Скандал щодо спадщини Федора Тетянича

З 23 травня в Українському домі проходить виставка «ПроЗорі», присвячена творчості 5-ти київських митців-шістдесятників — Федора Тетянича, Валерія Ламаха, Флоріана Юр’єва та подружжя Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ). 

Паралельно з нею, у галереї «Дукат» триває ще одна виставка, на якій представлені роботи Федора Тетянича, — «Приснився мені сон. Федір Тетянич»

Відкриття виставки «ПроЗорі». Фото з FB-сторінки Українського дому

Учора, 25 червня, родина Федора Тетянича та художник Геннадій Гутгарц провели прес-конференцію, на якій повідомили, що деякі живописні твори, представлені на цих виставках як роботи Федора Тетянича, вони не вважають його творами. Мова йде про 6 робіт, представлених в Українському домі та про 2 роботи, які експонують у галереї «Дукат».

Усі ці роботи належать артфундації «Дукат», і вони не вперше з’явилися у публічному просторі:

  • у 2018 році вони були на виставці «InFormal» та опубліковані у відповідному каталозі,
  • а від 2019 року опубліковані в електронному архіві «Ukrainian Unofficial».

«… щонайменше 7 років картини перебувають у відкритому доступі, проте чомусь тільки тепер у родини з’явилися претензії до їх автентичності», — йдеться у тексті артфундації «Дукат» на Facebook (опублікованому учора ввечері).

Галеристи придбали ці твори у художника Петра Гулина, який був у дружніх стосунках з Федором Тетяничем у молоді роки, в кінці 1960-х — на початку 1970-х років. (Тетянич тривалий час гостював у Гулина в Тернополі і подарував йому свої роботи.)

Позиція родини Тетянича 

В учорашній прес-конференції взяли участь

  • дружина художника Ганна Тетянич, 
  • син художника Богдан-Любомир Тетянич-Бублик, 
  • двоюрідна онука художника Ганна Михаловська, 
  • художник Геннадій Гутгарц,
  • також виступили художники Євгенія Бєлорусець і Микита Кадан.
Скрін відео. Фото Lb.ua

Ганна Тетянич каже, що бачила ці роботи на виставках давно і казала Леоніду Комському (засновнику аукціонного дому «Дукат»), що сумнівається у тому, що їх написав Федір Тетянич. Проте вирішила винести обговорення у публічний простір лише тепер, тому що нинішня виставка «ПроЗорі» має набагато більший масштаб — проходить у великому виставковому залі, охоплює набагато більше відвідувачів.

Ганна Тетянич познайомилася з Федором Тетяничем у 1993 році. Вона каже, що за 14 років шлюбу її чоловік ніколи не згадував про художника Петра Гулина, тому вона сумнівається, що він міг бути з ним у дуже близьких стосунках і подарувати цілу папку власних робіт.

Цієї ж думки Геннадій Гутгарц: він розповів, що у 2003-2004 році їздив з Федором Тетяничем у Тернопіль на фестиваль «Рейвах». Будучи в Тернополі, вони ні разу не зустрічалися з Гулиним, не бачили його на концертах, тож якби Тетянич справді дружив з цим художником, то, мабуть, захотів би зайти до нього у гості, коли був у Тернополі. (За статтею з енциклопедії Петро Гулин жив і працював у Тернополі лише у 1968–79 роках, згодом переїхав у Закарпаття, а потім у Львів, де живе і працює досі — https://esu.com.ua/article-24597 (ред.))

Але найбільше ці роботи викликають сумніви через те, що за враженнями родини та Геннадія Гутгарца, вони написані у манері, нехарактерній для Федора Тетянича:

  • з гострими кутами та різкими гранями,
  • нетиповою пластикою обличчя,
  • в темних, майже монохромних кольорах.

Натомість ці риси вони знаходять у роботах Петра Гулина.

Також Ганна Михаловська зауважила, що зігнута фігура жінки на одній з робіт суперечить філософії Федора Тетянича, його прагненню до вільного виявлення, до свободи.

Федір Тетянич. Без назви, 1970-ті. Фото з https://archive-uu.com/ua

Також під час заходу Євгенія Бєлорусець говорила про важливість збереження творчої спадщини митців, про те, яка важлива роль тих, хто опікується цією спадщиною. Наводила історичні приклади, пов’язані з творчістю Франца Кафки та Сильвії Плат.

Микита Кадан зауважив, що не вважає себе дослідником та експертом з творчості Федора Тетянича, проте дуже цінує роботи цього художника, і був куратором кількох виставок з участю його робіт. Він вважає, що проблема, яка виникла сьогодні, пов’язана з тим, що роками творча спадщина Федора Тетянича гинула у всіх на очах, а нині з’явилася хвиля інтересу до його творчості.

«Це вже не забуття і ще не етап глибоких системних досліджень. Було б добре, якби експерти з різних музейних інституцій могли б розглянути цю проблему і щось довести, але українські музеї не займалися творчістю Федора Тетянича і не мають відповідної експертизи у цьому», — сказав він.

Варто зазначити, що прес-конференція проходила без можливості задавати запитання спікерам.

Позиція артфундації «Дукат»

В артфундації «Дукат» розповідають, що співпрацюють з родиною Федора Тетянича вже протягом 15 років, зокрема з вдовою, Ганною Тетянич-Бублик. За цей час «Дукат» 

  • організував 4 персональні виставки художника, 
  • багато групових виставок за участю його творів, 
  • надавав роботи з власної колекції для інших виставкових проєктів в Україні та за кордоном, 
  • подарував 2 роботи з власної колекції до Центру Жоржа Помпіду в Парижі,
  • розмістив профайл Федора Тетянича в електронному архіві українського неофіційного мистецтва «UU Archive» (архів створений артфундацією «Дукат» у 2019 році за підтримки Українського культурного фонду),
  • за підтримки артфундації «Дукат» та інших інституцій вийшла книга «Фрипулья. Федір Тетянич», яку написали мистецтвознавці Тетяна Жмурко, Тетяна Кочубінська, Валерій Сахарук та інші (книгу презентували 17 лютого 2022 року, до 80-річчя до дня народження Федора Тетянича).
Федір Тетянич. Перформанс «Три козаки». Київ. 1980-ті. Фото з FB-сторінки галереї «Дукат»

Артфундація «Дукат» купувала роботи Федора Тетянича для своєї колекції у його сім’ї. Також Ганна Тетянич використовувала галерею і сайт «Дукату» для продажу робіт Федора Тетянича іншим колекціонерам. 

В галереї  кажуть, що останнім часом почали отримувати тривожні повідомлення від пані Ганни Тетянич-Бублик — скажімо, про  неправильне трактування мистецтвознавцями філософії Тетянича у книзі «Фрипулья. Федір Тетянич», і що це викликало повномасштабне вторгнення (від презентації книги до 24 лютого 2022 року минуло 7 днів) тощо. (Детальніше про це — у тексті артфундації «Дукат» на Facebook). Ймовірно, вони свідчать про певні проблеми зі здоров’ям у пані Ганни.

Щодо творів Федора Тетянича, про які йшла мова на прес-конференції, — артфундація упевнена в їхній автентичності: 

  • вони мають сертифікати відповідності робіт, 
  • заяву про походження цих робіт і передачу їх до колекції артфундації «Дукат», підписану Петром Гулиним, 
  • а також відеозапис зі спогадами Гулина про Тетянича.

«Відколи пані Ганна розпочала свою кампанію проти артфундації “Дукат”, ми здійснили додаткові техніко-технологічні (хімічний аналіз живописного шару роботи) та мистецтвознавчі експертизи, які  безумовно підтверджують: картини з колекції Гулина були створені Федором Тетяничем наприкінці 1960-х — початку 1970-х років, тобто більше ніж за 20 років до знайомства Федор Тетянича з Ганною Бублик, яке відбулося 1993 року», — йдеться у повідомленні «Дукату».

Розповідь Петра Гулина