Антикваріат через призму сучасності

Даремно хтось вважає антикварів нудними і далекими від проблем сучасності людьми. Їм не бракує своєрідного почуття гумору і вміння реагувати на сучасні культурно-політичні реалії та виплітати концептуалістські аллюзії.

17.11.2014

Б. Кустодієв. Бахчисарай.  1917. П.,о.

Даремно хтось вважає антикварів нудними і далекими від проблем сучасності людьми. Їм не бракує своєрідного почуття гумору і вміння реагувати на сучасні культурно-політичні реалії та виплітати концептуалістські аллюзії.

Візьмемо для прикладу листопадовий аукціон Сотбіс. Першим номером тут іде монументальне оперно-патріотичне полотно “Іван Сусанін” авторства салонного живописця Константіна Маковського. З мужнім православним старцем тут ледве справляються кілька звироднілих католиків, які підступно хотіли вбити майбутнього самодержця Михаїла Романова. В правому ж верхньому куті картини (в порушення академічних норм) зображено тріумфальний вихід першого царя з династії Романових на Красну площу. Своєрідний антикварно-політологічний меседж більш ніж прозорий: і нинішній похід Заходу проти Росії завершиться крахом. Цікаво, що писалася картина у Парижі у 1914 році і в Росії досі не виставлялася. Оцінили її в межах 1,5-2,5 млн. фунтів.

К. Маковскій. Іван Сусанін. 1914. П.,о. Фрагмент.

Цього року у аукціоністів, які працюють з російським матеріалом, надзвичайно популярна кримська тематика. Не дивно, що експерти Сотбіс виволікли ледь не з небуття “Бахчисарай” Боріса Кустодієва, роботу, яка досі фігурувала серед другорядних речей цього майстра і навіть не репродукувалася у мистецтвознавчих дослідженнях. Колоритне зображення побуту кримсько-татарського містечка початку 20 століття оцінено у 1,2-1,8 млн. фунтів. Крім роботи Кустодієва, кримську тему представляють “Місяць над Аюдагом” І. Айвазовського та “Гурзуфський натюрморт” К. Коровіна.

Не обійшлося цього разу і без ностальгії за світлим радянсько-імперським минулим. В десятці найдорожчих лотів Сотбіс картини “Вечір у колгоспі” Александра Дейнеки і “В дорозі” Георгія Нісского. На першій зображені бадьорі і життєрадісні селяни (це у перші повоєнні роки!), на другій — вочевидь, один із славнозвісних “паровозів”, що мчить уперед, до зупинки “Комуна”.

А. Дейнека. У колгоспі. 1949. П.,о.

Щоправда слід відзначити, що обидва автори представляють більш рафіновану у формальному відношенню версію соцреалізму. Все ж таки випускники ВХУТЕМАСу. Робота Дейнеки оцінена в 1-1,5 млн. фунтів, робота Нісського (зі збірки колишньої Дирекції виставок СХ СРСР) — у 500-700 тис. Цікаво, що робіт метрів радянського мистецтва для престижних вечірніх торгів з кожним роком відбирають все більше. Приміром, у нинішній колекції, окрім речей Дейнеки і Нісського, представлені ще й дві картини провідного виразника “суворого стилю” (офіційного радянського “шістдесятництва”) Віктора Попкова.

В. Попков. Три художники. 1962. П.,о. Ест. 300 тис. – 500 тис. фунтів

До речі, автором терміну “суворий стиль” був батько нинішнього керівника московського офісу Сотбіс Александр Камєнскій, який, своєю чергою, був сином активного діяча Донецько-Криворізької республіки Абрама Камєнского. Які дивні переплетіння доль і контекстів!

Втім, можливо, це збільшення ваги сегменту радянського мистецтва викликане необхідністю компенсувати дефіцит якісних речей з сегменту авангарду. Якщо у листопаді 2013 найдорожчими лотами на російських торгах виявилися знакові речі Роберта Фалька і Петра Кончаловського, то тепер у першій десятці лише невеличкий ескіз Петрова-Водкіна.

І ще одне спостереження. Йдеться про повернення на ринок топ-речей, які пробули у своїх власників менше 10 років. У колекції Сотбіс це “Оголена” З. Серебрякової (у 2006 продана за 900 тис. фунтів) та “Біля вікна” К.Коровіна (2008 року продана за 900 тис. доларів). У Крістіз — “Портрет А. Тіхонова” Ю.Аннєнкова (у 2007 пішов за 2,3 млн. фунтів) та “Літній день” І. Левітана (2010 проданий за 1 млн. дол.). Схоже, що нині за них розраховують отримати не менше.

Олег Бахмутський, спеціально для “Антиквара”

Ще кілька топ-лотів “Російського тижня”

 

О. Герасімов. Піонерка. 1-а третина 20 ст. П.,о. Ест. 200 тис. – 300 тис. фунтів. 

Ю. Анненков. Портрет А. Тіхонова. 1922. П., о. гіпс, колаж. Ест. 2,5 млн. – 4,5 млн. фунтів.

Б. Грігор’єв. Рассєя. 1920. П.,о. Ест. 600 тис. – 800 тис. фунтів – Крістіз.