Спецпроект “Код незалежності”

«Код Незалежності» – цикл з двадцяти тематичних випусків журналу «Антиквар», що вийшли друком протягом 2012–2016 років. На матеріалі мистецьких творів та артефактів з державних і приватних колекцій тематичні номери «Антиквару» розкривають суперечливі аспекти вітчизняної історії, розглядають українське національне надбання як складову загальноєвропейської та світової культури.

З нагоди десятиліття нашого видання і зважаючи на суспільну та просвітницьку значущість проекту, редакція прийняла рішення про пріоритетне оприлюднення тематичного циклу «Код Незалежності» на сайті «Антиквару». З вільного і зручного доступу до цих матеріалів ми й розпочинаємо наше наступне десятиліття, у якому, сподіваємось, електронний архів журналу буде жити і працювати так саме натхненно і плідно як і традиційний друкований «Антиквар».

За посиланнями під обкладинками ви можете читати журнали у форматі PDF, а згодом ці матеріали з’являться і у вигляді звичних публікацій на сайті.

 

Мистецтво Києва од відлиги до перебудови
Мистецтво Києва од відлиги до перебудови
Про класиків і сучасників «соціалістичного реалізму», які не вписалися в ідеологічний мейнстрім доби, про феномен та атмосферу українського шістдесятництва, про загальнолюдський вимір українського мис…Далі
Місто без архітектораМісто без архітектора
Випуск готувався у розпал архітектурного безвладдя у столиці. Розповідь про те, як протягом століть змінювався архітектурний вигляд Києва, як трансформувалися підходи та методи, ідеологія та інструме…Далі
Культура і ЗМІ. Вибір як вирок
Культура і ЗМІ. Вибір як вирок
Спроба зазначити необхідність прориву культурного контенту до інформаційного простору. Стереотип нерейтинговості, незатребуваності культурного продукту панує в олігархічних ЗМІ. Ні учасники медіа-ринк…Далі
Новий погляд на кераміку
Новий погляд на кераміку
Панорамний погляд: від трипільського «розписного фундаменту» українського світу та українського міфу по всіх основних етапах Великого керамічного шляху України…Далі
Музей приватних колекцій. Час для дій
Музей приватних колекцій. Час для дій
Досвід спілкування з видатними колекціонерами, засновниками унікальних приватних зібрань предметів мистецтва та старожитностей дозволяє говорити про своєчасність і доцільність створення в Україні зага…Далі
Козацька доба. Традиції та артефакти
Козацька доба. Традиції та артефакти
Трьохсотлітня спадщина українського козацтва сьогодні символізує коли навіть не ідеальне військово-політичне втілення української державності, то споконвічну мрію про нього. Культурологічний та істори…Далі
Приорітети культурної політики
Приорітети культурної політики
Послідовно та глибоко досліджує причини та наслідки кризового стану культурної сфери. Адже саме відсутність адекватної культурної політики як об’єднавчого для суспільства фактора і стала причино…Далі
Від століття до століття: українське сакральне мистецтво
Від століття до століття: українське сакральне мистецтво
На підтримку виставкового проекту Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника «Світ української ікони». Представляє український іконопис як самобутнє, багатогранне та недостатньо…Далі
Україна-Литва. Код Незалежності
Україна-Литва. Код Незалежності
2014 рік — рік 500-річчя битви під Оршею, під час якої об’єднане військо Великого Князівства Литовського і Королівства Польського на чолі з князем Костянтином Острозьким здобуло перемогу на росі…Далі
Мистецькі надра Донбасса
Мистецькі надра Донбасса
Донбас як трагічний палімпсест, невід’ємна складова нашої спільної історії та культури. Сторінки індустріалізації Сходу України, долі впливових бізнесменів Європи, що взялися за його освоєння та…Далі
Літні резиденції: світ хатинок та палаців
Літні резиденції: світ хатинок та палаців
Як жили на нашій землі наші давні й недавні предки: родинні дворянські маєтки та мистецькі дачні кооперативи, ностальгічні краєвиди передмість. Утрачені, збережені та відновлені традиції одухотвореног…Далі
Пам’ятки військової історії Києва
Пам’ятки військової історії Києва
Робота над випуском розпочалася у перші дні російської агресії, коли всі обговорювали, протягом якого часу російські танки можуть бути на вулицях Києва. Пошук паралелей та аналогій в історичному мину…Далі
Мистецтво і революція
Мистецтво і революція
Номер відкриває презентація серії робіт Матвія Вайсберга «Стіна» — візуальна хроніка подій на Майдані під час Революції Гідності. І далі — найактуальніші суспільні теми та їх культурологічні аспекти:…Далі
Мистецтво на експорт
Мистецтво на експорт
Історія світового мистецтва знає чимало імен наших співвітчизників. Мистецтво української еміграції — «Українська одіссея» — традиційно висвітлюється виданням. Утім, за останні десятиліття чимало укр…Далі
Спадщина родини Терещенків
Спадщина родини Терещенків
Випуск присвячено внеску легендарної родини українських меценатів у створення архітектурного-мистецького київського ландшафту, який лишається й нині визначає культурний статус столиці. Представлено с…Далі
Polska sztuka в Україні
Polska sztuka в Україні
Присвячено загальним віхам українсько-польського культурно-історичного бекграунду. Про польський слід у київському культурному просторі та про польський фактор в українському живописі, полоника у муз…Далі
Історія у музейному просторі
Історія у музейному просторі
Музейна репрезентація історії як дзеркало державотворення. Огляд досвіду створення музейних інституцій на основі приватних зібрань та презентація безпрецедентного міжмузейного проекту «1 000 років укр…Далі
Ecole de Paris. Діалог культур
Ecole de Paris. Діалог культур
Про історію та спадщину славетної Паризької школи, про «українських парижан» — єврейських митців українського походження, а також про першу хвилю одеського модернізму, легендарні постаті українського…Далі
Коли прийшов Наполеон
Коли прийшов Наполеон
Номер присвячено 200-літтю війни 1812 року, яка для наших сучасників уже є передусім темою у мистецтві. На тлі розмаїття європейської наполеоніки представлено також київські реалії означеного періоду…Далі
Реліквії старого київського самоврядування
Реліквії старого київського самоврядування
Дискусійні матеріали щодо сучасного київського герба, а також спеціальні матеріали, присвячені захисту історичного ландшафту Києва від свавілля забудовників у контексті історії київського самоврядування…Далі

 

Навіть номери журналу, присвячені конкретним видам мистецтва та напрямкам колекціонування (порцеляна, іконопис, скульптура, ювелірне мистецтво, живопис різних періодів, сфрагістика, археологія, художнє скло тощо), розгортають широкий тематичний контекст, завдяки чому розповідь про предмети мистецтва і старовини набуває загальнокультурологічного звучання, відповідає на злободенні суспільні виклики. Авторитетні, знані, компетентні професіонали різних сегментів культурної галузі на сторінках видання говорять про культуру як фактор національної безпеки, як фундамент збереження та розвитку державності.

Кожний випуск містить інтерв’ю з відомими музейниками, науковцями, кураторами, колекціонерами, митцями, діячами науки та культури. Серед постійних авторів та експертів видання провідні українські історики, культурологи, мистецтвознавці, журналісти: Дмитро Горбачов, Олексій Зотиков, Святослав Яринич, Людмила Міляєва, Дмитро Малаков, Василь Ульяновський, Михайло Кальницький, Людмила Лисенко, Сергій Васильєв, Юрій Савчук, Олег Однороженко, Олександр Алферов, Олег Сидiр-Гiбелинда, Станіслав Цалик, Едуард Димшиць, Гліб Вишеславський, Ольга Сагайдак, Валерій Томазов, Олена Живкова, Галина Алавердова, Марія Гелетович, Наталія Романова, Діана Клочко, Олена Корусь, Наталія Агеєва, Лариса Вульфіна, Валерій Гайдабура та ін.

Героями наших публикацій стали такі відомі колекціонери як Ігор Диченко, Олексій Шереметьєв, Сергій Тарута, Олександр Фельдман, Ігор Понамарчук, Борис і Тетяна Гриневы, Тeтяна Калита, Стелла Беньямінова, Дмитро Андрієвський, Олександр Прогнімак, Олександр Поліщук, Марк Гінзбург, Володимир Недяк, Артур Уманський, Віталій Ременніков, Микола Білоусов і багато-багато інших.

Популяризація публічного колекціонування, підтримка меценатської просвітницької діяльності вітчизняних приватних колекціонерів, їхнього прагнення до експонування власних зібрань у співпраці з державними культурними установами розширює уявлення суспільства про національне культурне надбання, сприяє відкриттю невідомих сторінок історії національної спадщини, збагачує вітчизняний культурно-історичний і науковий контекст.