали ініціативу. Під час «Тижня скульптури» вони демонструватимуть скульптурні роботи у своїх просторах.
Ідеї проєкту
Загалом, основна мета Львівського тижня скульптури — вийти за межі музеїв, у публічний простір, де побачити і осмислити сучасне мистецтво зможе багато людей. У багатьох країнах світу сучасна скульптура в міському просторі — звична річ, але в Україні, на жаль, подібні виставки бувають нечасто.
На пресконференції до відкриття Львівського тижня скульптури у Стрийському парку організатори представили проєкт, розповіли, які ідеї несе сучасне мистецтво та прокоментували прикрий інцидент із скульптурою «Впевнена».
— Кожна скульптура, встановлена на «скульптурному маршруті» або в галереї на певній виставці, — несе, перш за все, власну авторську ідею… Ми звикли до того, що наш громадський простір несе політичне маркування, якийсь соціальний підтекст, або якесь протистояння через мистецтво (соціальне або політичне). Ця традиція настільки сильно вкарбована у голови багатьох поколінь, що творчі ідеї люди міряють через канони пострадянської монументальної пропаганди…
Щодо скульптури «Впевнена» — її тепер реставрують і відмивають. Ця реставрація — дуже довгий і складний процес, але ми маємо надію, що скульптуру вдасться повністю відреставрувати, і у Канів вона поїде у первинному вигляді, — сказав Юрій Гудімов, куратор Львівського тижня скульптури і засновник арт-центру Я Галерея.
На думку Юрія, пошкодження скульптури — це вандалізм на замовлення, щоб погіршити стосунки між колекціонерами, музейниками і кураторами.
Орест Голубець, професор мистецтвознавства, представник Львівської академії мистецтв, також прокоментував ситуацію:
— Український живопис за останні 30 років дуже сильно змінився, адаптував усі мистецькі явища, включаючи найлютішого ворога соцреалізму — абстракціонізм.
Натомість у скульптурі майже нічого не відбулося. Я маю на увазі офіційний рівень скульптури — той, який представляє Спілка художників, конкурси пам’ятників. Тому є велика проблема: ми звикли ментально, психологічно (особливо старше покоління) до того, як має виглядати скульптура. При тоталітарному режимі в скульптурних зображеннях, якщо говорити про зображення жінок, мали бути спортсменки, жінки із здоровим тілом — такі собі «девушки с веслом». В усій Україні, як і на усій території Радянського Союзу стояли подібні скульптури. Тому коли відбувається відхід від цього, навіть на рівні підсвідомості виникають якісь питання.
Фото та інформацію про проєкт надала команда арт-центру Я Галерея
Текст Лариси Лавренюк