«ПроЗорі». Виставка в Українському домі

Авторка — Лариса Лавренюк

До 29 червня в Українському домі триватиме виставка, що розповідає про творчість 5-ти київських митців-шістдесятників — Федора Тетянича, Валерія Ламаха, Флоріана Юр’єва та подружжя Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ).

Цих митців поєднує не лише час і місце, де вони працювали, а й інші, глибинні речі:

  • філософський підхід до творчості,
  • мистецькі експерименти,
  • робота з різними видами мистецтва, різними медіумами.

Виставка складається з кількох великих частин, кожна з яких відображає певну «грань» у творчості митців.

Пам’ять міста 

На другому поверсі Українського дому, у залі праворуч, експозиція з назвою «Пам’ять міста». Вона розповідає про монументальну творчість митців:

  • про їхні роботи, які досі можна побачити у Києві, 
  • про знищені роботи,
  • і про масштабні задуми, проєкти митців, які не вдалося реалізувати.
Ада Рибачук, Володимир Мельніченко. Ескізи для декорування Київського центрального автовокзалу
Ада Рибачук, Володимир Мельніченко. Ескіз мозаїчного панно «Діти світу» для інтр’єру палацу дітей та юнацтва

Деякі проєкти — як театр-завод, використання у творчості виробничих і побутових відходів, біотехносфера з кількох модулів та коридорів-«людопроводів» Федора Тетянича — досі дуже цікаві, хоч і незвичні. 

Також на другому поверсі є велика карта Києва, на ній відмічені архітектурні об’єкти, з якими працювали митці. Серед цих об’єктів — багато відомих будівель, біля яких ми часто буваємо, але, мабуть, не часто замислюємося про те, як архітектори і художники працювали з ними: проєктували, прикрашали, які сенси вкладали у свої роботи. Це — «Літаюча тарілка» (поруч зі станцією метро Либідська), центральний автовокзал, Київський палац дітей та юнацтва, вестибюль станції метро Хрещатик та багато інших.

Перевтілення

На другому поверсі, у залі ліворуч, експозиція «Перевтілення». У радянські часи карнавальні, маскарадні образи давали певну можливість митцям казати правду.

Амплуа «художника-дивака», зокрема, використовував Федір Тетянич. Його ж вважають першим перформером в Україні. На виставці можна побачити фото і відео з мистецьких перформансів Тетянича та його колажі з різних матеріалів.

Федір Тетянич «Прирізка скла, свиней, людей»

У цьому ж залі можна побачити скульптури з двома обличчями Ади Рибачук і Володимира Мельніченка (АРВМ).

Ада Рибачук, Володимир Мельніченко «Блазень і Король» (за Шекспіром)

А ще — плакати Валерія Ламаха, які стали своєрідними «іконами» у радянські часи.

«Біотехносфера» і «Музика кольору»

На третьому поверсі привертають увагу дві інсталяції, створені спеціально для виставки, але за задумами, за проєктами Федора Тетянича та Флоріана Юр’єва. Це — «Біотехносфера» і «Музика кольору».

За задумом Федора Тетянича біотехносфера — це конструкція, обладнана усім необхідним для виживання людини, у разі фатальної катастрофи на Землі. Водночас — це метафоричне місце, де можна усамітнитися і бути собою: справжнім, щирим, вільним від того, що нав’язує зовнішній світ. У радянські часи такими місцями для митців ставали приватні простори — кухня, майстерня, гараж. Саме такий «космічний гараж» відтворений в інсталяції на виставці. За купою речей, мотлоху ми бачимо світло, вихід у відкритий вільний світ.

Флоріан Юр’єв належав до митців, які бачать звуки у кольорі, а музичні гармонії — у поєднанні кольорів. «Музику світла» він вважав окремим видом мистецтва і мріяв у приміщенні «Літаючої тарілки» на Либідській (яку він спроєктував) зробити «світлотеатр», у якому були б об’єднані музика, світло і колір.

Флоріан Юр’єв «Музика кольору»

Інсталяція «Музика кольору» відтворює цю ідею Флоріана Юр’єва: відвідувачі заходять у невеликий простір, оточений панелями-перегородками. У цьому просторі з певною періодичністю змінюється колір: спочатку його небагато, а потім він поступово змінює попередній, заливає усе довкола. Стоячи тут, справді відчуваєш колір усім тілом, відчуваєш його настрій, красу поєднання кольорів.

Генеза

У кінці 1950-х — на початку 1960-х років у Радянському Союзі був короткий час політичної «відлиги». Період, коли митцям здалося, що вони можуть експериментувати з формою, фактурою, кольорами, сюжетами.

Флоріан Юр’єв «Кольоропис»

У частині експозиції з назвою «Генеза» зібрані саме такі роботи:

  • абстрактний живопис Валерія Ламаха,
  • кольоромузичні картини Флоріана Юр’єва,
  • роботи, що «пародують» авангард Федора Тетянича,
  • твори Ади Рибачук та Володимира Мельніченка, в яких їхні сучасники вбачали формалізм та наслідування бойчукістів.
Валерій Ламах «Зима»

Політ

1960-ті роки — ще й період «підкорення космосу». В Радянському Союзі дуже пишалися першим польотом у космос Юрія Гагаріна та технічними досягненнями. «Космічні сюжети» стали дуже популярними у мистецтві — в живописі, у плакатах, фільмах, літературі.

Водночас «космічні сюжети» митці використовують як метафори. Втілюють через них власні роздуми про духовність і релігійність, про загрози для людства, про місце людини у всесвіті.

Федір Тетянич «Всесвіт»

Шрами

Роботи митців-шістдесятників близькі і зрозумілі нам ще й тому, що усі вони — «діти війни»:

  • Валерія Ламаха підлітком вивезли на примусові роботи до Німеччини,
  • Федір Тетянич був поранений під час бомбардувань і усе життя кульгав на ліву ногу,
  • Володимир Мельніченко жив у дитбудинку через німецьку окупацію Києва,
  • Флоріан Юр’єв провів дитинство в сибірських таборах як син «ворога народу».
Ада Рибачук «Хліб і море», 1963 р.

Тож у експозиції «Шрами» зібрали роботи митців з роздумами про війну: про трагедії, які переживають люди, і про те, як від них врятуватися. Зокрема, це — серія дереворитів Ади Рибачук «Хіросіма. Ядерна трагедія», серія міні-скульптур Федора Тетянича «Армія» та його ж роботи, пов’язані з проєктом біотехносфери тощо.

Ади Рибачук. Із серії «Хіросіма. Ядерна трагедія»

Паралельно з виставкою «ПроЗорі» у трьох різних київських інституціях відбуваються ще три виставки, які глибше розкривають творчість цих художників. Це — 

  • виставка «Коли руйнується світ» (у заповіднику Бабин Яр),
  •  виставка «Приснився мені сон. Федір Тетянич» (у галереї «Дукат») та
  • «Щоденник Ади Рибачук» (у музеї АРВМ на Мальпідвальній, 10).

Також у межах виставки проходять екскурсії від кураторів, лекції, майстер-класи.
Куратори — Олена Грозовська, Тетяна Волошина, Михайло Кулівник, Катерина Лісова, Анастасія Яцковська.